Spring naar bijdragen
Evee

Fokken met langharige konijnen

Recommended Posts

Edit: berichten uit een ander topic verhuisd naar dit topic. 

Ik vind het zo verbazingwekkend dat iedereen ze teddy's blijft noemen en het over teddy en angora vachten heeft, terwijl de erkende teddy's - die van de fokkers aangesloten bij KLN (wat eigenlijk alleen waarde heeft voor raszuiverheid, niet voor gezondheid en welzijn) - in Nederland erkend zijn als angora konijnen. Angora dwerg,  angora hangoor & angora.  

bewerkt door Evee

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Evee:

Ik vind het zo verbazingwekkend dat iedereen ze teddy's blijft noemen en het over teddy en angora vachten heeft, terwijl de erkende teddy's - die van de fokkers aangesloten bij KLN (wat eigenlijk alleen waarde heeft voor raszuiverheid, niet voor gezondheid en welzijn) - in Nederland erkend zijn als angora konijnen. Angora dwerg,  angora hangoor & angora.  

Dat is niet waar. 

De teddydwerg is erkend als teddydwerg in de kleur wit met blauwe ogen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei Mijoux:

Dat is niet waar. 

De teddydwerg is erkend als teddydwerg in de kleur wit met blauwe ogen. 

Je hebt helaas nog gelijk ook zie ik nu. Het enige verschil wat ik tussen de teddy dwerg en angora dwerg kan vinden is dat de teddy dwerg een iets minder lange vacht heeft. Wat slecht, dat geeft de fokkers alleen maar meer een vrijbrief om zo een ras te fokken. Leert men dan niets van de foute hondenrassen die er zijn? Moet er echt nog een langharig konijnenras bij, naast de angora?

Sorry voor de mensen die er wel van houden, maar ik ben gewoon echt geen fan van konijnenrassen (of welke diersoort dan ook) die gefokt worden in een vorm waarin ze hinder hebben aan hun eigen lijf. Zoals bijvoorbeeld engelse hangoren en alles met lang haar over het hele lijf. De dieren die bestaan kunnen er natuurlijk niets aan doen en verdienen zeker een goede verzorging en een goed huisje. Maar het fokken van dit soort dieren is echt alleen maar omdat mensen hebberig zijn, ze maken er hebbedingen van met een "schattig fluffy knuffelig" uiterlijk , maar staan niet stilstaan bij de last en hinder die een dier er zelf van heeft. Als je graag wil tutten en kammen, laat dan je eigen haar maar groeien, in plaats van het aan een normaalgezien kortharig beest op te dringen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 4-10-2018 at 15:55 zei Evee:

Je hebt helaas nog gelijk ook zie ik nu. Het enige verschil wat ik tussen de teddy dwerg en angora dwerg kan vinden is dat de teddy dwerg een iets minder lange vacht heeft. Wat slecht, dat geeft de fokkers alleen maar meer een vrijbrief om zo een ras te fokken. Leert men dan niets van de foute hondenrassen die er zijn? Moet er echt nog een langharig konijnenras bij, naast de angora?

Sorry voor de mensen die er wel van houden, maar ik ben gewoon echt geen fan van konijnenrassen (of welke diersoort dan ook) die gefokt worden in een vorm waarin ze hinder hebben aan hun eigen lijf. Zoals bijvoorbeeld engelse hangoren en alles met lang haar over het hele lijf. De dieren die bestaan kunnen er natuurlijk niets aan doen en verdienen zeker een goede verzorging en een goed huisje. Maar het fokken van dit soort dieren is echt alleen maar omdat mensen hebberig zijn, ze maken er hebbedingen van met een "schattig fluffy knuffelig" uiterlijk , maar staan niet stilstaan bij de last en hinder die een dier er zelf van heeft. Als je graag wil tutten en kammen, laat dan je eigen haar maar groeien, in plaats van het aan een normaalgezien kortharig beest op te dringen. 

Er zijn heel duidelijk veel meer verschillen tussen een angora, angoradwerg en teddydwerg. 

Als je er niks vanaf weet dan is het misschien beter om er ook niet over te praten / valse informatie te geven aan mensen. 

Wat iemand van de langhaar rassen vindt zal altijd een discussiepunt blijven en daar ga ik dan verder ook niet op in. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Mijoux:

Er zijn heel duidelijk veel meer verschillen tussen een angora, angoradwerg en teddydwerg. 

Als je er niks vanaf weet dan is het misschien beter om er ook niet over te praten / valse informatie te geven aan mensen. 

Wat iemand van de langhaar rassen vindt zal altijd een discussiepunt blijven en daar ga ik dan verder ook niet op in. 

Ik heb ervaring genoeg met langharige konijnen, en dan vooral met de ellendige kant die je ziet als ze gedumpt zijn. Zo ernstig vervilt dat leven een hel is voor die dieren. En als je dan eindelijk door de klitten bent ontdekken dat ze onder de maden zitten en ingeslapen moeten worden. Dus nee niet met de welk langharig konijn valt in welke rascategorie, dat niet. Het soort ervaringen dat ik heb zorgen dat je een mening over deze langharige rassen vormt.  Voor mij staat het fokken van dit soort konijnen gelijk aan het fokken van honden met veel te platte snuiten die chronisch benauwd zijn. Een konijn hoort zijn eigen vacht te kunnen onderhouden, kan dat niet, dan moet je er niet mee fokken. 

Maar ik snap uit jouw reactie dat jij fokker bent? Kun je dan uitleggen wat jouw motivatie is om ze te fokken? Waarom vind je dat de wereld langharige konijnen nodig heeft? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 6-10-2018 at 08:03 zei Evee:

Ik heb ervaring genoeg met langharige konijnen, en dan vooral met de ellendige kant die je ziet als ze gedumpt zijn. Zo ernstig vervilt dat leven een hel is voor die dieren. En als je dan eindelijk door de klitten bent ontdekken dat ze onder de maden zitten en ingeslapen moeten worden. Dus nee niet met de welk langharig konijn valt in welke rascategorie, dat niet. Het soort ervaringen dat ik heb zorgen dat je een mening over deze langharige rassen vormt.  Voor mij staat het fokken van dit soort konijnen gelijk aan het fokken van honden met veel te platte snuiten die chronisch benauwd zijn. Een konijn hoort zijn eigen vacht te kunnen onderhouden, kan dat niet, dan moet je er niet mee fokken. 

Maar ik snap uit jouw reactie dat jij fokker bent? Kun je dan uitleggen wat jouw motivatie is om ze te fokken? Waarom vind je dat de wereld langharige konijnen nodig heeft? 

Jij hebt ervaring met kruisingen. Dieren als gevolg van pretnesten. 

Die discussie wil ik best met je aangaan in een topic wat hierop gebaseerd is als ik daar zin in zou hebben of 1 op 1. 

Zoals ik al zei ik ga daar verder niet op in.

Daar gaat dit hele topic niet over. Blijf on-topic. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wil je daarmee beweren dat die juiste langharige konijnen geen vachtonderhoud nodig hebben? Die hoef je niet te borstelen, knippen, wat dan ook? Je beseft dan ook dat konijnen prooidieren zijn en oppakken helemaal niet leuk vinden, wat daarvoor wel nodig is? 

Bovendien is een 'professioneel konijnentrimmer' iemand die vaak al honden trimt en er een dagcursus konijnen bij heeft gedaan. Ik heb die cursus zelf ook gedaan en geloof me, het stelt geen zak voor. Iedere idioot kan zich trimmer noemen, het is geen erkend beroep. Helaas. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 4-10-2018 at 10:25 zei Mijoux:

Koop je teddy dus ook altijd bij een goede fokker (en ja hier betaal je dus ook iets meer voor) die aangesloten is bij de KLN en deelneemt aan shows. 

Onder de teddyfokkers is er nog teveel onwetendheid vandaar mijn advies ga naar een goede fokker die weet hoe een pels van de teddy moet zijn. 

Ik vind het jammer dat je mensen adviseert om naar een fokker te gaan. De konijnenopvangen zitten overvol, en je hoort daar dat langharige konijnen moeilijker te plaatsen zijn omdat mensen geen zin hebben in de vachtverzorging. Het zou mooi zijn als de mensen die een teddy willen eerst eens in de opvang gaan kijken of ze daar een konijn vinden dat aan hun wensen voldoet. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Mijoux:

Jij hebt ervaring met kruisingen. Dieren als gevolg van pretnesten. 

Die discussie wil ik best met je aangaan in een topic wat hierop gebaseerd is als ik daar zin in zou hebben of 1 op 1. 

Zoals ik al zei ik ga daar verder niet op in.

Daar gaat dit hele topic niet over. Blijf on-topic. 

Bij deze, de berichten zijn verhuisd naar een apart topic, leg het gerust uit.

Overigens is dit volgens mij de eerste keer ooit dat iemand mij meld dat ik ontopic moet blijven 🤣

• Haha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei Marjoleink:

Ik vind het jammer dat je mensen adviseert om naar een fokker te gaan. De konijnenopvangen zitten overvol, en je hoort daar dat langharige konijnen moeilijker te plaatsen zijn omdat mensen geen zin hebben in de vachtverzorging. Het zou mooi zijn als de mensen die een teddy willen eerst eens in de opvang gaan kijken of ze daar een konijn vinden dat aan hun wensen voldoet. 

Omdat bij een opvang juist de langharige konijnen zitten met een rotvacht die van pretnesten af komen. 

Als mensen een langharig konijn willen dan adviseer ik ze liever om naar een fokker te gaan zodat zij een dier kopen die qua pels aan het ras voldoet. 

Waarmee deze mensen geen problemen krijgen met de vachtverzorging. 

Als ik ze naar een opvang stuur dan prijs ik ze in feite een dier aan waarmee ze juist in de problemen komen. 

Dat is geen advies in mijn ogen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei Evee:

Bij deze, de berichten zijn verhuisd naar een apart topic, leg het gerust uit.

Overigens is dit volgens mij de eerste keer ooit dat iemand mij meld dat ik ontopic moet blijven 🤣

Jij bent echt zielig.

maar zoals ik al zei. Als ik daar een keer zin in heb. 

Dus zodra ik er daadwerkelijk zin in heb zal ik er op reageren. 

Intussen kun je al je dieractivist vriendinnetjes oproepen wat jouw hele gedrag nog zieliger maakt. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Deeskuh88:

Wil je daarmee beweren dat die juiste langharige konijnen geen vachtonderhoud nodig hebben? Die hoef je niet te borstelen, knippen, wat dan ook? Je beseft dan ook dat konijnen prooidieren zijn en oppakken helemaal niet leuk vinden, wat daarvoor wel nodig is? 

Bovendien is een 'professioneel konijnentrimmer' iemand die vaak al honden trimt en er een dagcursus konijnen bij heeft gedaan. Ik heb die cursus zelf ook gedaan en geloof me, het stelt geen zak voor. Iedere idioot kan zich trimmer noemen, het is geen erkend beroep. Helaas. 

Dat staat nergens dus verzin geen dingen die ik niet gezegd heb

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Mijoux:

Jij bent echt zielig.

maar zoals ik al zei. Als ik daar een keer zin in heb. 

Dus zodra ik er daadwerkelijk zin in heb zal ik er op reageren. 

Intussen kun je al je dieractivist vriendinnetjes oproepen wat jouw hele gedrag nog zieliger maakt. 

Een forum is een plek gemaakt, speciaal bedoeld voor het voeren van discussies. "Een discussie is een vorm van bespreking, zoals een gesprek of andere vorm van communicatie, tussen twee of meer partijen over een bepaald onderwerp, waarbij de partijen elkaar van een bepaald standpunt proberen te overtuigen."

Ik ben echt oprecht benieuwd naar jouw motivatie om te fokken met langharige konijnen. Ik heb er inderdaad een mening over, en kan mij moeilijk voorstellen vanuit wat voor motivatie je het tegenovergestelde standpunt aanneemt. Maar ik ben zeker bereid naar de motivatie die jij hebt om te fokken met deze konijnen te luisteren, om inzicht in en misschien ook wel om meer begrip te krijgen voor " de andere kant van het verhaal". 

Als je al direct "wegrent" en moet grijpen naar een persoonlijke aanval naar mij toe, heb je volgens mij echt niet begrepen wat een forum  of een discussie is. Jammer.  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Evee:

Een forum is een plek gemaakt, speciaal bedoeld voor het voeren van discussies. "Een discussie is een vorm van bespreking, zoals een gesprek of andere vorm van communicatie, tussen twee of meer partijen over een bepaald onderwerp, waarbij de partijen elkaar van een bepaald standpunt proberen te overtuigen."

Ik ben echt oprecht benieuwd naar jouw motivatie om te fokken met langharige konijnen. Ik heb er inderdaad een mening over, en kan mij moeilijk voorstellen vanuit wat voor motivatie je het tegenovergestelde standpunt aanneemt. Maar ik ben zeker bereid naar de motivatie die jij hebt om te fokken met deze konijnen te luisteren, om inzicht in en misschien ook wel om meer begrip te krijgen voor " de andere kant van het verhaal". 

Als je al direct "wegrent" en moet grijpen naar een persoonlijke aanval naar mij toe, heb je volgens mij echt niet begrepen wat een forum  of een discussie is. Jammer.  

Nee jij leest mijn reactie niet. 

Zoals ik al zei wil ik daar best een keer over discussieren als daar een topic voor was wanneer ik daar zin in heb. Of 1 op 1. 

Dat betekent dat er al een topic moet zijn waar de discussie al gaande is.

Dan heb ik zelf de keuze of ik me er in meng of niet. 

Nu ga jij ineens dit in een apart topic plaatsen en wil je mij voor het blok zetten zodat ik NU met jouw MOET discussieren hierover. En dat is wat mij niet aanstaat. 

Als jij het standpunt vanuit een andere ooghoek wil zien dan wil ik je ook graag bij mij thuis uitnodigen zodat je met je eigen ogen hier kunt kijken en zelf het verschil ziet. 

In mijn ogen heb je ook totaal geen kennis van dit ras vandaar dat ik je dit zelfs aan wil bieden en kunnen we samen op een normale en misschien zelfs leuke manier discussieren over het wel of niet fokken van dit ras. 

Ik ben totaal niet van het discussieren op internet waar men alles op een bepaalde manier moet lezen, opvatten of intepreteren. Hier gaat geregeld nog weleens wat mis en worden uitspraken, berichten vaak verkeerd opgevat. 

Daarbij heb ik gereageerd op een bericht wat ging over welke borstel iemand moet gebruiken voor zijn teddy en wat juist niet aan te raden is. 

Dat het onderwerp zich dan gelijk moet keren tot het wel of niet fokken van dit ras vind ik al een zeer nare smaak geven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niemand dwingt je nu te reageren. Dat mag ook over een week. Of over een maand. Of wanneer jij er zin in hebt. 

Het enige wat ik na het lezen van jouw reacties opmaak is dat je nu op alle mogelijke manieren onder deze discussie uit probeert te komen. Ook prima, maar zeg dan gewoon dat je niet wil discussieren. Alleen ben je dan op een forum misschien niet helemaal op de juiste plek. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Evee:

Niemand dwingt je nu te reageren. Dat mag ook over een week. Of over een maand. Of wanneer jij er zin in hebt. 

Het enige wat ik na het lezen van jouw reacties opmaak is dat je nu op alle mogelijke manieren onder deze discussie uit probeert te komen. Ook prima, maar zeg dan gewoon dat je niet wil discussieren. Alleen ben je dan op een forum misschien niet helemaal op de juiste plek. 

wauw en dan met zo’n reactie aan komen zetten 😂 

Snap nu wel waarom dit hele forum zo’n ***naam heeft hahahahah

En nee ik zal hier zeker ook niet meer op in gaan. Zonde van mijn tijd en goede bedoeling naar andere mensen toe. 

Ik kwam hier om advies te geven. 

Helaas dat jij dit verpest voor anderen die er wél wat aan gehad zouden hebben. 

bewerkt door Evee
*** toegevoegd ipv scheldwoord

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij ben jij echt de enige die hier een probleem heeft. Als ik op het forum ( wat de plek voor discussie is) serieus een discussie met je wil aangaan over een onderwerp waarin we van mening verschillen, dan ben ik zielig, is mijn forum een ***forum en zou ik het nog erg moeten vinden dat mensen hier jouw 'kennis' mislopen ook? 

Volgens mij ben jij echt zelf degene die niet begrijpt hoe een forum werkt. 

Ergens vind ik het wel jammer want de vraag 'waarom fokt iemand die dierenwelzijn belangrijk zegt te vinden met teddykonijnen?' Blijft nu onbeantwoord. 

Ik zal het topic een slotje geven. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .