Spring naar bijdragen
Marissa Emonds

E.Cuniculi - Slaapzacht Wappie

Recommended Posts

Dag Allemaal,

Vandaag was voor mij niet zo een hele leuke dag. Werelddierendag vandaag, maar ook de dag dat mijn konijntje Wappie is gestorven. Wappie is geboren op 5 augustus 2018. Ik heb hem samen met zijn zusje Flappie aangekocht, beide Nederlandse dwerghangoortjes. Zo mooi dat ze waren. Maandag 17 september ben ik beide gaan halen, een half uurtje rijden. Wel even wat stress, maar eens hier waren ze heel blij. Ze konden fijn rond rennen. Ik had al heel wat opzoek werk gedaan en heb ze de nodige voeding gegeven. Ik gaf ze goed groenvoer en hooi. Soms eens wat pellets. Ze deden het beide heel goed. Dronken goed, eten goed en stoelgang zag er heel goed uit. Een kleine 2 weken geleden heb ik ze laten onderzoeken en kregen ze hun eerste vaccinatie. Ik kreeg zelfs complimentjes van de dierenarts dat ze het zo goed deden. Gisterenavond hebben ze nog buiten in onze koer zitten te ravotten en spelen. Rondrennen springen noem maar op, niets aan de hand. Tot deze morgen ..... ik ga zoals gewoonlijk iedere morgen vers hooi geven en hun groentjes. Normaal is Wappie de eerste om rond te springen en me komen te begroeten. Dit keer niet :(. Wat ik heel vreemd vond. Hij bleef heel rustig in zijn hoekje zitten, dronk en at wel, maar dat was het ook. Laatste tijd merkte ik wel dat er veel urine in hun bakje zat. Nu ze zijn dan ook wel met 2. Aangezien ik natuurlijk dit niet normaal vond, dacht ik dat het misschien een verstopping was in zijn darmen. Op mijn werk heb ik dan even naar thuis gebeld en bleek dat hij nog steeds minder actief was als anders en hij wel leek te slapen. Dit vond ik alles behalve ok. Ik heb mijn zus onmiddellijk naar de arts gestuurd. Hier hebben ze hem onderzocht en op eerste zicht leek alles in orde. Ze ging gewoon een ontstekingsremmer toe dienen en dan mocht hij naar huis. In de tijd dat ze het spuitje halen was en dat mijn zus aan het wachten was, kreeg Wappie ineens een soort aanval. Begon rond te spartellen en te schreeuwen. Hierop heb ik aan de telefoon geroepen dat mijn zus de dierenarts erbij moest halen. Voor ze het wist had hij stuipen ... ze hebben hem meegenomen naar achter en zuurstof toegediend. Hij is bijgekomen en zijn reflexen kwamen terug, maar even paar seconden erna is zijn hartje stilgevallen. De dierenarts zegt dat het waarschijnlijk E. Cuniculi is, maar dat ze dit niet kunnen nagaan. Tussen de stuipen en het spartelend gedrag vertoonde hij een scheef hoofdje en verlamde achterhand. Ik heb gevraagd of ik iets mis heb gedaan? Maar zij zeggen dat dit waarschijnlijk van de moeder komt. Wat ik mij afvraag is als ik al deze forums en info over deze ziekte lees is: Ze waren nog geen 10 weken oud? Is toch heel jong? Heb ik mis gedaan om naar de dierenarts te gaan en hierdoor stress te veroorzaken? Mijn ander konijntje blijft nu alleen achter, maar zij vertoont totaal geen symptomen net zoals Wappie. Toch geef ik haar Panacur uit voorzorg. Ze zit buiten? De DA zegt dat ze haar niet kunnen controleren hierop omdat ze dit nooit 100% zeker kunnen zeggen. Ik heb het meeste met Dethol properen uit te wassen, behalve de stenen heb ik niet kunnen poetsen omdat heel het hok erop staat. Hoe kan ik nu te weten komen of Flappie dit ook heeft? Ik heb zo schrik ook haar te verliezen :(. Ik vind dit zo raar. Zeker omdat hij gisteren echt nog zat rond te huppelen, echt niets aan de hand. 

Alvast bedankt voor jullie tijd en advies

groetjes

Marissa

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb (gelukkig) geen ervaring met E. cuniculi, er is vast iemand die het beter kan uitleggen, maar volgens mij kan een dierenarts daar wel op testen.

En je hebt er zeker goed aan gedaan naar de dierenarts te gaan. Als een konijn er ziek uitziet is het eigenlijk altijd spoed. Dus altijd naar de dierenarts gaan!

Veel sterkte.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Veel konijnen zijn drager zijn van deze ziekte, zonder echt ziek te zijn. De ziekte komt dan pas naar voren bij een stressvolle situatie zoals verhuizing.

50-70% van de konijnen zouden besmet zijn met deze parasiet (passief of actief).

Mijn konijn die ik uit een opvang heb gehaald bleek ook EC te hebben. Ik zag al na enkele dagen subtiele symptomen. Licht schuin hoofdje en af en toe wankel.

Binnen enkele dagen ging het van wankel naar tollen (omvallen en raar over de grond rollen)

Mijn andere konijn heeft nooit symptomen vertoont, maar heb ik toch 2 weken preventief behandeld.  Met mijn opvangkonijntje is het na 1 maand behandelen weer helemaal goed gekomen.  Denk niet dat je iets fouts hebt gedaan, het is echt gewoon pech hebben. En noodzaak bij de eerste symptomen snel te handelen, dan maak je de meeste kans op herstel. Zou mij echt gaan inlezen over EC zodat je het een volgende keer wellicht zult herkennen.  Veel sterkte met dit verlies 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik ben afgelopen donderdag mijn allerliefste Buddy verloren, ook aan EC. Hij had het al eerder nadat hij een keer in shock was geraakt. behandeling sloeg toen goed aan, maarja je weet wel dat het er zit. Helaas zag ik het de tweede keer niet aankomen, terwijl het niet plotseling was, maar heel subtiel. hij viel niet om, maar sprong niet meer op dingen... Alle kleine klachten weet ik aan ouderdom, want los van elkaar waren het ook allemaal ouderdomsklachten. Achteraf weet ik wel beter, en ik kan het mezelf nog niet vergeven dat ik het niet herkend heb. Ik heb hem zeven jaar gehad, we waren thuis Altijd samen. Mijn leven zal nooit meer hetzelfde zijn.

het is een sluipmoordenaar, die soms ineens toeslaat en soms een lange aanloop neemt. Veel nijntjes hebben de parasiet maar worden pas ziek als immuunsysteem zwakker is, dus bij stress, andere ziekte of grote veranderingen zoals nieuw huis, etc.

maar wees niet bang voor dat hok, daar kan je niets aan doen. ik weet eigenlijk niet hoe het wordt overgedragen maar als de ene het al had is de ander mogelijk niet zo vatbaar ervoor... Misschien kan je dit aan je DA vragen? Je kan als die het niet weet ook vragen waar je die informatie het beste zou kunnen opzoeken.  Of zelf opzoeken in wetenschappelijke literatuur? ik zoek dingen altijd op op scholar.google.com. wel engels doorgaans alleen..

Het is geen ziekte die enorm bekend is, ja pas als je ervan hoort maar hij hoort niet bij de standaard Pas op- preventie en vaccinatieziekten. Dus ik snap dat je het niet herkende. Ook gaat het soms sneller dan dat je erachter kan komen.

sterkte met je verdriet, ik weet precies hoe je je voelt, ik ben nooit meer compleet. hoeveel konijntjes me ook nog gelukkig zullen maken, zij zullen nooit mijn Buddy zijn...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh wateen triest verhaal. Je houd zoveel van deze diertjes. Je niet schuldig voelen je hebt alles gedaan. Je had meteen door dat het niet goed ging en jij ging ermee naar de dierenarts toe. Wat betreft die EC ik heb al veel konijnen gehad met EC. Zelf samen wonend met andere konijnen die het nooit gekregen hebben. Samsom woont al 7 jaar samen met een vrouwtje in een zand/graafren dus ontsmetten kan ik niet. En het vrouwtje heeft het nog nooit gehad. Tot nu toe heeft geen een partner van de ec konijnen het ook gekregen. Natuurlijk is hygiene nooit verkeerd. Ik hoop dat dit je wat gerust stelt. Mijn eerste konijn die het kreeg was trouwens een wild konijn. Stress speelt wel een grote rol merk ik. 

Heel veel sterkte met je verdriet. Je kan die diertjes niet missen. Dikke knuffels

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Wie is hier

Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .