Ga naar inhoud

Ik weet geen raad meer


Bunnysnuitjexx

Aanbevolen berichten

Haii ik heb nu ander halve dag 2 nieuwe konijntjes en ik ben er heeel blij mee maaaaar 

 

ik vind ze een beetje stil ofz want hier voor had ik er ook 2 maar die waren wat anders. Nu snap ik wel dat ze heel erg moeten wennen omdat het jonkies zijn maar toch 

ik zet hier onder even een paar dingetjes neer waar ik over twijfel of geen raad mee weet en graag jullie ervaringen en meningen van wil. 

 

- ze vinden het prima om opgepakt te worden en dan gaan ze lekker ligen ( gisteren viel die bijna in slaap op mijn schoot 😭😍 ) dus zij voelt zich wel vijlig maar het ene moment gaat ze heel random bewegen en wil ze weg springen 

 

- ze eten na mijn idee best weinig drinken vgm ook want ik heb nu al sinds ze hier zijn zit de hooi ruig helemaal vol en nu nogsteeds en het bakje met bix ook nu heb ik ze wel wat zien/ hore eten en het worteltje aten ze btw wel op maar toch. Ook wil ik graag dat ze uit mijn hand eten om ze te lokken enz  maar dat doen ze ook niet echt 

 

- verder wouden we 2 mannetjes kopen maar het is perongelijk een vrouwtje en een mannetje geworden moeten we ze nu laten helpen ( castreren- seraliseren ) zo ja allebei perse of kan ook 1 van de 2 of ze gewoon allebei in een ander hok doen

 

- verder mogen ze gwn los in de kamer want er zijn geen gevaren ofz maar dan kruipen ze jn een hoekje i.p.v. ze lekker rond huppelen 

 

en dan het belangrijkste hoe win je zijn vertrouwen en komt die lekker naar je toe huppelen? 

 

Dus zo als je ziet heb ik behoorlijk wat vragen en ik hoop dat iemand mij kan helpen 

xx snuitje en snuffeltje hun  baasje xx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal eerlijk een antwoord geven zover ik dat kan. Anderhalve dag is nog erg kort, toch begrijp ik jouw zorgen. Ik weet dat konijnen doorgaans de hele dag eten.

zonder dat ik met mijn vinger wijs, stel ik de vraag of je een gezondheids check gedaan hebt bij de dierenarts, is gelukkig niet zo duur, hier kost het 17.50.

ook dat zegt natuurlijk niets het is ten slotte maar een soort apk keuring.

maar je kan dan ook je zorgen uitspreken en overleggen met een deskundige, advies is gratis. Dan ook de vraag of ze geënt zijn, zeer belangrijk en ik kan helaas uit ervaring spreken wat ( volgens de fokster waren onze konijnen geënt ) helaas veel verdiet,zorg en megaaa duur is geworden. Kortom, een Nijntje overleden en 1500 euro zonder jokken armer. En ja, ik zou de ram laten castreren anders een nestje wat niemand wil. En dan wordt alles echt heel anders.

kortom dit is wat ik kan meegeven, ik ben inmiddels al 15 jaar uit de Nijntjes geweest en toen wist ik nie5 alles, nu ook niet er is nog veel te doen mbt deze superdiertjes.

ik wens je heel veel succes, 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, ik lees in je bericht dat je het beste bedoelt, maar je maakt helaas alle mogelijke beginnersfouten die je kan maken 😞 

 

 

Je loopt veel te hard van stapel als je ze nog maar 1,5 dag hebt. Konijnen moeten eerst rustig wennen aan de nieuwe omgeving, zich veilig voelen, wennen aan jouw aanwezigheid. En dan kun je het verder uitbouwen qua tam maken. Nog niet optillen dus - tenzij het echt niet anders kan - konijnen zijn geen knuffeldieren die stil op schoot blijven liggen, dat doen ze alleen uit flinke angst - verstijven van angst dus. 

 

Weinig eten en drinken is wel zorgelijk, maar niet gek als ze er nog maar 1,5 dag zijn. Zorg dat ze zich veilig genoeg voelen om te durven eten en ook eerst goed hooi gaan eten, zorg dat je de brokjes geeft die ze gewend zijn, niet te veel, maar afgestemd op het uiteindelijke volwassen gewicht - ze zullen flinke stress hebben en dat kan voor ernstige darmproblemen zorgen. En darmproblemen kunnen voor jonge konijntjes dodelijk zijn 😞 

 

Los in de kamer zou ik nog even mee wachten, het in een hoekje kruipen wijst ook echt op angst. Laat ze eerst aan hun gewone permanente verblijf wennen, en als dat goed gaat, geef ze dan pas de vrijheid. Het gewone verblijf moet ook groot genoeg zijn voor een kopppel, dus minimaal 2 vierkante meter (een traliekooi is te klein dus!!). 

 

Wees blij dat je geen 2 mannetjes hebt, dat gaat in 99,9% van de gevallen flink mis als ze opgroeien. Let op dat je wel echt een apart verblijf moet hebben - met 10 weken moet dit koppel uit elkaar om zwangerschappen te voorkomen! De ram kan gecastreerd worden rond de 12-16 weken oud. Dan moet je nog 3 weken wachten, want de ram kan tot zeker 2 weken na castratie nog vruchtbaar zijn! Pas na 3 weken kun je de konijnen dan terugkoppelen.  De dame kun je ook laten castreren als ze ongeveer 6 maanden is, dat moet niet, maar het kan wel verstandig zijn. 

 

Ik raad je aan om dit artikel even goed door te lezen:

 

tips en uitleg voor een nieuw konijn:
https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-nieuwkonijn/post/tips-en-uitleg-voor-een-nieuw-konijn/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .