Ga naar inhoud

Hooi verversen


Kobe

Aanbevolen berichten

Ik geef een portie ter grootte van wat ze ongeer opeten (ongeveer het eigen formaat van het konijn in los hooi per dag), dan blijft er altijd wel een klein laagje, een bodempje liggen wat ze niet willen eten,  daar leg ik dan weer vers hooi bovenop. Bij de schoonmaakronde haal ik het oude hooibodempje natuurlijk wel mee weg, maar dat is niet dagelijks. 

 

Eten ze zo slecht hooi dat het blijft liggen? Of geef je heel veel per dag? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden zei Evee:

Ik geef een portie ter grootte van wat ze ongeer opeten (ongeveer het eigen formaat van het konijn in los hooi per dag), dan blijft er altijd wel een klein laagje, een bodempje liggen wat ze niet willen eten,  daar leg ik dan weer vers hooi bovenop. Bij de schoonmaakronde haal ik het oude hooibodempje natuurlijk wel mee weg, maar dat is niet dagelijks. 

 

Eten ze zo slecht hooi dat het blijft liggen? Of geef je heel veel per dag? 

Wel eerste twee weken dat wij hadden at veel hooi moa nu ni echt veel. Krijgt nu wel groenten en eerste twee weken niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan geef je waarschijnlijk te veel brokjes. Het is altijd even zoeken in het begin naar de goede balans tussen brok - hooi en groenvoer. Maar het is wel heel belangrijk dat ze goed hooi blijven eten. Ik vermoed dat als je de brokjes een beetje mindert, ze weer beter hooi zullen eten :)      

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei Evee:

Dan geef je waarschijnlijk te veel brokjes. Het is altijd even zoeken in het begin naar de goede balans tussen brok - hooi en groenvoer. Maar het is wel heel belangrijk dat ze goed hooi blijven eten. Ik vermoed dat als je de brokjes een beetje mindert, ze weer beter hooi zullen eten 🙂     

Hoeveel brokjes geef jij dan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef tussen de 8 en 15 gram brokjes per kg konijn. De jongere, actieve konijntjes die in de ren wonen waar ze flink kunnen graven krijgen wat meer brokjes per kg (15 gram dus), dan mijn koppel van de wat oudere konijntjes die geen graafmogelijkheid in de ren hebben en ook wat minder actief zijn, die zijn wat rustiger (zij krijgen 8gram per kg). Ik pas dus echter per koppel de hoeveelheid brokjes aan, zodat wel echt de dagelijkse hooi-hoeveelheid goed opgegeten wordt. Ik merk ook altijd snel dat als ik dan een keer iets extra's geef, een extra snoepje, of net wat meer brokjes, dat er hooi blijft liggen. 

 

Ik zeg niet dat als je nu 20-25 gram brokjes per kg konijn geeft je in 1x omlaag moet naar 8 gram, dat zeker niet als het jonge konijntjes betreft. Maar je kan met de hoeveelheid best een beetje spelen, om te zien bij hoeveel brokjes ze zowel de blinde darmkeutels goed blijven opeten, ze goed hooi eten, goed groenvoer, als lekker op de brokjes afkomen en een goed gewicht en goede conditie hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden zei Evee:

Ik geef tussen de 8 en 15 gram brokjes per kg konijn. De jongere, actieve konijntjes die in de ren wonen waar ze flink kunnen graven krijgen wat meer brokjes per kg (15 gram dus), dan mijn koppel van de wat oudere konijntjes die geen graafmogelijkheid in de ren hebben en ook wat minder actief zijn, die zijn wat rustiger (zij krijgen 8gram per kg). Ik pas dus echter per koppel de hoeveelheid brokjes aan, zodat wel echt de dagelijkse hooi-hoeveelheid goed opgegeten wordt. Ik merk ook altijd snel dat als ik dan een keer iets extra's geef, een extra snoepje, of net wat meer brokjes, dat er hooi blijft liggen. 

 

Ik zeg niet dat als je nu 20-25 gram brokjes per kg konijn geeft je in 1x omlaag moet naar 8 gram, dat zeker niet als het jonge konijntjes betreft. Maar je kan met de hoeveelheid best een beetje spelen, om te zien bij hoeveel brokjes ze zowel de blinde darmkeutels goed blijven opeten, ze goed hooi eten, goed groenvoer, als lekker op de brokjes afkomen en een goed gewicht en goede conditie hebben. 

Denk nog nooit blinde darm keutels gezien te hebben. Hoe zie dat er uit?

ik gaf nu 45 gram eens gewogen. Tis een konijntje van drie maanden denk ik. Dus dat gaat te veel zijn waarschijnlijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe groot gaat het konijntje ongeveer worden? Bij jonge konijntjes ga je meestal in eerste instantie uit van 20 a 25 gram per kg lichaamsgewicht van het volwassen gewicht.

 

Als je nu 45 gram geeft, dan is dat dus de advieshoeveelheid voor een konijntje dat 2 kg zal worden als hij volwassen is. Het is echter een advies, een richtlijn. Als je meer groenvoer gaat geven, dan zul je bijna altijd de brokjes wat moeten minderen om de goede balans te houden met de hoeveeleid hooi die hij eet. Ga voor een jong konijn niet in één keer drastisch omlaag, maar doe het in kleine stapjes. Een paar gram er af is al prima. Zelf gebruik ik maatschepjes (van die schepjes die je koopt om bakproducten etc in af te meten) voor het voeren zodat ik de hoeveelheid makkelijk kan afmeten en ook makkelijk iets meer of iets minder kan geven als ik merk dat het weer eens bijgesteld moet worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb twee grote onderbakken van traliekooien staan als toilet & hooibakken, in beide bakken gaat in de hoeken een flinke bult hooi, met wat kruiden er door gemengd, zoals op de foto: 

 

Dat eten ze ook echt per dag op 🙂 

 

hooi-eten-klein.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Evee:

Ik heb twee grote onderbakken van traliekooien staan als toilet & hooibakken, in beide bakken gaat in de hoeken een flinke bult hooi, met wat kruiden er door gemengd, zoals op de foto: 

 

Dat eten ze ook echt per dag op 🙂 

 

hooi-eten-klein.jpg

Mijn konijn eet bijna geen hooi heb nu andere soort gehaald

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uur geleden zei Evee:

Ik heb twee grote onderbakken van traliekooien staan als toilet & hooibakken, in beide bakken gaat in de hoeken een flinke bult hooi, met wat kruiden er door gemengd, zoals op de foto: 

 

Dat eten ze ook echt per dag op 🙂 

 

hooi-eten-klein.jpg

Van eerste tenminste al van gegeten en van tweede klein handje gegeven en was weg deze morgen 

9D2CB552-7BFC-4F67-B4BB-632E4220D203.jpeg

DB34350F-4751-4E03-AAF9-A094FBF5B6F3.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super! Hier willen ze wel een beetje groen hooi en het liefst niet te veel dikke stengels. Timothy hooi zijn meestal dikkere stengels dus daar zijn ze hier meestal niet zo fan van.

 

Maar smaken verschillen per konijn. Ik geef op het moment natures best bergweidehooi en daar meng ik dan een klein beetje kruiden door. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Evee:

Super! Hier willen ze wel een beetje groen hooi en het liefst niet te veel dikke stengels. Timothy hooi zijn meestal dikkere stengels dus daar zijn ze hier meestal niet zo fan van.

 

Maar smaken verschillen per konijn. Ik geef op het moment natures best bergweidehooi en daar meng ik dan een klein beetje kruiden door. 

Welke kruiden dan? Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen krijgen de restjes die op de grond vallen tijdens het inpakken van de kruiden in de webwinkel 😂 Zielig he? haha. 

 

Maar het is dus eigenlijk altijd een mix van behoorlijk wat verschillende kruidensoorten. Ik meng er vaak nog wel extra wat doorheen, in de winter vaak iets om de weerstand te verhogen zoals bijvoorbeeld echinacea, in de zomer vaak een bloemensoort (korenbloem, goudsbloem oid). Laatste keer heb ik er aardbeiblad doorheen gemengd, dat valt ook altijd goed in de smaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .