Ga naar inhoud

Diarree


Rosaliescout

Aanbevolen berichten

Goededag iedereen,

Ik hoop dat iemand mij hier tips kan geven of in ieder geval nieuwe ideeën op kan laten doen.
Mijn konijn heeft al enige tijd last van diarree, waarbij ik ook elke keer de kont moet schoonmaken.
De keutels zijn soms normaal, andere keren wat kleiner. En de laatste 2 dagen ongeveer zitten zij aan elkaar vastgekleefd. 
Ik heb alles al geprobeerd geloof ik. Ik ben meerdere malen naar de dierenarts geweest. Zij hebben een röntgen foto gemaakt waarop niks afwijkends te zien was.
Zijn tanden zijn gecontroleerd en geslepen. Van hun had ik ook medicijnen meegekregen. Daarnaast ben ik van voer gewisseld, heb andere soorten hooi geprobeerd en hooi thee. Uiteraard aangekeken of het nieuwe voer of hooi anders aan zou slaan. 

Ik ben echt ten einde raad wat ik moet doen. Mijn konijn is denk ik rond de 4 jaar oud en oogt verder gezond en actief. Hij eet en drinkt ook gewoon. Daarnaast krijgt hij af en toe groen voer en heel beperk een klein stukje fruit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is je konijn actief of lusteloos? Eet hij nog goed? Krijgt hij veel snoepjes naast zijn reguliere voer? Stress misschien?

 

Er kunnen zoveel oorzaken zijn. Oplossing is allereerst droogvoer schrappen, als ik hier een natte keutel vind dan gaan we over op hooi, maar als het zo lang zou duren stond ik gewoon weer met de bunny bij de dierenarts hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hij is wel actief enzo. Krijgt geen snoepjes, komt wel minder zijn hok uit dan voorheen. Voor mijn gevoel is hij altijd een slechte hooi eter geweest. Het meeste gaat hij gewoon op liggen inplaats van eten. Ik weet niet de hoeveelheid voer die hij op een dag krijgt. Meestal gewoon een half bakje zoiets 😅

 

Ik zat er ook aan te denken om het op wormen te laten testen. Al zij mijn dierenarts dat dat niet veel voorkomt bij konijnen die binnen zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben toch echt benieuwd wat het konijn precies te eten krijgt, misschien moet ik de vraag iets specifieker zeggen:

 

Welke merk brokken krijgt hij?

Hoeveel brokken krijgt hij per dag?

Wat voor hooi krijgt hij?

Hoeveel hooi eet hij per dag?

Wat voor groenvoer krijgt hij?

Hoeveel groenvoer krijgt hij per dag?

Wat voor aanvullend voedsel (snacks, kruiden, fruit, brood etc) krijgt hij, en hoe veel? 

 

Zonder een idee te hebben van wat het konijn precies eet, is het heel erg lastig te zeggen waar het aan ligt. Chronisch diarree ligt 9 van de 10 keer aan voeding. En die 1 op de 10 keer die overblijft is het vaak een gevolg van ziekte, van ernstige darmproblemen zoals coccidiose op jonge leeftijd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .