Ga naar inhoud

Grote teen amputeren?


Enomis

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, 
Ik ben nieuw hier en ik heb gelijk een vraag!
Mijn konijn Bernard is nu 2,5 jaar, hij loopt hier lekker rond in mijn appartementje en is super knuffelig! 

In februari had hij een beetje een stijf pootje, dit had ik eventjes aangekeken, maar hij liep al vrij snel weer normaal. Nu ging ik vorige week naar de dierenarts, omdat hij steeds meer last had van plakkend poep aan zijn kontje. Niet van kwaad bewust zei ik tussendoor dat zijn teentje een beetje scheef stond, en dat was meteen een alarmbel voor de dierenarts. Eerder is hij al een aantal keer uitgebreid op onderzoek geweest, omdat hij niet meer wilde eten (dit was uiteindelijk opgelost nadat zijn tandjes geslepen waren). Toen was die teen helemaal niet opgevallen. 
Goed, een foto laten maken en het blijkt dat zijn grote teen verbrijzeld is. Normaal zou het bot aan elkaar moeten groeien, maar dat is niet gebeurd. De dierenarts zegt dat het het beste is om de teen te amputeren, omdat hij hier nu pijn aan heeft... maar dat vind ik nogal wat! Vooral omdat hij nu eigenlijk net weer heel vrolijk lijkt te zijn, hij rent me heel de dag achterna en springt en rent op de bank. Binkies maakt hij dan inderdaad niet. Zijn poepkontje is ondertussen wel weer minder geworden. Hij oogt zo goed momenteel. Natuurlijk wil ik het beste voor hem en ik wil niet dat hij lijdt, maar moet ik hem dan echt in deze toestand onder het mes sturen, terwijl ik er dan misschien een slechter konijn voor terug krijg? Is dat dan het beste? 

Heeft iemand hier ervaring mee?  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat er wel mensen zijn met konijnen waarbij echt een poot geamputeerd is, maar een geamputeerd teentje is volgens mij nog niet voorbij gekomen hier op het forum. Als het echt pijn doet, denk ik niet dat je heel veel andere opties hebt. Een leven lang pijnstillers is ook niet echt een aan te raden keuze bij konijnen. 

 

Elke operatie heeft een risico, niet alleen bij konijnen. Maar in welk opzicht denk je dat je er een slechter konijn voor terug krijgt? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie Evee. 

De DA zei dat het de pijnlijkste operatie was voor konijnen, de kans zit er in dat hij na de operatie zoveel pijn heeft dat ik hem weer moet gaan dwangvoeden. Ik wilde hem ook gelijk laten castreren, beter 1x onder narcose dan 2x. Dus misschien maakt het dat ook wat extra zwaar voor hem. Ik kijk tegen het dwangvoeden op en ik hoop dat hij er goed uit komt. 

Plus dat hij hierna wellicht moeilijker kan lopen en springen. Het is wel zijn steun teen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook geen ervaring met het laten amputeren van een teen, wel met het amputeren van een heel pootje. Mijn ervaring is dat konijnen zich vrij makkelijk aanpassen aan een 'beperking' die ze hebben. Het konijn dat ik ken waarvan zijn pootje geamputeerd is, was vrijwel direct na de operatie springlevend. Hij kan zichzelf goed verplaatsen en zelfs hard rennen en binkies maken. Daar zou ik me dus niet zo veel zorgen om maken. Voorafgaand aan de amputatie had het konijntje trouwens eerst gips om de breuk te laten herstellen, maar dat werkte niet, omdat meneer natuurlijk niet snapt dat hij hokrust nodig heeft en het pootje niet moet bewegen. 
Ik zou er met een verbrijzelde teen denk ik voor kiezen om het te laten amputeren, ook omdat ik denk dat het weleens mogelijk zou kunnen zijn dat door de breuk bijvoorbeeld kleine splinters bot in zijn gewrichtje kunnen komen oid. Dan ben je verder van huis. 

Nogmaals, je hoeft er niet bang voor je zijn dat je konijntje straks echt beperkt is. 

 

 

Wat je hierboven zegt over de narcose en het dwangvoeren is zeker waar. Maar dat heb je altijd na een narcose en dus ook als je je konijntje laat castreren. Er is altijd een risico bij een narcose, net als bij mensen. Bij mijn eigen konijn zag ik daar ook onwijs tegenop, maar het viel me uiteindelijk mee. Je moet er even wat handigheid in krijgen en dan lukt het je wel. Je DA kan je er de eerste keer ook even mee helpen. Pijn heeft hij nu waarschijnlijk ook veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dwangvoeren is altijd vervelend. Zorg er voor dat je voldoende pijnstillers in huis hebt voor na de operatie en haal alles uit de kast om hem zelf te laten eten. Denk aan verschillende soorten brokvoer, vers groenvoer, kruiden (vers & gedroogd) en dat soort dingen. Zelf eten geeft echt de minste stress.

 

Zelf "pest" ik niet zelfstandig etende konijntjes vaak met groenvoer, andijvie, witlof of verse peterselie, dat kriebel ik onder hun neusje tot ze zo geïrriteerd zijn dat ze er in bijten uit irritatie, 9 van de 10 keer eten ze het dan wel op 😉

Vergeet ook niet dat zodra ze iets eten je niet hoeft te dwangvoeren. Een konijn kan best een tijdje leven op weinig eten - zolang er maar eten in de darmen komt en die dus niet stil vallen. Een paar brokjes, een paar sprietjes groenvoer, dat is al voldoende om de darmen op gang  te houden. Zolang een konijn ook maar iets zelf eet, is dwangvoeren niet nodig. Dat zorgt alleen maar voor stress.

 

Pijn is vaak de belangrijkste oorzaak van niet eten, zorg dus echt voor voldoende, een juiste dosering van de pijnstillers ( en een regematige, dus 2x per dag minimaal, konijnen hebben een snel metabolisme, 1x per dag is dus niet goed voor een konijn, dan hebben ze na een uur of 12 toch weer pijn, het moet echt over 2x verdeeld worden! )

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jamesthebunnybutler Fijn om te horen dat jouw konijn er goed uit is gekomen! Dat stelt me weer wat gerust. Een hele poot is wel heftiger dan een teen! Had jouw konijn ook dat hij gewoon prima oogde voor de operatie? Of kon je merken dat hij pijn had? 
Als Bernard pijn heeft kan hij soms ineengedoken zitten en knarsetanden, of onder de bank kruipen, maar nu merk ik er gewoon niks van.

Evee, bedankt voor je tips! Ik heb Bernard al een keer eerder moeten dwangvoeren, dat was echt lastig en naar om te doen. Goed om te weten dat je niet hoeft te dwangvoeren zolang hij een klein beetje eet, dat deed ik toen wel. Vers groenvoer geef ik eigenlijk niet meer, vanwege de zachte plakpoep. 
 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snap ik, maar na een operatie kan groenvoer wel echt net dat zijn wat het konijntje overhaalt om weer te gaan eten. Je zou met mate, veilige soorten toch kunnen introduceren. Witlof en andijvie zijn echt veilige groenvoersoorten en peterselie lijkt altijd wel een wondermiddeltje na operaties, werkt ook eetlustopwekkend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is het beste om wel wat aan te wennen, maar niet eten is ook niet goed. Een paar takjes per dag zou ik zeker wel aandurven hoor! Een heel schoteltje in 1x is misschien wat veel als hij het niet gewend is, maar 2-3 takjes peterselie zou ik zeker wel aandurven, en dan daarnaast ook zeker het voedsel aanbieden wat hij gewend is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Enomis:

@Jamesthebunnybutler Fijn om te horen dat jouw konijn er goed uit is gekomen! Dat stelt me weer wat gerust. Een hele poot is wel heftiger dan een teen! Had jouw konijn ook dat hij gewoon prima oogde voor de operatie? Of kon je merken dat hij pijn had? 
Als Bernard pijn heeft kan hij soms ineengedoken zitten en knarsetanden, of onder de bank kruipen, maar nu merk ik er gewoon niks van.

Evee, bedankt voor je tips! Ik heb Bernard al een keer eerder moeten dwangvoeren, dat was echt lastig en naar om te doen. Goed om te weten dat je niet hoeft te dwangvoeren zolang hij een klein beetje eet, dat deed ik toen wel. Vers groenvoer geef ik eigenlijk niet meer, vanwege de zachte plakpoep. 
 

 

Het is niet mijn eigen konijn, maar een konijn dat in de opvang zit waar ik vrijwilligerswerk doe. Ik ken het konijn daarom niet zo goed als mijn eigen konijnen, maar ik ken het beestje wel redelijk goed. Hij oogde inderdaad op zich prima, deed alles met zijn poot (blije gup als hij is), maar hij had wel pijn. Overigens is hij vlak na zijn operatie gekoppeld aan een niet te koppelen voedstertje en ze zijn super happy..

Je ziet ze inderdaad vaak tandenknarsen of ineen gedoken zitten. Misschien heeft Bernard er nu ook niet zo veel last van of belast hij zijn pootje al zodanig dat hij de pijn niet/minder voelt? Ik weet het niet zo goed. Denk er goed over na en vraag als je blijft twijfelen anders ook gewoon naar de voor- en nadelen van wel en niet amputeren. En bedenk ook dat ieder konijn anders is! Waar het ene konijn al meteen na de narcose wat begint te eten, moet je het andere konijn helaas een paar dagen dwangvoeren. 

 

Succes!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik heb een paar jaar terug bij een van m'n konijnen d'r 'grote' teen laten amputeren, ze zou eigenlijk gespalkt worden maar na het maken van röntgenfoto's kwamen ze erachter dat haar teen niet meer te redden was, de keuze was aan mij, of opereren of haar hele leven last ervan houden.

 

ik heb haar laten opereren, ze heeft een weekje ongeveer met verband gelopen en verplicht in een binnenkooi moeten zitten maar ik heb na het herstel werkelijk niks meer kunnen ontdekken van haar teen.

ze springt met gemak op het hok van 1M en is de snelste van ze allemaal! 😄

 

Ik zou dus aanraden om het te doen!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook een teen laten amputeren bij een konijn van wie de hele voet verbrijzeld was, de rest is aardig goed geheeld maar die teen bleef een probleem waar hij veel pijn van had. Ik vond het echt niks voorstellen die hele ingreep, volgens mij was het naderhand alleen maar een opluchting voor hem omdat hij al zo lang pijn had. Ook later niet veel meer aan gemerkt, ondanks dat bij hem de schade nog veel groter was dan alleen de teen waren er geen of nagenoeg geen restverschijnselen. Wellicht is je konijn inmiddels al geopereerd, maar voor wie het topic ooit nog tegenkomt via de zoekfunctie of Google 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hoi @Dollie en @Sam_Ollie_Puk!

Bedankt voor jullie reacties! Ik zal even een update geven. 

Ik heb inderdaad inmiddels zijn teen laten amputeren! Dat is nu twee weken geleden en hij is er nog wat van aan het herstellen. Maar het gaat volgens mij wel goed! De eerste dagen was hij wel zielig, maar nu loopt ie inmiddels normaal op zijn pootje en is lekker actief 🙂 

Bij mij is het verhaal nog iets anders geworden. Tijdens het opereren kwam de arts erachter dat er een abces zat met pus. Dat was waarschijnlijk de reden dat het teentje niet aan elkaar wilde groeien. Deze heeft hij goed schoongespoeld en de wond gehecht. Bernard kreeg hiervoor 2 weken een antibioticakuur, waardoor zijn eet- en drinklust ook nog wat minder is en ik hem hier en daar wat heb moeten dwangvoeren. Helaas is de plek op zijn teen nog wel gezwollen en die is nog niet minder geworden, hoewel het er niet ontstoken uit ziet en hij er geen pijn aan lijkt te hebben. Het is dus nog even afwachten. Het zou kunnen dat het zich weer opnieuw gevuld heeft met pus en daardoor gezwollen is, maar als dit zich gaat inkapselen is dat geen probleem en kan ik het lekker laten zitten volgens de arts.

Hij adviseerde nu wel om zijn teentje (die nu op sterk water staat) te laten onderzoeken of het iets pathologisch is, wat wil zeggen dat de botbreuk was ontstaan door een abces/tumor in plaats van andersom, dat de abces was ontstaan door de botbreuk. Als het komt door een tumor of iets in die richting, zou ik de keus hebben om zijn teentje/pootje verder te laten amputeren. Of ik kan hem gewoon laten rondhuppelen tot hij op is en het zijn tijd is. Daar moet ik nog over nadenken! Ik laat hem nu in elk geval eerst nog verder opknappen, en als hij weer de oude is, laat ik wellicht het teentje onderzoeken om hier wat antwoorden op te krijgen.

De groentes die @Evee adviseerde lustte hij helaas niet zo graag haha. Andijvie heeft hij een beetje op, maar wortels (vooral de loven) lijkt hij tot nu toe het meeste te velen.  

Tot zover 🙂 Bedankt voor alle reacties, die hebben mij wel geholpen met het maken van de keuzes! 


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super om te lezen dat de amputatie goed gegaan is, wel balen van het abces!

 

Mijne had gewoon van de een op de andere dag d'r teen de andere kant op staan en op de foto's helaas alles over dus had geen keus en was ook geen twijfel over.

 

Ik hoop dat je konijn er snel van hersteld is! Mijne was binnen een week weer topfit! (Maar dat is ook wel echt een keiharde voor zichzelf!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sam_Ollie_Puk Ja als je daarin geen keus hebt, is de keus wel makkelijker gemaakt! Wel goed om te horen dat jouw konijn er zo goed uit is gekomen 🙂 1 meter hoog springen is wel fanatiek! Ik heb eigenlijk verder nog geen negatief verhaal erover gehoord, dus amputatie is misschien niet zo erg als ik eerst dacht. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .