Ga naar inhoud

Hoeveel/hoe vaak brokken geven jullie?


Mirjam123

Aanbevolen berichten

Hoi hoi,

Sinds onze konijnen buiten zitten kom ik allemaal nieuwe vragen tegen, haha. Daarnaast ben ik na maanden 'handjes' voeren weer eens gaan wegen hoeveel gram we ze eigenlijk geven...en daar een klein beetje van geschrokken 🙃 Ik ben wel benieuwd hoe jullie dat doen met brokken voeren.
-Hoeveel gram brokken geven jullie per kilo lichaamsgewicht? En wat voeren jullie verder?
-Hoe vaak geven jullie brokken? Een of meerdere keren per dag of maar een paar keer per week?
-Geven jullie in de zomer net zo veel brokken als in de winter?

 

Wij geven op dit moment 170 gram brokken, dagelijks verdeeld in twee porties (ochtend/avond) aan ons koppel van samen 6,5/7 kilo (24-26gram/kg)en 360 gram brokken (ook in twee porties) aan ons koppel van 2,4 & 6,3 kilo (samen een kleine 9 kilo, zo'n 40gram/kg). Wij geven dus iedere dag twee porties brokken, daarnaast krijgen ze ook twee keer per dag een beetje gedroogde kruiden (nog niet gewogen) en ook twee keer per dag vers groenvoer (nooit gewogen ook 😬), kruiden en groen variëren we dagelijks/wekelijks mee. Ik zal eens gaan wegen hoeveel ze daar nou eigenlijk van krijgen. Uiteraard is er altijd onbeperkt hooi voor ze aanwezig 😀 Ik  voer overigens de Versele Laga Cuni Adult brokken...na even rekenen kwam ik er dus achter dat we momenteel zo'n 16 kilo brokken per maand voeren aan vier konijnen 😯 Overigens zijn alle vier de konijnen op een gezond gewicht (ribben niet zichtbaar, wel voelbaar), maar ik vraag me toch af of we niet wat veel brokken voeren, meer dan de aanbevolen 20-25 gram/kg in ieder geval, haha. Zeker ons 2,4/6,3 kilo koppel (klein-middel huis-tuin-keuken hangoortje en Vlaamse Reus) krijgt toch wel wat veel brokken vermoed ik. Toevallig gister bij de DA geweest voor een enting, gewicht van beide was prima, ze hoeven zeker niet op dieet, maar mogen ook niet echt meer gaan aankomen. In mijn hoofd klinkt het logisch om zomers wat (20-40gram per dag) minder brokken te voeren, maar misschien is dat een heel gek idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef ongeveer 15 gram brokken per kilo konijn per dag. Dat krijgen ze 's ochtends, en 's avonds krijgen ze een groenteschotel. Groente weeg ik niet, ze krijgen wat ik in huis heb, soms wat meer en soms wat minder.

Ik voer het hele jaar hetzelfde.

Hier wordt goed hooi gegeten, sinds een week of 2 eten ze er wel meer van. Misschien omdat het kouder is, of omdat het aanmaken van een wintervacht ook energie kost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geeft 8-15 gram brokken (terra expert) per kilo konijn per dag, in de ochtend. Ze krijgen dan ook hooi (natures best bergweidehooi) met een handje gemengde kruiden er door. 

 

In de avond krijgen ze dan een flinke groenvoerschotel, en indien nodig weer vers hooi er bij. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef 60 gr brokken (science selective) per dag, verdeeld over 2 voermomenten. Ik weet niet precies wat hun gewicht is, ik ging ervan uit dat ze ongeveer 2 kg zijn, misschien iets meer of minder. Ze krijgen dus nu 15 gr per kilo lichaamsgewicht. In de middag geef ik groente, dat weeg ik niet af maar doe ik op mijn gevoel. Ze krijgen meestal 3 soorten. Natuurlijk hebben ze ook onbeperkt hooi tot hun beschikking en ongeveer 1x in de 2 dagen (tegenwoordig eigenlijk wel elke dag) krijgen ze wat kruiden.

Oh en ja ik geef in de winter evenveel brokken als in de zomer, tenminste, ik heb ze nog niet eens zo lang maar dat ben ik wel van plan.😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .