Ga naar inhoud

Plas sprayen / sterilisatie? / konijnenarts omg. Enschede?


catharinaf

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal!

Mijn voedster is nu 9 maanden. Ze loopt voornamelijk los door ons huisje en door onze tuin (die is afgezet). Maar als het donker is alleen binnen en 's nachts gaat ze in haar binnenhok.

 

Sinds een maandje is ze heel extreem haar territorium aan het afbakenen. Op ons vloerkleed en meubels begint ze nu soms ook te sprayen met plas. Naast dat dit heel erg stinkt, is het vooral heel vervelend steeeeds te moeten schoonmaken ontgeuren.

 

Ik heb gelezen dat steriliseren heel goed kan helpen. Misschien dat haar dat sowieso wel goed doet? Ze is sinds een maand ook veel drukker met om onze voeten heen lopen en bij ons op de bank springen. Terwijl ze voorheen zichzelf vooral vermaakte.

 

Ik ben er ook wel van bewust dat een maatje een goed idee zou zijn. Op het moment laat onze thuissituatie het even niet toe een verandering te ondergaan. Maar ik denk over enkele maandjes dat we opzoek gaan naar een maatje.

 

En dan is mijn laatste vraag: als steriliseren een goed idee is, kan iemand een konijnenarts aanraden in omgeving Enschede?

Ik ben eerder naar de dierenarts geweest omdat ze vol zat met teken (wel meer dan 60 miniteekjes!) maar ik vond het heel prijzig, en ik heb liever een arts die meer van konijnen weet.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begin met de dierenarts, hier vind je de hele lijst van konijnkundige dierenartsen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/dierenarts-konijn-friesland-groningen-flevoland-drenthe-overijssel-gelderland/. Dierenkliniek Enschede staat er ook tussen, misschien is die een goede optie? Hou er rekening mee dat konijnen duur zijn in onderhoud, zeker bij ziekte.

Het plassen kan door verschillende redenen komen, zelfs ziekte, maar daar lijkt het hier niet op: is ze in haar eigen hok al zindelijk? Heeft ze een toilet? Of is de afstand naar haar vaste toilet te groot? Het iedere keer wisselen van binnen, buiten en opsluiten in het hok (dat laatste niet doen, is frustrerend voor haar) werkt in ieder geval niet bevorderend voor haar zindelijkheid en het geluk van jouw konijn. Los daarvan zou ik trouwens haar nu in de herfst en winterperiode niet meer in huis doen: het temperatuurverschil wordt tussen buiten en binnen nu steeds groter. Van die wisselingen in temperatuur kan ze ziek worden.

Zorg er voor dat ze een eigen plek krijgt die ruim genoeg is om haar permanent in te laten: minimaal 2 a 3 m2 op de begane grond. Dan kan ze ook haar benen strekken wanneer jullie slapen of niet thuis zijn. Plaats bijvoorbeeld een mooie overdekte ren voor haar huidige hok met 1 of meerdere grote toiletten waarin afwijkende bodembedekking zit (zoals papierkorrels). Leg er een pluk hooi in en strooi haar keutels of plas hierin om haar te helpen herinneren ;-). Pas als ze zindelijk is op haar eigen ruime plek en dit goed gaat kun je haar vrijer laten en soortgelijke toiletten ook binnen in huis zetten (inclusief hooi) zodat ze ruikt dat dat haar toilet is om op te zitten. Ik adviseer altijd gewoon rechthoekige kitten-kattenbakken en niet de te klein driekhoekige toiletten.
Ik kan de thuissituatie nu even niet beoordelen, maar een 2de konijn erbij (een gecastreerde uit de opvang) zorgt er juist voor dat je minder werk hebt van je konijnen. Ze hebben dan elkaar waardoor je je meer kan focussen op de thuissituatie.

Kortom:
- Zorg voor een ruimer eigen konijnenhuis met ren en sluit haar 's nachts niet op
- Plaats hierin ruime toiletten en probeer haar daar zindelijk te krijgen
- Kijk naar een geschikte en gecastreerde partner uit de opvang voor haar

Haar zelf laten helpen biedt geen garanties, maar kan haar wel wat rustiger maken. Ik vind het zelf vaak wel een positief effect hebben op het gedrag, maar als alles wat hierboven is beschreven niet wordt aangepast dan zal het in de oude situatie weinig uitmaken of ze geholpen is of niet.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Succes! Hoe heet ze?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 18-10-2018 at 09:29 zei Huiself:

 

Hi Huiself!

 

Bedankt voor je reactie.

 

Ze heet Bloempje. 

Wat je allemaal beschrijft wil ik ook heel graag! Alleen niet alles is volledig mogelijk. Ik woon namelijk met mijn vriend op 35m2 (woonwagen). Ik heb wel een hele grote tuin, maar we wilde graag dat ze binnen kwam wonen. In het begin hadden we haar buiten met een ren. De buren verzorgen zo'n 20+ zwerfkatten en die zaten altijd voor haar ren haar aan te staren, met haar bang in een hoekje als gevolg. Toen ze ook nog eens 60 (baby)teken had, was mijn vriend ook overtuigd van dat ze beter binnen kon wonen. Nu heeft ze een binnenhok van 1 meter, mat een kattenbak met kattenbakkorrels als toillet en een hooiruif erboven. Ze heeft ook nog een heel klein hoektoilletje, aangezien ze toch liever in een andere hoek plast dan dat ze eet blijkbaar (ik bleef haar plas steeds in de kattenbak doen, maar haar beslissing stond vast). Ze plast en poept dus in haar toilletjes. Ik heb heel erg mijn best gedaan haar meerdere toilletten te geven in huis, voor 2 maanden stonden er 4 verspreid (kattenbakken met kattenbakkorrels en hooi), los die van haar eigen in haar hok, maar ze deed haar behoefte er nooit op, ook niet als ik haar plasjes en poepjes erin legde. Daar ben ik dus mee gestopt.

 

Als we er zijn is het hok open en loopt ze binnen los. Op warme dagen mag ze ook naar buiten, maar ik zal er extra op letten dat het niet een temperatuurverschil is. De laatste dagen heb ik haar niet meer naar buiten gedaan.

 

Verder is ons huis dus te klein om echt een 2 tot 3 m2 stuk af te zetten voor haar. Een woonwagen is heel efficient ingericht (deuren, kachel etc.), er is niet een makkelijke hoek die ik kan afzetten.

Als ze los is rent ze rond, maar ze gaat ook vaak genoeg naar haar toilletje of haar hok om te eten, te relaxen en haar behoefte te doen. Ze komt wel heel gelukkig op mij over. Ze springt altijd bij ons op de bank en gaat op mij liggen om geaaid te worden. Het is echt net een kat.. haha.

 

Ik heb een afspraak gemaakt bij Dierenkliniek Enschedesestraat om haar te laten helpen. Het sprayen wordt erg vervelend, als ze de kans krijgt in de badkamer of slaapkamer te komen, rent ze er snel doorheen en is het al gebeurt. Heb vandaag alweer 2 keer moeten schoonmaken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ohh, ik had je eigenlijk verkeerd begrepen: ik dacht dat ze buiten zat en dat jullie haar af en toe naar binnen haalden ;-). 35 m2 is inderdaad een lastige ruimte om haar een permanent grote ruimte te geven, maar misschien is het een idee als ze in de toekomst een maatje krijgt dat ze dan samen naar buiten kunnen. Samen staan ze sterker dan als je daar alleen zit. Ik zou er rekening mee houden dat het plassen niet perse op kan houden nadat ze geholpen is, het is en blijft een gok natuurlijk.

Ik ben ook begonnen met 1 konijn die altijd vrolijk was als ik thuis was, maar als ze een hele nacht alleen zitten is het moeilijk in te schatten hoe ze zich dan voelen. Aangezien het groepsdieren zijn kun je er wel een beetje vanuit gaan dat ze op die momenten niet helemaal happy is. Zie het als jij zelf zonder vriend of mensen om je heen woont met af en toe alleen een konijn die je ziet: je redt je prima, maar het is waarschijnlijk niet de meest leuke situatie.

Komt vast allemaal goed! Soms heeft het tijd nodig en eerst maar haar operatie. Wie weet zoals je zelf ook al schreef: over een paar maandjes een vriendje.

 

Wel bijzonder om in een woonwagen te wonen lijkt me!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou ze buiten in een voliere kunnen houden, een overdekte konijnenren gemaakt met volierepanelen. Daar kunnen katten echt niet in, andere roofdieren ook niet. Maar zo kun je toch op een veilige manier voldoende ruimte voor ze vrij maken 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .