Ga naar inhoud

Het niezen van Frits


Eefje

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal!

Het is een tijdje geleden dat ik hier was, het laatste bericht was dat ik een nieuw baasje zocht voor de konijntjes.. Gelukkig is dat niet meer aan de orde, ze kunnen blijven :). 

 

Ik open dit topic omdat we nogal wat te stellen hebben met het niezen van Frits. Het heeft een stuk langer geduurd dan waarschijnlijk nodig was, daarom hoop ik dat deze ervaring andere baasjes helpt om sneller bij een goede diagnose te komen en dat jullie konijntjes er niet zo lang last van hoeven te houden als onze arme Frits. 

 

Frits begon een flinke tijd geleden met niezen. Niet direct zorgelijk, hij stuift wel vaker met zijn neus ergens in en moet het er dan uit niezen. Na een tijdje werd het toch wel opvallend veel. Geen snot aan zijn neus of pootjes. Dus naar een dierenarts die ik tot nu toe als konijnkundig beschouwde. Die smeet er antibiotica tegenaan en daarna ging het beter. Maar het kwam langzaam weer terug. Conclusie: bacterie was de hoek in gedrukt, maar niet dood, nog een kuur voor langere periode. Het ging weer beter, maar het kwam weer terug. Frits bleef niezen, antibiotica hielp niet echt meer. Bij de dierenarts de vraag neergelegd of er niet iets in zijn neus kon zitten, of dat er wat met zijn tanden was. Dat werd van tafel geveegd met de mededeling dat dan antibiotica ook niet zou helpen. 

De situatie werd erger en hij kreeg regelmatig niesbuien die langer dan een minuut duurden, waarbij hij ook kokhalsgeluiden maakte. Nog steeds geen snot te zien, hij was ook niet benauwd en buiten die buien om gewoon onze blije Frits. Weeeeer terug naar de dierenarts met de mededeling dat ik wilde dat hij verder onderzoek zou doen, hij probeerde me te overtuigen dat dat geen zin zou hebben. Hoog tijd voor een andere dierenarts dus!

Die nam zo uitgebreid de tijd dat ik hem wel kon zoenen. Hij keek in zijn neus, checkte zijn tandjes, luisterde uitgebreid naar zijn longetjes, zette nauwkeurig op een rijtje wat er allemaal al gebeurd was en had heel veel aandacht voor het filmpje dat we hadden, hij schrok behoorlijk van wat hij daarin zag. De combinatie van wat hij ontdekte bij Frits en wat hij zag in het filmpje maakte dat hij vrij zeker is dat er iets in zijn neus zit. Dus toch! Ik moet vaker en sneller naar mijn onderbuikgevoel gaan luisteren.. Logisch verhaal, antibiotica kan dan wel helpen, omdat het de afweerreactie van het lichaam tegengaat. Hij denkt dus dat er iets vast zit in zijn neus en dat zich daar omheen een snotprop gevormd heeft die door de ademhaling indroogt en vast gaat zitten, waardoor hij die niesbuien krijgt die niet verlichten, omdat hij het er gewoon niet uit krijgt. Makes sense. We zijn nu zijn neus aan het spoelen met fysiologisch water. Geen pretje, Frits vindt het vreselijk en het is bijna niet te doen, maar de aanhouder wint en de niesbuien zijn aan het afnemen. Nu kokhalst hij een keer en niest daarna een keer of 3, 4 en daarna is het weer even klaar, dit doet hij een paar keer per dag. Die niesbuien waarvan ik dacht dat hij er in zou stikken heb ik niet meer gehoord of gezien. We blijven dit een week of 2 doen (als dat nodig is), de theorie is dat dan de snotprop steeds een stukje vloeibaarder wordt, hij het beetje bij beetje er uit kan niezen en uiteindelijk de bron van de irritatie een keer met het water of in een niesbui er uit komt. Als dit het niet oplost verwijst hij ons door naar Wilhelminapark, omdat ze daar de apparatuur hebben om diep in zijn neus te kunnen kijken met een cameraatje en zo de bron op kunnen sporen en kunnen verwijderen. Kijk, dat zijn goede dierenartsen, die uitgebreid de tijd nemen, alle opties afwegen en het ook aangeven als je op een bepaald moment bij een andere dierenarts beter af bent! 

 

Ik hoop jullie over een week of 2 te kunnen melden dat het eindelijk over is. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Och wat naar zeg! Ons konijn heeft ook niesbuien, ook zonder snot en natte pootjes .. Al 2x voor bij de dierenarts geweest, maar ze doen er bij ons niks aan. Een paar weken geleden kregen wij helaas bij hetzelfde konijn met de E.cuniculi te maken waarbij het konijn vanalles kreeg, ook AB. In die periode is het bij ons ook weggeweest, maar nu komt het niezen inderdaad weer terug .. Zonder het kokhalzen wat jou konijn doet en ook niet zo lang. Maar het is zo sneu om te zien ... Wij vinden het daarom ook nogal lastig om een 3e heen te gaan en dan weer weggestuurd te worden ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst ben ik heel blij voor je dat je de konijnen toch hebt kunnen behouden, echt heel fijn. :)

 

Ik wilde je een pb sturen, maar zie totaal niet hóé.

Puur uit eigenbelang wilde ik eigenlijk heel graag weten om welke dierenartsen het gaat (zowel de goede als de slechte)

Niet zozeer uit nieuwsgierigheid, maar mee voor het geval dát, zeg maar. Tenslotte woon je bij me in de buurt en je weet nooit waar het goed voor is.

Misschien dat jij mij wel via pb kunt bereiken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan het ook niet vinden ..🤔 wij zijn 2x bij de dierenarts geweest binnenin de dierenwinkel hier. Die hebben ons weggestuurd. Ondertussen zijn we daar ook weg en we hebben het aangegeven bij de nieuwe dierenarts maar toen was wel de e.cuniculi als prioriteit. 

Misschien dus toch iets om aan de nieuwe dierenarts te laten zien dus?...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn verschillende manieren om een pbtje te sturen:

 

1. Je kan als je op een laptop of pc zit inderdaad met je muis over de naam van de persoon die je een pb wil sturen gaan en dan op "bericht sturen" klikken.

 

2. Via laptop of pc Of even op de naam klikken zodat je op het profiel van de persoon komt en daar op " bericht sturen" klikken.  Via mobiel kun je ook op de naam klikken en dan zie je in het profiel een icoontje van een envelopje, dat komt op hetzelfde neer. 

 

3. Of bovenin het scherm bij je eigen login (op laptop of pc zie je daar een envelopje staan, zit je op je mobiel dan moet je op het icoontje van drie horizontale streepjes klikken om het envelopje te zien). Dan kom je in je berichten inbox en kun je ook een nieuw bericht beginnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Sorry voor de late reactie! In de tussentijd ben ik verhuisd, vandaar. Ik heb wat meer zicht op Frits nu ik weer bij hem in huis woon. Het niezen is niet over, wel minder, we spoelen het nu af en toe als we merken dat het weer erger wordt. Hij pruttelt als een malle als hij net gespoeld is, lijkt wel een biggetje, maar is verder echt super blij en die buien heeft hij nu niet meer, af en toe twee, drie niesjes en hij is klaar. Wilhelminapark staat dus helaas nog op de planning, maar is wat minder dringend, dus kunnen we het vooruitschuiven naar de kerstvakantie. 

 

@Sharon uit Nijmegen we zijn in Beuningen geweest bij tweestromenland, daar zitten twee konijnkundige dierenartsen waar ik tot nu toe erg tevreden over was. Ze hebben destijds ook adequaat gehandeld bij ec-symptomen, zij zijn daar erg alert op. Voor de second opinion zijn we naar Rutger van Sterkliniek in Dukenburg geweest. We hebben daar destijds ook Wilma laten doorlichten toen haar blaasproblemen aan de gang bleven. Die weet echt wat hij doet. Voor de meer ingewikkelde dingen gaan we vanaf nu sowieso direct naar hem toe, dat scheelt op den duur gewoon geld, al is hij in eerste instantie duurder. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Weer een update: Frits is bij Wilhelminapark geweest vandaag voor een kijkoperatie, Betsy was natuurlijk met hem mee als moral support. Er zat niks in zijn neus, alleen aan één kant een klont taai snot. Dat is nu mooi schoongemaakt. Verder zag alles er heel erg goed uit. Nu een behandeling met Draxxin injecties eens in de vier dagen (ik heb prikles gehad), een tijdje metacam geven en weer twee keer per dag spoelen. Hij is nu aan het bijkomen van de lange rit en de narcose, eerst hopen dat hij snel gaat eten, zodat we hem vandaag verder met rust kunnen laten.  Anders komt ook de hele rompslomp van dwangvoeren, cisaral en laxeermiddel er nog bij. 

Hopen dat de Draxxin helpt en anders kunnen we echt niet meer doen dan regelmatig blijven spoelen om zijn klachten te verlichten. Gelukkig is hij verder nog steeds hartstikke blij en kerngezond en is dit niet iets waar hij niet oud mee zou kunnen worden, maar wat zou het fijn zijn als hij er helemaal vanaf is straks! 

Wat een fantastische dierenarts daar zeg! Hij lijkt werkelijk ALLES van konijnen te weten wat er te weten valt, hij vindt het leuk en hij heeft alles in huis om ze een eersteklas behandeling te geven. De rekening loog er ook niet om 😷, maar goed, weten dat je alles gedaan hebt en geen schuldgevoel hebben is ook wat waard :). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .