Spring naar bijdragen
Rafiki

Teddy dwerg konijn

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Sinds vrijdag heb ik er een konijntje bij. Het is een teddy dwerg konijntje van tien weken.

Omdat ik geen ervaring heb met dit soort heb ik een vraag. Hij heeft nu met name een lange vacht rondom zijn hoofdje en zijn achterkant. Zal zijn vacht nog langer gaan groeien over zijn hele lijfje of blijft het hierbij?

Op internet zie ik foto's van jonge teddy's die al veel meer vacht hebben. Super schattig natuurlijk dus ik hoop dat hij nog wat meer fluffy wordt!

Groetjes 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!

Ik heb geen ervaring met teddy's, dus dat weet ik niet.  

Heb je het konijntje erbij genomen voor een konijn die je al hebt?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gefeliciteerd met je nieuwe konijntje! Ik heb sinds kort ook een teddy dwerg uit de opvang geadopteerd. Hij had toch wel een flinke vacht wat daardoor snel begon te klitten. Daarom heb ik een konijnentrimster ingeschakeld. Zij vertelde mij dat het fijner is om de vacht korter te houden zodat hij geen klitten krijgt. Ik houd het nu bij met een effileerschaar en kam hem af en toe. Misschien is dat nog een idee? Het lange haar ziet er natuurlijk heel schattig uit maar is vaak voor het konijn zelf niet zo prettig. Helemaal als het gaat klitten en het begint te trekken aan de huid! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, er is zoveel verschil in vacht bij teddy's dat het altijd maar afwachten is wat het gaat doen. De konijntjes zijn ook niet erkend als ras als zijnde teddy's. Officieel vallen teddy's in Nederland onder de angora's, angora dwerg bijvoorbeeld, en die horen wel lang haar over het hele lijf te hebben. De serieuze fokkers noemen ze dus ook geen teddy konijnen maar benoemen ze met de juiste benaming, Angora dwerg, angora en angora hangoor.

De meeste teddy's worden echter gefokt door pretfokkers, omdat ze zo schattig en lekker pluizig zijn. En die kruisen maar een eind zonder echt op de vachtkwaliteit te letten. Met als nadeel dat veel teddy's een afwijkende vacht hebben en dat geeft weer veel vachtverzorgingsproblemen. Wat voor vocht hij gaat krijgen, weet je dus pas als hij volwassen is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zit inderdaad veel verschil in Teddy's. Ik heb er 2 en hun vachten zijn totaal verschillend. De ram ontwikkelt supersnel een enorme ondervacht en raakt daardoor heel snel vervilt. Hij komt bij een fokker vandaan. De voedster komt uit de opvang en heeft een veel dunnere vacht, vervilt en klit bijna niet. Ik laat ze 2x per jaar bijknippen (en de ram scheren omdat hij zo snel vervilt) bij een gediplomeerde konijnentrimmer en verder hou ik zelf de ogen vrij en rondom hun achterste omdat ik altijd erg bang ben voor myasis. Als de vacht te lang wordt en het is nog geen tijd voor de trimmer dan scheer ik ze zelf een heel klein beetje. Ze vinden gekamd worden echt vreselijk, daarom heb ik ervoor gekozen om iig 2x per jaar naar de trimmer te gaan en het zelf gedeeltelijk bij te houden. Zo kunnen ze zoveel mogelijk konijn zijn en zo min mogelijk opgepakt worden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klinkt alsof je geen teddy dwerg gekocht hebt maar een leeuwenkop. 

Dan is de volgende vraag is dit een single maned lionhead of een double maned lionhead. 

Heb je een foto van jouw konijntje ? Dan zijn we er zo achter 😀

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .