Ga naar inhoud

Hoeveel groenten mag een konijn per dag?


Kobe

Aanbevolen berichten

Er is geen beperking op de hoeveelheid verse grassen - behalve wat de konijnendarmpjes aan kunnen -. MAAR op verdere groenten wel.

 

Normaalgezien is het aan te raden om groenvoer 10-15% van het dagelijkse menu uit te laten maken. Als je veel grassen voert kan er wel een overlap naar hooi gemaakt worden dus kun je die hoeveelheid wel wat ophogen. Maar met andere groentensoorten moet je wel echt maat houden, dan dus niet de 10-15% overschrijden.

 

Bepaalde soorten groenvoer hebben overlap naar de snacks (wortel, fruitsoorten, paprika, knaaghout etc)  en naar hooi (grassoorten), dus je kan wel met de hoeveelheid "spelen".  Hieronder in het plaatje zie je een richtlijn van de verhoudingen voedsel voor een konijn.

 

Pas alleen wel op, als je de hoeveelheid hooi wil vervangen voor gras, dan moet je wel echt goed gevarieerd gras voeren, eigenlijk heb je dan een gevarieerde paardenwei nodig, geen speelgazon of siergazon zoals er in de meeste tuintjes ligt.

 

In dit artikel staat ook veel uitleg over het voeren van groenvoer: https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-voeren-konijn/

 

image.png

Citaat


Er zijn een paar verschillende richtlijnen voor het bepalen van de juiste hoeveelheid groenvoer. Zo wordt er vaak aangegeven dat een een volwassen konijn mag ongeveer 100 gram groenvoer eten per kilo lichaamsgewicht per dag.

 

Een andere richtlijn gaat uit van percentages, 10% van de dagelijkse voeding hoort te bestaan uit vers groenvoer. In dat geval zou een konijn per kg (volwassen) lichaamsgewicht ongeveer 160 gram hooi per dag, 20 gram brokken, 40 gram groenvoer, 20 gram gezonde snacks (kruiden, knaaghout etc) mogen eten.

 

 

Uit een forumpoll bleek echter dat de meeste konijnenbaasjes veel minder groenvoer geven dan wat eigenlijk mag, vaak maar 10-50 gram per kg konijn per dag. Zeker als je bladgroenten voert, zijn het behoorlijke volumes voor je aan een beetje gewicht zit 😉 Geef je meer vruchtgewassen (komkommer, courgette enz) dan zit je er wel sneller aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden zei Evee:

Er is geen beperking op de hoeveelheid verse grassen - behalve wat de konijnendarmpjes aan kunnen -. MAAR op verdere groenten wel.

 

Normaalgezien is het aan te raden om groenvoer 10-15% van het dagelijkse menu uit te laten maken. Als je veel grassen voert kan er wel een overlap naar hooi gemaakt worden dus kun je die hoeveelheid wel wat ophogen. Maar met andere groentensoorten moet je wel echt maat houden, dan dus niet de 10-15% overschrijden.

 

Bepaalde soorten groenvoer hebben overlap naar de snacks (wortel, fruitsoorten, paprika, knaaghout etc)  en naar hooi (grassoorten), dus je kan wel met de hoeveelheid "spelen".  Hieronder in het plaatje zie je een richtlijn van de verhoudingen voedsel voor een konijn.

 

Pas alleen wel op, als je de hoeveelheid hooi wil vervangen voor gras, dan moet je wel echt goed gevarieerd gras voeren, eigenlijk heb je dan een gevarieerde paardenwei nodig, geen speelgazon of siergazon zoals er in de meeste tuintjes ligt.

 

In dit artikel staat ook veel uitleg over het voeren van groenvoer: https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-voeren-konijn/

 

image.png

 

Uit een forumpoll bleek echter dat de meeste konijnenbaasjes veel minder groenvoer geven dan wat eigenlijk mag, vaak maar 10-50 gram per kg konijn per dag. Zeker als je bladgroenten voert, zijn het behoorlijke volumes voor je aan een beetje gewicht zit 😉 Geef je meer vruchtgewassen (komkommer, courgette enz) dan zit je er wel sneller aan.

dus als ik goed begrijp ongeveer 50 gram groenten vb 50 gram witloof

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, het gaat om een gemengde groentenschotel.  Die mag dus 40-50 gram per dag zijn. Het is aan te raden die uit minimaal 3 soorten groenvoer te laten bestaan. Je kan witlof wel prima als basisgroente pakken, en die aanvullen met seizoensgroenten, maar zeker bij de verse groenvoer portie is variatie juist zo gezond 🙂 Ik zou het dus niet te eenzijdig maken door alleen witlof te voeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Evee:

Nee, het gaat om een gemengde groentenschotel.  Die mag dus 40-50 gram per dag zijn. Het is aan te raden die uit minimaal 3 soorten groenvoer te laten bestaan. Je kan witlof wel prima als basisgroente pakken, en die aanvullen met seizoensgroenten, maar zeker bij de verse groenvoer portie is variatie juist zo gezond 🙂 Ik zou het dus niet te eenzijdig maken door alleen witlof te voeren.

ok maar heb men konijntje nog maar twee weken dus nu geprobeerd met witloof een paar dagen en morgen ga ik wat anders proberen

loof van de wortelen is dan ook bij die 50 gram ook te rekenen dus 50 gram min da loof zou morgen dat eens geven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan de witlof gewoon blijven voeren, maar dan als dat goed gaat er een tweede groente bij introduceren die je ook weer opbouwt, en dan een derde groente, enz. Tot je konijntje gewend is aan het eten van een lekkere mix aan groenvoer, en je dus ook makkelijk kan varieren afhankelijk van wat er goedkoop / in het seizoen is op dat moment.

 

Ik pak zelf meestal witlof of andijvie als basis, maar wat er verder bij zit wisselt per week. Net wat er die week te koop is. Deze week was het voor mijn konijnen met paksoi, spruitjes, paprika, komkommer, bleekselderij en wortel. En dan nog wat (on)kruiden en grassen uit de tuin. Soms ook een druiventak, bramentak of frambozentak er bij.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn groenteschotel bestaat uit drie/vier bladeren andijvie. Hier voeg ik gevarieerd radijs + blad, komkommer, witlof, pastinaak, komkommer, bleekselderij, spinazie (weinig) bij. Alles met mate en het uiteraard opbouwen! Ik mijd alle koolsoorten ivm gas. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Wat leuk om te lezen wat jullie de konijnen voor groenten geven. Ik geef ze vaak bloemkoolblad, stronk ook, idem broccoli, witte koolbladeren (nooit last van gas, ze zijn het gewend), wortel, spruitjes, andijvie, witlof. Maar de topper is toch wel wilgentak... die haal ik vaak voor ze en die verkiezen ze echt boven alles. En elke dag vers gras van het weiland. Maar dat wordt nu in de winter minder lekker. O ja, peterselie uit de kruidentuin! Ook een dikke favoriet.

aangepast door Michl
Vergeten.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .