Spring naar bijdragen
Evee

Hoe ziet de graafbak van jouw konijnen er uit?

Recommended Posts

Ik ben wel eens benieuwd hoe de graafbakken van jullie konijnen er uit zien?

Hier heeft één koppel de hele ren waar ze in kunnen graven, maar het andere koppel heeft op het moment geen graafbak. Aangezien het bij ons de bedoeling is dat de tuin veranderd en er dan ook nieuwe konijnenrennen komen, ben ik nog een beetje alle opties aan het afwegen. Het bouwwerk en de afmetingen is al wel zeker, maar de inrichting nog niet helemaal. Er komt namelijk een betonvloer in de rennen, maar ik wil toch ook graafmogelijkheid geven. Ik ben dus wel eens benieuwd hoe het er bij jullie konijnen uit ziet!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op 21-9-2018 at 20:00 zei Nijntje & Caro:

Mijn konijnen hebben een halve m2 moestuin als graafbak (links achterin op de foto). Er ligt vaak meer naast dan erin 😛

Haha ik zie het, zou er minder naast gaan als de bak groter zou zijn denk je? Of is het dan nog net zo erg?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, dat maakt niet uit want je hebt ook meer zand. 😛

Ik heb een ren van 3x5 meter, waarvan de helft betegeld is en de andere helft een zandbak, met een muur er omheen en roosters onderop. De bak is dus ongeveer 2.5x3 meter en ongeveer 60 cm diep.

Bij mij graven ze flinke tunnels, waarbij het zand vaak ook op de tegels van de andere helft belandt. Afhankelijk van waar ze de tunnels beginnen ligt er soms geen zand en soms moet ik elke dag terug graven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 24-9-2018 at 15:09 zei Evee:

Haha ik zie het, zou er minder naast gaan als de bak groter zou zijn denk je? Of is het dan nog net zo erg?

Haha wat @Christaaa zegt 😂

En het gaat een van  de konijnen om het hele proces denk ik, alles eruit graven en dan zorgvuldig met de voorpoten door de ren vooruit ‘duwen’ en verspreiden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Nijntje & Caro:

Haha wat @Christaaa zegt 😂

En het gaat een van  de konijnen om het hele proces denk ik, alles eruit graven en dan zorgvuldig met de voorpoten door de ren vooruit ‘duwen’ en verspreiden.

O is dat wat ze doen? Ik dacht dat ze een strand hadden aangelegd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn konijnen gebruikten het helaas als toilet. Nu in het voorjaar hebben ze een stukje in de ren gevonden waar geen tegel ligt en dus heerlijk te graven is. Is wel oppassen want anders maken ze het te diep en wordt het een flink hol! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb trouwens besloten dat ik van de planken van de achterkant van de oude ren graafbakken ga maken voor in de nieuwe rennen. Heb wat rondgekeken naar andere alternatieven, maar plastic bakken ben ik niet zo een fan van, ook qua waterafvoer niet. En ik denk dat ze dat inderdaad ook als toiletbak gaan zien. 

Kinderzandbakjes zijn eigenlijk voor konijnen niet heel praktisch, of het formaat is niet goed voor waar ik het in gedachten heb, of ze hebben echt een hele lage rand, en ik zou liever aan 3 kanten een wat hogere rand hebben, zodat er ook wat zand in de zandbak blijft als ze graven 😉 

Het zal nog wel eventjes duren voor ze gemaakt zijn, maar als ze er zijn plaats ik zeker even een foto!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎24‎-‎9‎-‎2018 at 21:40 zei Christaaa:

image.jpeg

Wow! Echt prachtig! Volgens mij wonen niet alleen jouw konijnen mooi, maar woon je zelf in een prachtige omgeving

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 3-5-2019 at 14:29 zei Huiself:

Wow! Echt prachtig! Volgens mij wonen niet alleen jouw konijnen mooi, maar woon je zelf in een prachtige omgeving

We mogen niet klagen ;-)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb voor de konijnen in de grote ren een zandbak voor kinderen van ongeveer 1 bij 1. De randen zijn niet ontzettend hoog, maar ik doe er niet heel veel zand in, omdat ze er inderdaad helaas wel in poepen en plassen. Als je elke paar weken meerdere zakken zand moet vervangen dan blijf je bezig, en ze hebben hier net zoveel plezier van gelukkig. Er ligt wel wat zand naast vaak, maar ik heb het idee dat dat vooral zand is wat aan de konijnen blijft hangen. Bijkomend voordeel van deze zandbak vind ik dat ie er leuk uit ziet en als het deksel er op zit kunnen ze daar gewoon bovenop zitten, die schelpzandbakken bijvoorbeeld hebben nog wel eens een rond deksel. En ze kunnen op de rand zitten, vinden ze ook leuk.

525405d6-1311-4291-89df-d7c0e38debe9.thumb.jpg.51b9e9e2a8134079dcf0908b39ec4555.jpg

Bram en Carl krijgen nog een nieuwe ren van ongeveer 1 bij 4, ik moet nog even kijken wat voor zandbak zij krijgen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites