Ga naar inhoud

Artrose


meroke

Aanbevolen berichten

Hallo,

Graag hoor ik eens jullie mening.

Enkele weken geleden is artrose vast gesteld bij mijn oudste konijn Snuffel, intussen 10,5 jaar oud. 

Omdat zoiets niet kan genezen en enkel pijnstilling kan helpen in de klassieke geneeskunde, raadde mijn dierenarts een alternatieve behandeling aan met glucosamine en duivelsklauw.

Na dit te hebben opgestart zien we een grote verandering in haar gedrag. Van de hele tijd boven in haar hok te zitten, komt Snuffel terug uit het hok, loopt ze in de ren en komt ze zelfs buiten in het gras. Dat was lang geleden.

Echter zei de dierenarts ook dat koude niet goed is voor haar. Dus ik zit verveeld met de winter die er aan komt.

Vorig jaar heb ik beide nijnen in de winter ook even binnen gehaald door extreme koude, maar Simba kan het absoluut niet vinden binnen. Hij zit in een hoekje en is niet meer gelukkig. Het is echt een buitenkonijn. Echter, voor Snuffel zal het nodig zijn dat ze binnen zit.

 

Wat zouden jullie doen? Ze splitsen: de één binnen en de ander buiten? 

Wetende dat ik ze heel moeilijk heb kunnen koppelen, en dus wellicht problemen krijg om ze samen te zetten na de winter.

Of zijn er andere opties, bijvoorbeeld een warmtelamp?

 

Alvast bedankt voor de raad!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een hele lastige, want beide konijnen de hele winter alleen en juist die buiten zit in de koude, zou ik erg sneu vinden.

Ik denk dat het heel lastig is alternatieve dingen te bedenken qua buiten. Geen mogelijkheid in een goed geïsoleerde schuur waar je het wat warmer kan maken? Zodat ze toch samen daar kunnen verblijven? Voor veel buitenkonijnen voelt dat een stuk beter dan echt binnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze niet splitsen. Ik sluit mij inderdaad bij Aniek aan. Is er niet een plek waar je ze samen kan houden, waar ze toch beschut genoeg zitten voor Snuffel zijn gezondheid, maar waar Simba ook zijn "ei" kwijt kan? Een logeerkamer of bijkeuken of iets dergelijks in huis, die je echt uitdagend in kan delen, ook voor Simba? Een schuur of garage waar je plaats vrij kan maken voor het koppel? 

 

Als je de ruimte wel kan vrij maken, zou ik wel zorgen dat Simba genoeg uitdaging heeft, dus regelmatig de indeling wat wisselen, wat nieuws er in zetten. Een graafbak met oude doeken bijvoorbeeld, en een paar dagen later eens een kartonnen doos, een krukje met een oud badlaken er over, dat soort dingen, zodat hij wel geprikkeld is om te blijven ontdekken, om bezig te blijven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb wel een tuinhuisje die geïsoleerd is, maar als het erg vriest buiten, dan vriest het daar ook wel, of is het rond het vriespunt. 

Vorige winter zaten ze een periode 'binnen', maar dat was dan eigenlijk de garage en dat vond Simba alles behalve leuk.  Ik zou wel kunnen opteren voor het tuinhuisje met eventueel een warmtelamp? Al hebben ze daar ook een pak minder plaats, maar eventueel kunnen ze overdag als het iets minder koud is, wel buiten op het gras lopen zoals ze nu doen.

 

Een allerlaatste optie is een 3de konijn bij nemen om bij Simba te zetten. Maar dan moet Snuffel definitief binnen blijven. Alleen, en dat is een beetje cru :-/ , weet ik niet hoe lang ze nog gaat leven. En dat maakt het voor mij moeilijk, want een permanent binnen konijn kan ik niet hebben voor enkele jaren vanwege mijn allergie. Natuurlijk wil ik wel graag dat ze nog enkele jaren leeft, maar dat maakt mijn beslissing wel lastig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .