Ga naar inhoud

Vechtende konijnen


Willem&Cees

Aanbevolen berichten

Dag bunnybunch, 

 

Wij hebben hulp nodig!

Cees en Willem de Duitse reuzen broertjes van ongeveer 6 maand oud. Ze waren de beste vriendjes en zijn sinds eergisteren aan het vechten alsof ze elkaar willen vermoorden. We hebben het enorme hok nu maar in twee gedeeltes ingericht zodat ze elkaar niet kunnen verwonden. Ook in de grote tuin weten ze elkaar te grazen te nemen. Heeft iemand tips?

 

Nu we zien dat Cees zijn scheve kop  (torticollis) schever aan het worden is,.. waarschijnlijk stress en en ze beide nog in behandeling zijn voor deze ziekte willen wij geen fouten maken. Mogelijk ligt het aan de medicatie of ziekte? Maar wij eerder denken aan de puberteit en lezen online dat ze soms gewoon echt klaar met elkaar zijn? Ze zijn namelijk al van jongs af aan elkaar af en toe aan het berijden om te bepalen wie de baas is en de afgelopen weken werd dit echt erger. Toen bleef het bij een paar keer heen en weer rennen en dan weer lief naast elkaar en likken maar hoe ze nu vechten is echt eng! Gelukkig alleen nog haarplukken heen en weer en Willem heeft een klein korstje maar als ze elkaar beet hebben zoals net toen we het weer probeerden gingen de tanden er echt in :(

 

Kortom hulp gewenst. Alvast bedankt! Kim, Marc en Willem en Cees

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker uit elkaar laten. Ik zou ze verder uit elkaar huisvesten zodat ze elkaar niet kunnen zien want waarschijnlijk wekt dit nog frustratie en stress op op deze manier. 2 rammen samen gaat bijna nooit goed. En zoals ik het lees is het vanaf jongs af aan al nooit rustig en stabiel tussen hen geweest. 
Wordt Cees op dit moment behandeld? Of is hij behandeld? Is hij bij een dierenarts geweest? Stress verergert de symptomen dus ik zou ze daarom zeker uit elkaar houden zodat Cees rust krijgt. En dus echt uit elkaars buurt. 
Als 1 konijn van een koppel ziek is of zwak is zie je ook vaak onrust, dan denkt het andere konijn de baas te kunnen zijn en wordt de rangorde opnieuw bepaald. Dan wordt er gereden, gejaagd etc. Dit is voor een ziek konijn niet prettig natuurlijk. Ook daarom ze uit elkaar laten.

En zeker nu er gevochten wordt, ik acht de kans niet aanwezig dat deze 2 nog samen kunnen. Maar de eerste zorg lijkt me nu dat het weer goed komt met Cees en hij de goede behandeling krijgt. 

Beterschap en succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee rammetjes gaan eigenlijk maar zelden goed samen. Als het goed samen gaat, dan zijn het rammen gecastreerd zijn en die op karakter bij elkaar zijn uitgezocht, en niet konijnen die zomaar samen gezet zijn. Konijnen kennen geen familiebanden, dat zou te veel inteelt opleveren in de natuur, het is dus eigenlijk heel gebruikelijk dat ze als ze gaan puberen elkaar gaan verstoten. Meestal is dat zo tussen de 4-5 maanden en 1-1,5 jaar dat dat gebeud. Je ziet het bij rammen samen, bij voedsters samen maar ook bij koppeltjes die als jonge konijntjes samen gezet worden. Dat zijn konijnen die niet op karakter bij elkaar gezocht zijn, maar zomaar door het baasje gekozen en samen gezet zijn.  Dat is wat er in dit geval gebeurd is. Ook het feit dat één van de twee ziek is (en dus zwakker) zal meespelen, waarschijnlijk is het daardoor alleen maar versneld.

 

Weet je zeker dat het tortocollis is, en geen E-cuniculi?

 

Ik zou er niet op rekenen dat deze twee ooit nog samen kunnen. Ik zou zeggen laat Willem alvast castreren, bij Cees zou ik het verloop van zijn gezondheid even afwachten voor je die keuze maakt. Maak twee goede ruime verblijven en zorg dat elk konijn (2-3 weken na castratie op z'n vroegst ivm vruchtbaarheid) samen kan leven met een eigen vriendin - die kun je het beste via speed-dates in een konijnenopvang zoeken, dan kijk je namelijk welke dame van karakter bij de ram past. Het zijn soms net mensen, konijnen, ze zijn heel sociaal en willen graag een maatje, maar willen eigenlijk wel gewoon zelf kiezen wie dat maatje dan is!

 

Extra info:

 

EC:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/Encephalotozoon-cuniculi/

 

Koppelen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/koppelen-van-konijnen/

 

Asiellijst:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen/post/konijnenopvang-asiel-lijst/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties, al is het wel even schrikken om dit te lezen!

 

Toen wij bij de fokster kwamen was het de bedoeling om maar 1 rammetje mee te nemen maar de fokster gaf aan dat Duitse reuzen (konijnen) echt niet alleen konden en bood zijn broertje erbij aan. Ik heb heel veel tijd voor de verzorging en had vroeger een Franse hangoor die zich met mijn aandacht en lekker vrij rond rennen soms achter katten aan ook prima vermaakte. Achteraf hadden wij ons in moeten lezen over ram bij ram dus voel ik mij nu ook erg schuldig. Twee rammetjes samen kleine kans dat dit gaat werken lees ik nu overal. En Evee klopt inderdaad Cees heeft waarschijnlijk E-cuniculi maar de dierenarts wist dit dus niet te testen? En op een scheve kop is Cees gezond.. dus aan de Fenbendrops. We hebben het advies van bunnybunch op een eerder topic gevolgd en de kuur aan de hand van de dierenarts in Utrecht aangepast. 

 

We houden ze maar uit elkaar en kijken het toch nog even aan om de kleine kans weg te nemen dat ze toch weer maatjes willen worden. Anders nemen we deze adviezen ook weer op. Maar mochten er tips zijn om ze toch weer te koppelen dan zijn die natuurlijk welkom! (Moeten het proberen). 

 

Nogmaals bedankt, vooral namens Cees en Willem

Link naar reactie
Delen op andere sites

EC is ook niet te testen, tenminste het is wel te testen (bloedtest) maar bijna in alle gevallen is de uitkomst dan positief omdat heel veel konijnen de parasiet al van jong af aan in zich mee dragen. Dat wil echter niet zeggen dat ze ziek zijn / problemen hebben. Vaak komen die problemen juist bij stress (in jouw geval de veranderende rangorde misschien?) of bij verminderde weerstand naar boven. Met behandeling pak je alleen het actieve deel aan, het is dus iets wat altijd terug kan blijven komen. Ga er dus niet van uit dat hij vanaf nu voor altijd beter is, bij stressmomenten (inentingen, koppelingen, verhuizingen etc) of als hij een ander medisch probleem krijgt kan het nodig zijn dat je weer opnieuw gaat behandelen.

 

Ik verwacht niet dat deze twee nog samen kunnen. En met een EC patientje, zou ik hem  de stress ook niet willen aandoen van moeilijke koppelpogingen.. Ik zou ze gewoon allebei een eigen vriendin geven, voor twee koppels gaan dus. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen enkel konijn hoort alleen, wat dat betreft klopt het, maar konijnen horen wel hun eigen maatje uit te zoeken en van verschillend geslacht te zijn, daar zit de fokker fout. Nou ja het gaat al fout bij het punt dat ze het Duitse reuzen noemt, omdat we in Nederlande de Deutsche Riessen, Vlaamse reus noemen. Staat ook in de Duitse rasstandaard, maar dat is weer een andere discussie die voornamelijk om geld gaat bij fokkers helaas. 

Verder sluit ik me aan bij Eveee. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .