Ga naar inhoud

Nieuw konijn


Laartje002

Aanbevolen berichten

Hoi!

 

Degenen die mijn andere topic toevallig gezien hebben, herinneren zich misschien nog dat ik 2 dwergkonijnen had, en 1 langoor eraan gekoppeld heb. Dit was een succes, maar daar gaat dit topic nu niet verder over. Nu heb ik een vraagje over de voeding;

 

Ze is een langoor, langharig grijs konijn, waarvan ik met 99% zekerheid kan vertellen dat het geen ras is, aangezien hier niks over in haar paspoort staat en ook niet op internet. Ze is +/- 3 kilogram geschat, en als ik haar aai kan ik haar botjes iets (te) duidelijk voelen. Nu vroeg ik me af, hoeveel gram zij per dag aan voer extra zou moeten krijgen om een beetje aan te komen (aangezien ze iets aan de magere/dunne kant is), vooral nu de koude winterperiode er weer aankomt en ze buiten staat.

Kleine snacks als een wortelstukje, in de zon gedroogd brood en andere dingen krijgt ze al (natuurlijk niet te veel) en de hoeveelheid hooi in het hok is ook goed.

 

Alvast bedankt!

Groetjes! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou ik eerder bij een dierenarts navragen. Aan de hand van een verhaaltje is het heel lastig voor ons te bepalen hoe ze nu is, of ze inderdaad te mager is en hoeveel ze aan zou moeten komen. Daarbij staat er nog niet bij hoeveel gram voer ze wel krijgt op dit moment, wat het lastig bepalen maakt of dat inderdaad te weinig is en hoeveel ze bij zou mogen krijgen. Het zou ook kunnen dat ze wel voldoende krijgt, maar dat ze bijvoorbeeld wormen heeft of EC en dan kun je voeren wat je wil, maar zal ze nooit aankomen. Aan de hand van dit stukje is het lastig te zeggen wat er speelt. Maar ik denk dat een goede dierenarts je hier prima bij kan helpen! 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een konijn van ongeveer 3 kg kun je uit gaan van 20-25 gram brokjes per kg lichaamsgewicht, dat is de richtlijn. Die richtlijn is al vrij aan de hoge kant. Ik zou dus best 75 gram brokjes per dag durven geven om te starten en van daar aan verder kijken hoe het gaat, of ze aankomt, wat de dierenarts voor advies heeft etc. Het is belangrijk de hoeveelheid brokken aan te passen als je ziet dat ze slecht hooi eet en/of de blinde darmkeutels laat liggen, ook al is ze dun, dan zal dat toch omlaag moeten. 

 

Naast de 75 gram brok ook voldoende hooi geven en vers groenvoer aanwennen. 

 

Een konijn mag een kleine hoeveelheid gezonde snacks, maar doe daar wel voorzichtig mee. Met snacks aankomen is niet helemaal de juiste manier om een konijn aan te laten komen, en meer iets wat je echt in de extreme gevallen moet doen. 

 

Gedroogd brood is echt geen konijnenvoer en zeer slecht voor de darmen, geef dat dus echt niet. Wortel is onderdeel van de groenteschotel, niet dagelijks bijv. 2-3 keer per week een plakje is voldoende. 

 

Je zou bijvoorbeeld wel een wat rijkere grassoort door het hooi kunnen mengen, bijvoorbeeld luzerne, om haar op een gezondere manier te helpen aankomen. 

 

In dit artikel staat een gezonde voeding voor konijnen uitgelegd:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/voeding-van-een-konijn/

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ze krijgt iets meer voer. Ze had op een gegeven moment last van plakpoep, dus kreeg ze er nog een dubbele hoeveelheid hooi (met meer variatie) bij. 

 

De andere 2 konijntjes hebben waarschijnlijk van haar voerbakje gegeten, dus we voeren haar nu ook afzonderlijk, waardoor ik haar de tijd geef om te eten.

 

De da zei, dat het gewicht een kleine hoeveelheid minder was dan het gemiddelde konijn (voor haar lengte en verhoudingen natuurlijk). Heb het extra voeren tijdelijk ingevoerd, en nu weer helemaal op het juiste gewicht.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .