Ga naar inhoud

Wat geven jullie nijntjes te eten?


chantelleadriana

Aanbevolen berichten

Ik heb twee voermomenten:

 

In de ochtend krijgen ze hooi, een handje kruiden over/door het hooi en brokvoer (Terra expert brokken).

In de avond krijgen ze indien nodig weer hooi en een bak groenvoer.

 

Groenvoer wisselt hier heel erg, in dit artikel staan veel tips https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-voeren-konijn/

Ik pak meestal een basisgroente (witlof of andijvie) en daarbij dan seizoensgroenten en (on)kruiden uit de tuin. Op het moment is het andijvie, bleekselderij, komkommer en dan aangevuld met allerlei dingen uit de tuin (bijv. frambozen / frambozenblad, bramen / bramenblad, brandnetel, goudsbloem, aardbeiblad, gras).

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

'S ochtends krijgen ze 20 gram Science Selective en 20 gram Beaphar Nature (2+3 kilo aan nijn hier) en Barn-i kruidenhooi, en dan steeds een wisselend smaakje. Ik wilde ze eigenlijk volledig over hebben op de Beaphar Nature omdat dit graanvrij is, maar ze zijn er niet gek op dus vandaar dat ik het maar blijf mixen. Als dit op is ga ik misschien een ander graanvrij merk proberen. Ik voer dit soort hooi omdat ze het supermarkt hooi, timothy hooi van Beaphar en Beaphar hooi met tijm niet zo heel goed eten en toen met die warmte aten ze bijna helemaal niks meer. Dit hooi eten ze wel heel goed! Mooi groen en lange stengels, soms zit er iets van een takje of zo tussen en dat vinden ze dan helemaal geweldig en gaan erom lopen vechten.

 

'S avonds krijgen ze groenten (meestal andijvie, witlof of spinazie, soms iets spannenders zoals rucola, brocoli, sla, komkommer) en weer Barn-i kruidenhooi.

 

Soms krijgen ze een krentje, druif, kers, aardbei, plakje banaan, stukje meloen, net wat ik voor mezelf in huis heb. En soms stop ik wat Beaphar Care+ brokjes in een intelligentiespel of voerballetje voor ze om mee te kutten.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze 's morgens en s avonds een eierdopje brokjes per konijn, ik voer Science Selective en Beaphar Care + doorelkaar. Ze krijgen hooi van de boer, onbeperkt. Dus ik vul dat 's morgens en avonds bij als het op is of als het niet meer zo vers is. s Avonds krijgen ze groenten als witlof, andijvie, wortelloof, broccolistronk. Dan krijgen ze vers water.

Als ik gedroogde kruiden heb krijgen ze een paar keer per week een handje. 

Deze week hebben ze ook appelboomtakken en wilgentakken gekregen, dat is nu volop vers verkrijgbaar :-) net zoals citroenmelisse uit de tuin, aardbeiblad, uitgebloeide goudsbloemen. 

Verder eten ze de hele dag gras uit de ren. 

Fruit voer ik niet, ik vind die suikers niet nodig en ze missen het ook niet. Ik ben veel te bang voor plakpoep en vliegen/maden. 

O ja, en Pooke heeft tegenwoordig de beukenhaag ontdekt, dus die wordt onderaan keurig bijgehouden... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Rian:

Tip: Als je nu wilgentakken snoeit kun je ze ontdoen van het blad en dan de takken (dikker dan je duim) in stukken knippen en in de vriezer doen! 

In de winter kun je ze dan ontdooien en dan hebben ze heerlijk "verse" wilgentakken!

Of juist de dunnere takken (die zijn hier favoriet, de dikkere vinden ze maar zozo). Ik haal ze bij de Pet’s place, daar liggen ze ook in de vriezer. Bij gebrek aan boom in de tuin. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef ze ‘s ochtends en ‘s avonds een beetje brokjes (Beaphar Care +), dan ook verse hooi (nu bergweidehooi), dan ‘s avonds groente en soms een stukje fruit (druifje, plakje banaan, oid, net wat er in ons fruithapje zit ;) ) en voor ik naar bed ga een stuk of 3 of 4 soorten gedroogde kruiden. Tussendoor koekjes (aka brokjes, haha) of zonnebloempitjes, gedroogde wortelstukjes. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef ze ‘s ochtends eerst wat groenten en verse kruiden (groenten zijn momenteel wat eenzijdig, vnl andijvie en witlof) Een half uurtje later krijgen ze een klein beetje biks (graanvrij van SS) Midden op de dag krijgen ze een snoepje ofklein stukje appel. Rond 6 uur krijgen ze weer groenten en verse kruiden en rond half 9 weer wat biks. Hooi ververs ik 2x op een dag. (Kruidenhooi van Ibarn of Timothy hooi) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jonge konijnenvoedsel is vooral nuttig voor zwangere/zogende voedsters en zolang de konijntjes nog echt in het nest zitten. Je kan ze eigenlijk al vrij snel nadat ze verhuisd zijn uit het nest overzetten op gewoon volwassen konijnenvoer. Meestal raad ik aan in eerste instantie te geven wat ze gewend waren bij de vorige eigenaar, vaak is dat namelijk wel een jonge konijnenvoer, en als dat opraakt gewoon over te wennen naar het voer dat je zelf de rest van hun leven zou willen geven. Het enige voordeel van jonge konijnenvoer is dat het eiwitgehalte een klein beetje hoger is dan in volwassen konijnenvoer,wat op zich goed is voor spieropbouw, maar zo heel groot is dat verschil ook weer niet. Het jonge konijnenvoer is dus eigenlijk vooral een commercieel iets ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .