Spring naar bijdragen
marjanx

Plukken of knippen?

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Op Facebook kom regelmatig foto's tegen van Teddy's die geknipt zijn. Behalve dat ik het er lelijk uit vind zien (waarom heb je een langharig konijn als je het kort laat knippen?), vraag ik me ook af of dit knippen echt effect heeft.

Zelf heb ik een Teddy dwergje en ik kam en pluk hem regelmatig. Een paar jaar geleden heb ik een avond bij een trimsalon geleerd hoe ik dit moest doen. De trimster vertelde mij toen dat het nodig is om het konijn te plukken, om zo de dikke vacht weg te krijgen de het konijn van nature krijgt. Anders zou hij het erg warm krijgen. De lengte van het haar maakte niet uit, alleen de hoeveelheid. Vandaar dat ik me afvraag waarom mensen hun konijn knippen. Is dit dan alleen voor het makkelijke onderhoud?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, plukken word voor zo ver ik weet bij konijnen niet/ nauwelijks gedaan omdat je daarmee de natuurlijk haargroei ontzettend verstoort. De reden dat er geknipt wordt is juist omdat je dan die natuurlijk ondervacht die zo belangrijk is voor konijnen (islolerend zowel in zomer als winter) in tact houd!

De vraag is vind ik niet "niet waarom heb je een langharig konijn als je het kort laat knippen", de vraag is eerder waarom worden er langharige konijnen gefokt - terwijl langhaar iets is waar een konijn ontzettend veel hinder van heeft, en veel stress door de vachtverzorging. Dat is dus zeker niet alleen voor het makkelijke onderhoud, maar voor het konijnenwelzijn. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Valt wel mee hoor. Er zijn ook hondenrassen die worden geplukt, alleen is niet elke vacht geschikt om te plukken. Je trekt niet de vastzittende, gezonde haren mee uit 🙂 Dan zou het wel een pijnlijk proces zijn. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Wie is hier

Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .