Spring naar bijdragen
JipenMila

Kale plek onder beide oogjes. 

Recommended Posts

Al sinds ik Jip heb, heeft hij onder zijn ogen plekjes met minder/geen haar. De laatste tijd valt het me op dat die plekjes best groot zijn en dat het ong 1 cm volledig kaal is. De huid is mooi roze met in het midden een bruin vlekje wat lijkt op pigment. Het is geen korstje in ieder geval. De rest van zijn haar bedekt het plekje dus je ziet het alleen als je de andere haren aan de kant duwt. Weet iemand van jullie misschien wat dit is en of dit kwaad kan? 

IMG_20181005_221418.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heeft hij wel eens traan oogjes? Viezigheid bij of in de ogen? Die wassen ze vaak wel zelf schoon, maar soms zie je dan wel dat de vacht onder de oogjes verdwijnt.

Zijn de oogjes zelf niet geïrriteerd? Geen rode randen?

Ik zou het de volgende keer dat je bij de dierenarts bent even laten nakijken. Die kan ook kijken of er geen oogbeschadigingen zijn. Ook zijn er konijntjes waarbij de oogleden krullen, een 'ontwerpfoutje' wat veel irritatie kan geven. 

Je ziet kale plekken onder / rond de ogen ook wel eens bij konijnen die myxomatose hebben overleefd. Maar aangezien je hem al lang hebt denk ik niet dat dat het kan zijn. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dankjewel voor je antwoord! Een tijd terug had hij inderdaad wel heel af en toe traantjes. Maar laatste 4 maanden heb ik het niet meer gezien bij hem. Het zou heel goed kunnen dat het daar door is gekomen! Hij heeft altijd al wat meer roze oogleden dan dat ik bij andere konijnen zie maar ze zijn niet rood, geïrriteerd of vies. Het plekje zit aan beide kanten onder het oogje (waar de traantjes dus idd naar toe gingen) en niet op de wangen. Op de foto zie je een donker streepje en daar zit het als je de haren aan de kant doet. 

Is het aannemelijk dat de haren nu weer terug gaan groeien als het aan de traantjes lag? 

IMG_20181006_163955.thumb.jpg.23f52fd122eea569aa9c111e8839ee4e.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toen ik je tekst begon te lezen, dacht ik:'Da's net als Lilou.' Toen Lilou nog bij Coquille zat, had ze onder haar ogen 'n kale vlek, zoals je kan zien op deze foto. De haren waren ook altijd nat, dus ze had wel traanoogjes. Dit had ze niet toen ze van de opvang kwam. Daar zat ze binnen, bij mij buiten, dus het vermoeden was dat ze gevoelige ogen had, bv tocht of nat weer, en dat dat de tranen veroorzaakte. Twee dierenartsen laten naar kijken, nooit een medische oorzaak gevonden. Nu zit ze sinds een hele tijd bij haar nieuwe vriendje Miel, maar nog steeds buiten in dezelfde ren, en al na een paar dagen zag je de kale vlekken zo wegtrekken. Waste Coquille te veel, of net te weinig, of lag het nog aan iets anders? Bij Lilou heeft het probleem zich alvast zelf opgelost, gelukkig. 

43171353_1961394560818449_50532644523763

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@mystique dat ziet er inderdaad hetzelfde uit! Mila wast Jip echt ontzettend veel en vooral op zijn kop, maar als ik foto's terug kijk dan zie ik dat Jip al minder haar bij zijn oog had voordat Mila er bij kwam. Dus ik denk niet dat dat een verband kan zijn. Was de huid van Lilou ook nog geïrriteerd oid? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goh, nee, de huid was niet geïrriteerd. Wel rose, maar 't is dan ook een wit konijntje, dus dan is roze huid wel normaal. Ook geen schilfers, er kwam geen vocht vanaf o.i.d., gewoon een heel erg zacht en haarloos baby-huidje. 

Wat ik me nu wel herinner, nu ik erover nadenk, is dat ik die vlekken wel af en toe eens heb ingewreven met Sudocrem. Coquille had namelijk urinebrand, dus zijn huidje werd vaak ingewreven met Sudocrem en bij hem had het een goed resultaat, vandaar. Ik had niet de indruk dat het meteen hielp, maar misschien heeft het toch wel iets gedaan? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .