Spring naar bijdragen
Laartje002

Hamsters en Vallen

Recommended Posts

Hoi!

Ik heb een hamster, waarvoor ik een nieuwe kooi moet kopen. Het hok dat ze nu heeft is blauw/oranje en het is iets te kleurrijk in onze woonkamer.

Ferplast-Kletka-dlya-Homyakov-Combi-1.thumb.jpg.323bbaf2a3b03bb8a98f1a03407e4123.jpg

Omdat we haar natuurlijk veel aandacht willen geven én ik haar wat meer speelrruimte/"chiquere" kooi voor haar wil geven, ben ik gaan googelen. Dr komen verschillende vormen en maten voorbij. 

Er zijn hamsterkooien met 1 verdieping, 2, 3 etcetera. Nu lijkt het me leuk voor haar om een kooi aan te schaffen met 2 verdiepingen, alleen ben ik bang dat ze zich pijn doet als ze zich laat vallen. Hieronder staan een aantal voorbeelden die ik voorbij heb zien komen.

hamsterkooi_june_blauw.jpg.39c9777982ee9f1560ae811c62a068e9.jpg5b8d55d10708e__84.jpg.d604a8ffd7730dfbfb27cbb0e92cfe99.jpghamsterkooi-cosima.jpg.bdde359499e5989790195288ec8d8cf1.jpg

Iemand een idee wat het beste, leukste en veiligste voor haar is?

groejteesss

Lara

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat voor hamster is het? Ik had vroeger syrische hamsters / goudhamsters en die hadden elk een ferplast jenny (eigenlijk een rattenkooi) deze: 

Ferplast Rattenkooi Jenny

Ik had halfverwege dan wel een theedoek opgehangen als "vangnet" zodat ze niet helemaal van boven naar beneden konden vallen. En dat is eigenlijk altijd goed gegaan. Ik vond het heerlijk om ze te zien sjouwen en klauteren. ik verstopte op de verschillende niveau's voedsel dus 's avonds waren ze hele zoektochten naar al het lekkers aan het doen. Hamster-tv dus, erg leuk!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

hangmat.jpg

Ik kwam deze oude foto nog tegen, waar de verblijven half op staan haha, maar zo snap je het idee wel denk ik!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Evee:

hangmat.jpg

Ik kwam deze oude foto nog tegen, waar de verblijven half op staan haha, maar zo snap je het idee wel denk ik!

Jaa haha! Is inderdaad een goed idee! Ik heb 1 Russische dwerghamster.  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb in het verleden ook hamsters gehad in zulke kooien, maar volgens mij zijn die eigenlijk veel te klein. Ik denk dat je beter een groot aquarium kan kopen en die inrichten als hamsterverblijf.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou ern terrarium doen ;)

volgens mij hoort dat klimmen niet echt bij het natuurlijk gedrag van een hamster en veel ruimte op 1 niveau heeft de voorkeur. Ik had een glazen bak van 40x80 cm voor een deerghamster. Achteraf vond ik dat toch nog wel keap. Die oranje-blauwe is in elk geval veel te klein! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei Christaaa:

Ik zou ern terrarium doen ;)

volgens mij hoort dat klimmen niet echt bij het natuurlijk gedrag van een hamster en veel ruimte op 1 niveau heeft de voorkeur. Ik had een glazen bak van 40x80 cm voor een deerghamster. Achteraf vond ik dat toch nog wel keap. Die oranje-blauwe is in elk geval veel te klein! 

Deze kooi is zeker niet te klein.

Wat betreft het terrarium/aquarium, is nog een best goed idee.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het even opgezocht: die kooi is 40x30 cm. Nog niet half zo groot als de ruimte die ik net nog krap noemde. Echt: ook een dwerghamster heeft minstens het dubbele nodig!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Christaaa:

Ik heb het even opgezocht: die kooi is 40x30 cm. Nog niet half zo groot als de ruimte die ik net nog krap noemde. Echt: ook een dwerghamster heeft minstens het dubbele nodig!

Sorry, misschien heb ik het verkeerd geformuleerd. Mijn hamster is bijna de hele avond uit haar hok, en overdag is ze aan het slapen.

Dan kan dit ook een reden zijn om een nieuw hokje voor haar aan te schaffen, just in case.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Christaaa:

volgens mij hoort dat klimmen niet echt bij het natuurlijk gedrag van een hamster

Ik had een tijd geleden een logeerhamster en die hing regelmatig ondersteboven aan het dak van zijn kooi. En mijn goudhamster klom niet in zijn hok volgens mij, maar wel in de lange gordijnen, of in je broekspijpen (aan de binnenkant). Dus het zal misschien per dier verschillen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goudhamsters/ syrische hamsters en chinese dwerghamsters zijn meestal wel echt klimmers, maar rusjes, roborovski's en campbelli's zijn juist meer gravers. Voor die laatste drie zou je dus beter een diepere onderbak of terrarium/aquarium kunnen kiezen in verband met het graven, niet dat ze helemaal niet kunnen klimmen hoor, dat ook weer niet. Maar voor die soorten hoeft veel hoogte niet persee. 

Ik ben het er wel mee eens dat de standaard hamsterkooitjes echt veel en veel te klein zijn, ook bij hamsters is het hoe groter / ruimer, hoe beter. Hamsters zijn hele actieve dieren die in het wild kilometers afstand afleggen. Wij stoppen ze in een klein hokje met een loopwiel. Ik heb zelf ook nooit het idee gehad dat mijn hamsters echt gelukkig waren als huisdier, ondanks dat ik wel mijn best deed de leefomgeving zo uitdagend mogelijk te maken, ze regelmatig los te laten lopen en ze in rattenkooien/frettenkooien te houden, in plaats van in die hele kleine hokjes. Maar voor mijn idee hielp het niet.  Daarom heb ik geen nieuwe hamsters aangeschaft nadat ze overleden waren. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei Marjoleink:

Ik had een tijd geleden een logeerhamster en die hing regelmatig ondersteboven aan het dak van zijn kooi. En mijn goudhamster klom niet in zijn hok volgens mij, maar wel in de lange gordijnen, of in je broekspijpen (aan de binnenkant). Dus het zal misschien per dier verschillen.

Mijn hamster klimt inderdaad ondersteboven in het hok. 

Mijn rusje graaft vrij weinig en klimt meer. Kan misschien per hamster verschillen, natuurlijk. Heb een hok voor haar gevonden, waarin ze kan graven, genoeg bewegingsruimte heeft en evt nog iets kan klauteren. Wat vinden jullie van onderstaande? Het onderste deel kan tot hoever nodig gevuld worden met zaagsel, wat ik ook zal doen (ALS ik het hok haal). Dit, omdat ik bang ben dat als ik het zo ondiep laat, ze zich naar beneden laat vallen.

9200000038645676.jpg.41035e0fbb083b27efed01b1bc61031a.jpg

12 uur geleden zei Evee:

Goudhamsters/ syrische hamsters en chinese dwerghamsters zijn meestal wel echt klimmers, maar rusjes, roborovski's en campbelli's zijn juist meer gravers. Voor die laatste drie zou je dus beter een diepere onderbak of terrarium/aquarium kunnen kiezen in verband met het graven, niet dat ze helemaal niet kunnen klimmen hoor, dat ook weer niet. Maar voor die soorten hoeft veel hoogte niet persee. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .