Ga naar inhoud

Kieskeurig konijn wat afvalt.


playboy&muppet

Aanbevolen berichten

Goedemorgen,

Ik heb 2 konijnen maar 1 daarvan is heel erg kieskeurig.

In mei is hij behandeld voor haken op kiezen en EC. Hij was toen 400gr afgevallen.

Hij is nu weer 200 gram aangekomen maar nog lang niet op oude gewicht.

Hij krijgt nu selectieve junior om aan te sterken met erwtenvlokken.

 

Zaterdag is hij weer geholpen aan haken op de kiezen. Meneer weigert hooi te eten wat ik er ook mee doe. Heb al 100 soorten geprobeerd en als ik denk de juiste gevonden te hebben wil hij ook die soort dan ineens niet meer. Hij krijgt ook groenvoer(appel wortel witlof enz.)

 

Hij krijgt zeer regelmatig wilgentakken maar dat seizoen is helaas over, alle bomen hier zijn helemaal terug gesnoeid.

 

Nu ben ik dus bang voor de winter, want wil niet dat hij weer haken krijgt, hij is ondertussen al 8 jaar en die narcose is gewoon slecht voor hem. Ik kan zijn brokken niet gaan minderen want dan valt hij dus weer af.

 

Weer iemand misschien iets wat ik kan doen zodat zijn haken toch wegblijven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit artikel heb ik een heleboel tips op een rijtje gezet over aankomen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/dun-konijn-laten-aankomen/

 

Het grootste probleem som je al op: hij eet geen hooi. Zo lang hij dat niet doet, zullen de gebitsproblemen ook niet weg gaan vrees ik 😞 

 

Timothy hooi is niet echt een aankom hooi en wat laag in calcium voor konijnen met juist de gebitsproblemen. Maar je zou bijvoorbeeld luzerne / alfalfa door je hooi kunnen mengen, of als hooi-alternatief aanbieden. Dan heb je wat meer calcium en wat meer eiwitten. 

 

Misschien een idee om anders fibafirst van supreme aanvullend bij te voeren en/of de brokken voor een deel te vervangen door dat voer. Dat is wel echt een heel vezelrijke brok en ook goed losgeperst, zodat ze er ook echt goed op moeten kauwen. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kruidenhooi wat ik laatste had gehaald was zo op, nu had ik hetzelfde hooi weer gehaald en meneer trekt zijn neus ervoor op.

 

Ga het morgen proberen door een hooiruif te halen of hij dan wel wilt eten. Hij heeft nu een hooi Bal.

 

Ik probeer nu om de dag een wilgentak te halen voor hem, moet hier wel iets voor weg maar dat heb ik voor hem over.

 

Ik ben weer begonnen met de fenbendrops tegen de EC. En zie wel dat hij weer opknapt dus dit had er ook mee te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .