Ga naar inhoud

Hoeveel biks??


Yoideyo

Aanbevolen berichten

Voor konijntjes van 3,5 maand is 15 gram biks per konijn wel weinig. 

 

Ze wegen nu een kilotje? Ze groeien nu nog best een tijdje door, en je moet de konijnen voeren naar het uiteindelijke, volwassen gewicht. Voor dierenwinkelkonijntjes is dat vaak een gewicht rond kilo of twee, dat zou ook wel ongeveer kloppen met een gewicht rond een kilo op een leeftijd van 3,5 maand (ik denk dat ze zo rond 1,7 - 1,8 uit zouden komen ongeveer uiteindelijk). 

 

De richtlijn waar je dan mee begint is 20-25 gram biks per kg lichaamsgewicht (van het verwachte volwassen gewicht dus!). Jouw konijntjes zouden als ze uiteindelijk als ze volwassen zijn 2 kg zouden worden dus 40-50 gram biks per dag mogen eten, per konijn. Daarbij dan onbeperkt hooi. 

 

Het is een richtlijn, zeker ruim ingeschat, voor veel konijnen is het te ruim. Let goed op of ze voldoende hooi eten er naast en of ze hun blindedarmkeutels opeten. De richtlijn is ook wel wat te veel brok als je veel groenvoer bij geeft. Maar jonge konijntjes moeten daar meestal nog echt aan wennen en krijgen het of niet of maar in hele kleine hoeveelheiden, die je steeds een beetje opbouwt. Als een van deze dingen het geval is kun je wel heel rustig aan iets afbouwen naar een lagere hoeveelheid biks, maar dat zou ik bij van die jonge konijntjes wel heel voorzichtig doen, echt maar met een paar gram tegelijk.

 

Ze moeten voldoende voedingsstoffen binnen blijven krijgen om goed te groeien, niet afvallen, maar ook wel goed hooi blijven eten. Eigenlijk hoort brok uiteindelijk maar 5% van de dagelijkse voeding te zijn: 80% hooi, 10% vers groenvoer 5% gezonde snacks (knaaghout, kruiden) en 5% brokvoer. Bij jonge konijntjes is die verhouding meestal nog niet gelijk zo op orde, en geef je naar verhouding wel wat meer brok, maar naarmate ze volwassen worden zou je wel ongeveer op bovenstaande verhoudingen uit moeten komen. 

 

In dit artikel staat veel informatie over voeding voor konijnen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/voeding-van-een-konijn/

 

En onderaan in dat artikel ook nog links naar andere artikelen die met konijnenvoeding te maken hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
17 minuten geleden zei Storm5803:

Dus een jong konijntje van een aantal weken geef je nu de hoeveelheid biks die ze zouden mogen hebben als ze "volwassen" zijn?

Als je konijn nu 800 gr weegt mag hij/zij tot ze rond de 2 kg wegen( vanuit gaande dat dit het gewicht is van een volwassen dier)is 40-50 gr biks hebben?

 

Dat klopt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De richtlijnen voor jonge konijntjes zijn wel wat aan de ruime kant, maar vaak lees je "onbeperkt voeren" en het nadeel daarvan is dat je dan slechte hooi-eters krijgt en dat ze de blinde darmkeutels laten liggen. Met de "voeren naar volwassen gewicht" zit je alsnog ruim, maar wel een stuk veiliger.

 

Naarmate ze opgroeien kun je het nog iets bijstellen als je merkt dat het te veel is, of het zo laten als het prima is. Als je geen / nauwelijks groenvoer bijgeeft is het vaak wel een prima hoeveelheid, waarbij ze ook goed hooi blijven eten. Maar als je dat gaat opbouwen merk je vaak toch dat het wel wat veel is. Voor jonge konijntjes zou ik snoepjes en snacks wel echt heel beperkt houden en alleen de verantwoorde dingen kiezen (knaaghout vooral, en eventueel wat kruiden, maar geen grote dingen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt dat onbeperkt voeren had ik gelezen maar ook 20-25 gr per kilo had ik gelezen maar ze weegt 800 gr.en is 9 weken  dus ik hield me aan 25 gr.per dag en groenvoer wat ze meerdere keren per dag kreeg omdat ze schooie en haar lege voerbak omgooide.

Ze eet wel hooi maar ik vind niet superveel hooi, eerder aan de lage kant. Dat probeer ik in de speeltjes te verwerken zodat ze extra hooi eet.

Mijn voorkeur gaat uit naar meer groenvoer en weinig biks maar dat is nu ze nog zo jong is nog niet van toepassing dan

Qua snacks krijgt ze af en toe een gedroogd stukje fruit en van die meadows rondjes. Dat zijn gedroogde hooisnacks.

 

Ik geef haar kff( Kasper faunafood) biks. Of is dit verkeerd voer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geef je de kasper faunafood hobby? De kasper faunafood sport & fok zijn echt slecht, die raad ik echt af. De hobby gaat wel, het is een goedkope brok die voldoet aan alle minimale eisen, dus in die zin geen hele foute brok ofzo. Maar er zijn een heleboel betere brokken op de markt. Het kan als je hele goede hooi-eters hebt. Maar ik zou hem zelf niet snel kiezen. Het heeft niet zo veel vezels (16.6) Een redelijk hoog calcium gehalte (0.9). En het hoofdingredient is tarwegries (=graan). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn meerdere goede brokken op de markt. Het is ook wat afhankelijk van je wensen en van het budget. Wil je budget zou je voor hope farms supertrio kunnen kiezen. Maakt budget niet en wil je iets goeds, wat makkelijk overal te krijgen is, en de meeste konijnen zonder problemen graag eten,  dan kiezen de meeste mensen voor supreme selective of beaphar care+. Wil je graanvrij, dan zijn er ook weer een aantal andere goede opties.

 

Neem eens een kijkje in de webwinkel zou ik zeggen, niet dat je het daar moet bestellen maar daar verkoop ik wel brokken die echt goed zijn voor konijnen: 

https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/konijnenvoer/konijnenvoer-droogvoer.html

 

Wil je meer achtergrond info over konijnenvoeding, kun je ook deze artikelen eens doorlezen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/voeding-van-een-konijn/

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/voedingsbehoefte-van-een-konijn/

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor, junior voer is vooral nodig voor zogende voedsters en jonge konijntjes zolang ze bij mama zijn. Als konijntjes oud genoeg zijn om naar een nieuw huisje te gaan, zijn ze eigenlijk ook al oud genoeg om gewoon op volwassen konijnenvoer over te kunnen.

 

De reden om graanvrij te voeren:

In granen zit ongeveer 30-40% koolhydraten, in gras en hooi zitten een stuk minder koolhydraten, namelijk maar 5-15% Granen hebben een stuk hoger gehalte aan koolhydraten dan de natuurlijke voeding van konijnen, grassen en bladeren. De koolhydraten in granen worden omgezet in suikers, te veel suikers in konijnenvoer zijn voeding voor de slechte bacteriën in de konijnendarmen. Eet een konijn een brok die veel graan bevat en dus een hoog koolhydraat gehalte heeft, dan kan het op de lange termijn voor chronische diarree zorgen. Zeker als het konijn eigenlijk te veel brok krijgt en/of niet voldoende hooi erbij eet. In zo een geval kun je beter voor een graanvrije brok kiezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De samenstelling is prima van hope farms, al jaren onveranderd. Er is een paar jaar geleden wel een probleem geweest waardoor de smaak anders was (niet de samenstelling, die bleef hetzelfde), maar omdat het smaakje net wat anders was stopten veel konijnen met het eten van die brok toen. Volgens mij had het iets te maken met de temperatuur van de persing of iets dergelijks, waar iets "mis" mee was gegaan, waardoor de smaak dus anders was. Dat is nu weer voorbij inderdaad. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .