Ga naar inhoud

Angstig konijn


Jamesthebunnybutler

Aanbevolen berichten

Sinds een jaar heb ik mijn voedster gekoppeld aan een ontzettend lief mannetje uit het Knaagspoor. Ze zijn samen heel erg close en niet zo op mensen gericht. Mijn voedstertje vindt het af en toe lekker om geaaid te worden, maar loopt ook wel weg als ze geen zin heeft. Ze is niet bang en springt ook weleens op de bank als ik hier op zit. Mijn mannetje is echter sinds het begin al erg angstig. Toen hij bij mij kwam bleek hij pinwormen te hebben en moest hij twee weken aan de panacur. Niet echt bevordelijk voor onze relatie natuurlijk. Hij is erg schrikkerig van mensen en dan met name van handen. Als ik in ht verblijf ga zitten, rent hij vaak meteen weg of stampt even en na een paar minuten komt hij rustig een kijkje nemen. Zo lang ik rustig blijf zitten komt hij ook met zijn pootjes tegen mij aan staan en duwt hij zijn neusje tegen me aan. Echter, zodra ik met mijn handen een beweging maak in zijn richting, rent hij direct weg en is dan héél bang. Aaien vindt hij dan ook doodeng. Een high-five geven doet hij dan weer wel, zo lang hij zelf de controle heeft. 

 

Mijn vraag is: welke opties heb ik nog om hem wat minder bang van mijn handen te maken? Het is niet mijn bedoeling om een knuffelkonijn van hem te maken (en dat lukt trouwens ook sowieso niet), maar ik zou het zo fijn vinden als hij wat minder bang van me is en meer kan ontspannen als ik mijn vrouwtje aan het aaien ben bijvoorbeeld. Ik heb al verschillende strategieën geprobeerd, maar tot nu toe nog zonder veel effect. Ik ben begonnen met het héél rustig opbouwen van contact, dus een paar uur in het verblijf zitten zonder iets te doen etc. etc. Hij bleef ook na een paar maanden angstig voor mijn handen. Daarna heb ik hem een paar keer medicijnen moeten geven en moest ik hem dus ook wel oppakken en een beetje aaien. Ik geef hem dan altijd tussendoor en achteraf wat lekkers, maar hier lijkt hij juist alleen maar angstiger van te worden. 

 

Hopelijk zijn er nog wat tips! Ik wil liever niet forceren en hem bijvoorbeeld twee keer per dag oppakken om verplicht te aaien, omdat ik verwacht dat dat bij hem averechts werkt en ik het eigenlijk ook zielig vind om dat te doen. Het is overigens niet bekend of hij bij een vorige eigenaar iets naars heeft meegemaakt o.i.d. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volhouden, volgens mij ben je goed op weg. Misschien dat hier nog wat tips in staan:

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/hoe-maak-je-een-konijn-tam/

 

Bij de echt angstige konijnen kan het echt maanden duren voor je ook maar een stapje in de goede richting ziet. En probeer hem niet te veel op te tillen. Medicijnen geven is inderdaad een flinke stap terug als je een konijn tam wil maken. Hopen dat het niet te vaak nodig is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .