Spring naar bijdragen
Bart lover

Ervaring met het bestrijden van vachtmijt in een langharig buitenkonijn?

Recommended Posts

Ik heb een langharig konijn dat een aantal keer per jaar heel erg last heeft van vachtmijt. Als ze daar last van heeft dan kan ik bijna al haar haar er uit trekken en komen daar kale plekken en kort nieuw aangegroeid haar onder weg.  Ik heb Stronghold die ik bij zo'n uitbraak aanbreng en dan wordt de mijt minder maar verdwijnt niet helemaal. 

Ik heb online gelezen dat je het beste het hele hok kunt ontsmetten en alles wat van hout is weggooien. Het probleem daarmee is dat mijn hok van hout is en een deel grond/gras bevat, dat kan ik niet grondig reinigen. 

Heeft iemand ervaring met het in zo'n geval volledig bestrijden van vachtmijt? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn vroegere konijnenkoppel heeft eens vachtmijt gehad. De langharige voedster was er drager van, als het ware: zij had geen schilfers en verloor geen haar. De 'leeuwenkop'-ram was één en al schilfer en kale plek, ocharme, zijn weerstand was dan ook veel minder door de Ec. 

Ik zat toen met hetzelfde probleem: een houten buitenhok en een buitenren. Dus ik heb toen aan de dierenarts hetzelfde gevraagd. Moet het hok weg en hoe maak je in 's hemelsnaam een buitenren helemaal zuiver? Volgens de dierenarts was beide niet nodig, het hok moest niet vervangen worden en het gewone onderhoud van de ren volstond. De pipetten zouden alles oplossen en inderdaad, na drie rondes pipetten was de vachtmijt verdwenen om nooit meer terug te keren. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .