Ga naar inhoud

Welk soort voeding


SnowWhite&LittleAngel

Aanbevolen berichten

Hi allemaal!

 

Ik heb even een vraagje op dit moment voer ik mijn konijnen science selective.

Maar ik ben opzoek naar een beter voersoort met minder “troep” dat wil zeggen dat ik een voersoort zoek waar geen dingen in zitten die ze niet nodig hebben, die beter is voor het milieu en die rond dezelfde prijsklasse zit ( iets er boven is geen probleem) 

 

Wie kent er een voersoort die beter is voor je konijnen en het milieu en wat is jullie ervaring met dat voer?

 

groetjes Charlotte

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rosewood meadow menu: https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/rosewood-meadow-menu-2kg.html

 

Alleen is de acceptatie van dat voer gemiddeld, niet alle konijntjes zullen na een geextrudeerde brok over willen op een geperste brok namelijk. 

 

Hier had ik dat probleem namelijk wel en ben ik om die reden uitgekomen op de Terra brok: https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/merken/vadigran-terra.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Evee:

Rosewood meadow menu: https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/rosewood-meadow-menu-2kg.html

 

Alleen is de acceptatie van dat voer gemiddeld, niet alle konijntjes zullen na een geextrudeerde brok over willen op een geperste brok namelijk. 

 

Hier had ik dat probleem namelijk wel en ben ik om die reden uitgekomen op de Terra brok: https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/merken/vadigran-terra.html

Super bedankt voor de snelle reactie! Ik zal ze alle twee gaan bekijken en kijken welke ik ga proberen!

 

ik denk dat het qua acceptatie wel goed zit ze zijn hier echt gek op hun brokjes ze rennen het hele hok door als ze door hebben dat ze ze krijgen :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4-9-2018 at 19:25 zei Evee:

Rosewood meadow menu: https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/rosewood-meadow-menu-2kg.html

 

Alleen is de acceptatie van dat voer gemiddeld, niet alle konijntjes zullen na een geextrudeerde brok over willen op een geperste brok namelijk. 

 

Hier had ik dat probleem namelijk wel en ben ik om die reden uitgekomen op de Terra brok: https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/merken/vadigran-terra.html

 Klopt het dat er van de rosewood alleen een 2 kg zak is ? En geen proefverpakking?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar is inderdaad geen proefverpakking van. In het verleden heb ik zelf wel eens van een grotere doos proefzakjes zitten maken. Maar vanuit rosewood zelf zijn er geen proefzakjes van.  En in het zelf maken gaat best veel tijd zitten helaas. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ikzelf voer nu Beaphar Nature. BunnyBunch en Medpets verkopen het uit mijn hoofd en het is heel vriendelijk geprijsd voor een graanvrije brok. Is ook geperst. Ik mix het nog steeds met Science Selective omdat die zak ook op moet en ze laten dat wel echt liggen tot een tijdje later als ze weer trek hebben. Science Selective ademen ze zo in haha. Maar met een uurtje gaat alles wel op hier, ook de Beaphar Nature. Ik ga kijken of als Science Selective straks op is, ze wel nog gewoon aan komen rennen voor Beaphar Nature. Ik vind het wel fijn om zo te kunnen zien of ze niet ziek zijn namelijk. Zo niet ga ik Rosewood Meadow proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uur geleden zei Evee:

Daar is inderdaad geen proefverpakking van. In het verleden heb ik zelf wel eens van een grotere doos proefzakjes zitten maken. Maar vanuit rosewood zelf zijn er geen proefzakjes van.  En in het zelf maken gaat best veel tijd zitten helaas. 

Ah vandaar! Ik snap dat daar veel tijd in gaat zitten, dan bestel ik zodra de selective op is gewoon een 2 kilo zak! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden zei Piku:

Ikzelf voer nu Beaphar Nature. BunnyBunch en Medpets verkopen het uit mijn hoofd en het is heel vriendelijk geprijsd voor een graanvrije brok. Is ook geperst. Ik mix het nog steeds met Science Selective omdat die zak ook op moet en ze laten dat wel echt liggen tot een tijdje later als ze weer trek hebben. Science Selective ademen ze zo in haha. Maar met een uurtje gaat alles wel op hier, ook de Beaphar Nature. Ik ga kijken of als Science Selective straks op is, ze wel nog gewoon aan komen rennen voor Beaphar Nature. Ik vind het wel fijn om zo te kunnen zien of ze niet ziek zijn namelijk. Zo niet ga ik Rosewood Meadow proberen.

Ik zal eens naar beaphar nature kijken bedankt voor de tip! 

 

En ik hoop dat je bunny’s het straks wel lekker gaan eten als de selective op is! 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei Evee:

Zal ik alvast melden dat beaphar nature alleen in 3kg zak te krijgen is en ook daar geen proefzakjes / kleinere zakjes van bestaan. ;)

Ik zag het inderdaad al op de site! Ik heb ook alles even vergeleken en besloten straks voor de rosewood te gaan. Deze ingredienten spreken me het meeste aan en is toch ook wel het “beste” voor je konijn, dus zodra de selective bijna op is bestel ik een zak !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Op ‎4‎-‎9‎-‎2018 at 19:25 zei Evee:

Rosewood meadow menu: https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/rosewood-meadow-menu-2kg.html

 

Alleen is de acceptatie van dat voer gemiddeld, niet alle konijntjes zullen na een geextrudeerde brok over willen op een geperste brok namelijk. 

 

Hier had ik dat probleem namelijk wel en ben ik om die reden uitgekomen op de Terra brok: https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/merken/vadigran-terra.html

welk eten  is goed voor konijntjes van nog geen jaar en die denk ik te weinig hooi eten

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Kobe:

welk eten  is goed voor konijntjes van nog geen jaar en die denk ik te weinig hooi eten

 

Niet te veel brokvoer, en goede vezelrijke voeding, het liefst dan ook nog een voeding waar de lange vezels nog in zitten, zoals bijvoorbeeld de fibafirst van supreme.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei Evee:

 

Niet te veel brokvoer, en goede vezelrijke voeding, het liefst dan ook nog een voeding waar de lange vezels nog in zitten, zoals bijvoorbeeld de fibafirst van supreme.

Waar kan je overal dit soort kopen ? Hier op webshop?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Kobe:

Waar kan je overal dit soort kopen ? Hier op webshop?

 

7 uur geleden zei Evee:

 

Niet te veel brokvoer, en goede vezelrijke voeding, het liefst dan ook nog een voeding waar de lange vezels nog in zitten, zoals bijvoorbeeld de fibafirst van supreme.

Eventueel foto van verpakking?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Mijn science selective voorraad begint op te raken en ben aan het nadenken om over te stappen op een andere brok. Niet omdat ze het niet lekker vinden, maar omdat ik op dit forum tot de conclusie kwam dat dit misschien toch niet het allerbeste merk is voor de bunnies?! Ik twijfel nu tussen Beaphar Nature of Rosewood. Wat is dan de beste optie? Of gewoon bij Science Selective blijven?

 

En een vraag omdat ik te lui ben om te zoeken: waarom is Science Selective niet per se de beste optie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uur geleden zei dexenbobbi:

Mijn science selective voorraad begint op te raken en ben aan het nadenken om over te stappen op een andere brok. Niet omdat ze het niet lekker vinden, maar omdat ik op dit forum tot de conclusie kwam dat dit misschien toch niet het allerbeste merk is voor de bunnies?! Ik twijfel nu tussen Beaphar Nature of Rosewood. Wat is dan de beste optie? Of gewoon bij Science Selective blijven?

 

En een vraag omdat ik te lui ben om te zoeken: waarom is Science Selective niet per se de beste optie?

 

Science Selective is een goede konijnenbrok. Tot voor kort werd het door vrijwel iedereen op BunnyBunch als zo ongeveer dé konijnenbrok bestempeld. Op dit moment zijn graanvrije brokken een beetje een trend. Dat neemt niet weg dat SS nog steeds een goede brok is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, het is net wat je zelf belangrijk vind. En dan is het ook nog belangrijk wat jouw konijnen lekker vinden.

 

De supreme selective is een brok die prima is qua prijs-kwaliteits verhouding, een brok die makkelijk gegeten word en die niet snel voor darmproblemen zorgt. Dat maakt het een fijne, veel gevoerde brok. Maar bijvoorbeeld de beaphar care+ zit ongeveer op dezelfde kwaliteit & prijs. Voor het gemak zijn dat prima brokken: bijna overal te krijgen, verschillende formaten verpakkingen, vaak nog aanbiedingen te vinden ook. 

 

Tegenwoordig is inderdaad het graanvrij voeren in, omdat het beter is voor de konijnendarmen en omdat granen  hoog in calorieen zijn (terwijl konijnen van nature graseters zijn, en dat is laag in calorieën). Het is sinds een aantal jaren in opkomst.

 

Dan is er daar ook nog wel verschil in, in de graanvrije brokken. Ik denk dat het handig is eerst te kiezen wat voor soort brok je wil geven, en dan te kijken wat de opties zijn en wat je belangrijk vind. Het is wel wat duurder dan niet graan-vrije konijnenbrokken, en ook niet alle merken / soorten hebben ook grootverpakkingen te koop. 

 

Je hebt geperste brokken, bijv de meadow menu en beaphar nature brokken. 

Rosewood Meadow menu is graanvrij, gmo vrij, en echt heel mooi van samenstelling. Maar wat minder makkelijk te krijgen in Nederland, niet overal te koop, en het is een geperste brok. Niet alle konijnen die eerst geextrudeerde brokken (de krokante brokken zoals de supreme selective en de care+) hebben gegeten, willen er makkelijk op over. 

Beaphar nature is ook een graanvrije geperste brok. Die bevat ook geen soja, op zich ook een mooie samenstelling, wel alleen in 3kg verpakking te krijgen helaas. Dus geen grootverpakking. 

 

Dan heb je ook nog geextrudeerde graanvrije brokken, dat zijn bijvoorbeeld de cuni complete, Terra expert en de Supreme Naturals Grain free brokken. Ik heb van die konijnen die dus niet van geextrudeerde brok over willen op geperste brok, dus ik ben op dit type graanvrije brok uitgekomen. Van dat rijtje vind ik persoonlijk de Terra expert de mooiste samenstelling hebben, vandaar dat ik die dus ook aan mijn eigen konijnen voer. 

Supreme is heel slim ook met een graanvrije brok gekomen (een beetje laat haha, maar ze zijn er wel). Maar die zijn even vergeten dat er ook mensen zijn die geen fan zijn van soja. Veel mensen zijn daar geen fan van door de pesticiden die gebruikt worden op genetisch gemanipuleerd soja, en door de regenwouden die voor de soja teelt gekapt worden. En laat de graanvrije supreme brok nou vol met soja zitten. Dat is dus eigenlijk wel een beetje jammer vind ik zelf. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn konijnen een tijdje op Beaphar Nature gehad. Die koos ik omdat deze het hoogste vezel gehalte heeft en 3x3 kilo is qua prijs niet veel anders dan een 10 kilo zak SS. Als je dan toch al "duurder dan gemiddeld" gaat doen kan die ene euro of wat er ook nog wel bij denk ik dan. Mijn nijntjes aten de Beaphar Nature heel netjes ondanks dat ze SS gewend waren maar ze deden er wel een uur over in plaats van 10 minuten. Ik vind het alleen een zeer groot nadeel dat het zo moeilijk te krijgen is, ik vond het maar op 2 plekken en ze waren toen allebei out of stock. Toen was ik er meteen klaar mee en ben ik weer terug gegaan naar SS, haha. Mijn konijnen doen het op SS echt super prima dus ik had ook geen justifyable reden voor al die moeite. Als Beaphar Nature (of een andere goede graanvrije brok) beter verkrijgbaar wordt stap ik met alle liefde weer over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .