Ga naar inhoud

Vraagje over zindelijkheid

Bloempje&Caramel

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb mijn konijntjes nu ongeveer 3 weken. Ik probeer ze vanaf dag 1 zindelijk te maken, ik doe minstens 1x per dag (soms vaker) de keutels in de bak, die ik ook 1x per dag verschoon. Bodembedekker van naast de toiletbak met plasjes doe ik ook in de bak. In het hok heb ik hennepvezel en in de toiletjes

back-to-nature. Ze hebben 2 bakken, 1 kattenbak die bij de hooiruif staat en 1 konijnentoiletje ik de ren. Het probleem is, ze keutelen en plassen wel in die bakken, maar ze doen het ook veel boven, en daarnaast keutelen ze ook heel veel ik de ren. Alsof ze wel weten dat ze in de bak kunnen,  maar te lui zijn om naar beneden te gaan of in de bak te gaan zitten;)

Kan dit nog beter worden? Of zijn dit gewoon 2 konijntjes die het waarschijnlijk niet gaan begrijpen? Hebben jullie nog tips? Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier staan veel tips en informatie:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-zindelijk-maken/

Bij jonge konijntjes is het niet zo heel makkelijk om ze zindelijk te maken. Meestal is het zo dat je of geluk hebt dat ze het uit zichzelf al doen, of kun je het wel zo een beetje vergeten ;) 

Ik weet niet of het voedsters, rammen of een voedster en gecastreerde ram is, maar de komende tijd zal het waarschijnlijk juist minder worden ipv beter in verband met de hormonen & puberteit. Puberende konijnen kunnen echt flinke smeerpoetsen zijn. Dan speelt ook de territoriumdrift meer op, denk dan aan keutelen en sproeien (en ja, ook voedsters kunnen sproeien) om aan te geven dat het toch echt wel hun terrein is. Pas als ze wat verder door de puberteit heen komen en/of als je een paar weken na castratie bent, dan zie je vaak dat het gedrag weer wat minder erg word, dat ze steeds minder de noodzaak voelen de omgeving te markeren. Maar niet alle konijnen kun je zindelijk maken, sommige geven er echt niet om en laten het inderdaad gewoon vallen waar ze zijn, alsof ze te lui zijn om een stukje naar de bak te huppen ;) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Evee:

Hier staan veel tips en informatie:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-zindelijk-maken/

Bij jonge konijntjes is het niet zo heel makkelijk om ze zindelijk te maken. Meestal is het zo dat je of geluk hebt dat ze het uit zichzelf al doen, of kun je het wel zo een beetje vergeten ;) 

Ik weet niet of het voedsters, rammen of een voedster en gecastreerde ram is, maar de komende tijd zal het waarschijnlijk juist minder worden ipv beter in verband met de hormonen & puberteit. Puberende konijnen kunnen echt flinke smeerpoetsen zijn. Dan speelt ook de territoriumdrift meer op, denk dan aan keutelen en sproeien (en ja, ook voedsters kunnen sproeien) om aan te geven dat het toch echt wel hun terrein is. Pas als ze wat verder door de puberteit heen komen en/of als je een paar weken na castratie bent, dan zie je vaak dat het gedrag weer wat minder erg word, dat ze steeds minder de noodzaak voelen de omgeving te markeren. Maar niet alle konijnen kun je zindelijk maken, sommige geven er echt niet om en laten het inderdaad gewoon vallen waar ze zijn, alsof ze te lui zijn om een stukje naar de bak te huppen ;) 

Bedankt voor je antwoord. Het zijn volwassen konijntjes hoor, ze worden in oktober 2 jaar en we hebben ze geadopteerd bij een opvang. Caramel is een gecastreerde ram en Bloempje is een nog niet zo heel lang geleden gecastreerde voedster. Ik zal het artikel nog eens lezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ahh sorry, ik ging er van uit dat het jonge konijntjes waren. 

Maar in dit geval kan het komen omdat ze verhuisd zijn naar een nieuwe omgeving. De eerste periode hebben ze dan veel meer de behoefte om het terrein eigen te maken en overal te keutelen. Als het mee zit neemt dat na een tijdje vanzelf af. Maar zoals ik zei, sommige konijnen worden nooit zindelijk. In het artikel staan vast wel tips waar je wat aan hebt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Evee:

Ahh sorry, ik ging er van uit dat het jonge konijntjes waren. 

Maar in dit geval kan het komen omdat ze verhuisd zijn naar een nieuwe omgeving. De eerste periode hebben ze dan veel meer de behoefte om het terrein eigen te maken en overal te keutelen. Als het mee zit neemt dat na een tijdje vanzelf af. Maar zoals ik zei, sommige konijnen worden nooit zindelijk. In het artikel staan vast wel tips waar je wat aan hebt!

Dankjewel! We wachten het nog even af. De meeste tips in het artikel had ik al eerder gelezen maar het was toch wel handig om nog even door te lezen. In een stuk van de ren zo groot als 1m2, keutelen ze heel veel. En zo’n grote bak hebben we nou ook weer niet haha! Zou het misschien helpen als we ook een (kleine) bak boven hebben? Aangezien ze daar ook veel keutelen en blijkbaar hebben besloten daar ook 

plassen:( .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp dat je overal in het hok hennepvezel hebt liggen en in het wctje back2nature? Misschien helpt het om de hennepvezel weg te halen, zodat ze op de kale ondergrond zitten. Op een niet-absorberende ondergrond plassen is namelijk niet zo fijn (al zijn er altijd konijnen die dat geen probleem vinden). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uur geleden zei Okki:

Ik begrijp dat je overal in het hok hennepvezel hebt liggen en in het wctje back2nature? Misschien helpt het om de hennepvezel weg te halen, zodat ze op de kale ondergrond zitten. Op een niet-absorberende ondergrond plassen is namelijk niet zo fijn (al zijn er altijd konijnen die dat geen probleem vinden). 

Dit heb ik inderdaad gedaan bij beide konijntjes en zijn allebei zindelijk als het om hun plasjes gaat. Keutelen doen ze overal en krijg ik ze ook niet afgeleerd. Heb het maar voor lief genomen en vind het eigenlijk ook niet hinderlijk. Het zijn maar droge keuteltjes, geen plakkerige ellende ;-)

Maar een voedster die we eerder hebben gehad kreeg ik ook het plassen op de toiletbak niet aangeleerd, je kan idd pech hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-9-2018 at 16:59 zei Okki:

Dankjewel voor de tip! Is het dan niet te kaal voor ze ofzo? Ze zitten wel buiten... En moet je dan de bodembedekker weglaten tot ze zindelijk zijn en dan er weer in doen, of moet je dan de bodembedekker voor altijd weg laten? Sorry ik heb een beetje veel vragen...;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei dexenbobbi:

Dit heb ik inderdaad gedaan bij beide konijntjes en zijn allebei zindelijk als het om hun plasjes gaat. Keutelen doen ze overal en krijg ik ze ook niet afgeleerd. Heb het maar voor lief genomen en vind het eigenlijk ook niet hinderlijk. Het zijn maar droge keuteltjes, geen plakkerige ellende ;-)

Maar een voedster die we eerder hebben gehad kreeg ik ook het plassen op de toiletbak niet aangeleerd, je kan idd pech hebben.

Bedankt voor je reactie! Keutels vind ik inderdaad veel minder erg. Ik hoop dat ze het nog een beetje leren;)

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bloempje&CaramelCaramelCaramCaramelCaramelCCaramelCaramelCaramCaramelCaramel

(Ik weet niet waarom er nu tig keer Caramel staat hoor, ik krijg het ook niet weg, vreemd...)

Mijn konijnen zitten ook buiten, op tegels en op multiplex (de verdieping van het hok) en er ligt nergens bodembedekking. Alleen in het wctje.

In de winter doe ik wel veel stro in het nachthok tegen de kou, en daar plassen ze niet in, gelukkig! Als je jouw konijnen nu zou kunnen leren alleen in het wctje te plassen door verder nergens bodembedekking te leggen, dan zouden ze van de winter misschien ook niet in het stro plassen.

Maar het zijn konijnen hè, die zijn soms best eigenwijs! Mijn konijnen krijgen hun eten en hooi altijd op de verdieping van het hok en daar plassen ze er niet in. Maar als ik hooi beneden in de ren leg, dan plassen ze er wel in. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-9-2018 at 21:01 zei Okki:

@Bloempje&CaramelCaramelCaramCaramelCaramelCCaramelCaramelCaramCaramelCaramel

(Ik weet niet waarom er nu tig keer Caramel staat hoor, ik krijg het ook niet weg, vreemd...)

Mijn konijnen zitten ook buiten, op tegels en op multiplex (de verdieping van het hok) en er ligt nergens bodembedekking. Alleen in het wctje.

In de winter doe ik wel veel stro in het nachthok tegen de kou, en daar plassen ze niet in, gelukkig! Als je jouw konijnen nu zou kunnen leren alleen in het wctje te plassen door verder nergens bodembedekking te leggen, dan zouden ze van de winter misschien ook niet in het stro plassen.

Maar het zijn konijnen hè, die zijn soms best eigenwijs! Mijn konijnen krijgen hun eten en hooi altijd op de verdieping van het hok en daar plassen ze er niet in. Maar als ik hooi beneden in de ren leg, dan plassen ze er wel in. 

Bedankt voor je reactie! Haha ja ze zijn soms erg eigenwijs! Ik ga eerst proberen om hun toiletbakje waar ze niet veel in plassen van uit de ren naar boven te verplaatsen waar ze nu wel veel plassen. Als dat niet helpt zal ik de bodembedekker weghalen denk ik. Maar nu ik erover nadenk, ze plassen soms ook gewoon op de tegels, die absorberen natuurlijk ook niet goed... Ik wacht het nog even af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Evee:

Super! Om konijnen zindelijk te krijgen moet je inderdaad meestal wat meer toiletbakken in zetten, op de plekken waar ze plassen. Succes met de verdere pogingen!

Bedankt! Misschien moet ik dan nog maar een toiletje kopen voor in de ren. Het valt me wel op dat ze nu ze hier ongeveer 4 weken zijn, ze wel echt vaste plekken hebben uitgekozen om hun behoefte te doen. Toen ik het toiletje nog in de ren had staan, schoven ze het altijd opzij en deden ze het gewoon op de tegels. Misschien als ik het goed vastmaak lukt het wel. Ik ga gewoon nog wat proberen!;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze plassen nu veel in de bak boven, maar intussen hebben ze weer een nieuwe plasplek gemaakt achter in de ren. :( Dus ik ga nu weer een bakje erbij kopen. Zoals ik al eerder zei schuiven ze die dus opzij, heeft iemand tips om die bak aan de ren vast te maken? Er zitten wel een soort plastic haakjes aan maar niet op de goede hoogte van het tralies van de ren. Ik heb wel raffia touw maar dat gaan ze denk ik doorknagen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi allemaal,

Ik wilde even zeggen dat het wel steeds beter gaat qua zindelijkheid, ik heb de bak achter in de ren vast gemaakt met raffia touw en daar kunnen ze niet echt bij. Ze gebruiken hem veel. Gisteren weer de bak boven meeverplaatst aangezien ze toch besloten hebben om naast de bak te plassen;). Af en toe gaat er nog wel eens een plasje naast, maar het valt mee in vergelijking met eerst!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .