Ga naar inhoud

voedster van 11 weken naar buiten?

henk en bobbi

Aanbevolen berichten

hallo,

in februari dit jaar hebben wij een verwaarloosd konijn (rammelaar) opgevangen. We hebben hem Henkie genoemd. We hebben een mooi groot buitenhok aangeschaft en een ren. Deze ren staat elke dag een tijdje open zodat hij lekker in de tuin kan struinen.

Wij vinden het zielig dat hij in zijn eentje straks buiten zit en hebben van iemand een voedstertje, Bobbi, gekregen. Henkie is 10 dagen geleden gecastreerd. Bobbi is nu 10 weken en zit eventjes binnen met natuurlijk de bedoeling dat ze straks gezellig bij Henkie mag zitten, vooral voor de winter als wij niet zo vaak in de tuin zitten. Naast Henkie zijn kasteel heb ik alvast nog een buitenhok geplaatst voor Bobbi. 

Nu wil ik graag weten wanneer Bobbi naar buiten kan, uiteraard eerst in haar eigen buitenhok? Ik ben hier erg onzeker over en wil het niet fout doen, je krijgt maar 1 kans om het goed te doen!

Denk zelf dat ik niet te lang moet wachten ivm de kou om te wennen...….

Wil heel graag advies hierover, alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je haar nu gewoon buiten kunt zetten hoor, de temperatuur is er nu prima voor. Zorg voor een goed nachthok met stro waar ze bij kou eventueel kan schuilen. Toen mijn Bobbi met 8 weken bij ons kwam is ze ook direct naar buiten gaan, was toen ongeveer dezelfde temperatuur als nu en ze deed (en doet) het prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het nieuwe buitenhok is al sinds februari Henkie zijn domein. Moeten sowieso nog een aantal weken wachten met koppelen omdat hij pas 10 dagen geleden gecastreerd is en de dierenarts zegt dat het wel 10 weken kan duren voordat hij niet meer vruchtbaar is.....

Ik was dus van plan om Bobbi in het hok naast Henkie te zetten en te scheiden dmv een ren en om beurten eruit te laten.

Als ze niet met elkaar op kunnen schieten dan moeten ze apart zitten helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden zei henk en bobbi:

...en de dierenarts zegt dat het wel 10 weken kan duren voordat hij niet meer vruchtbaar is.....

Als ik het goed heb onthouden (correct me if I'm wrong) had mijn dierenarts het destijds over 3 weken. En volgens mij zijn voedsters pas vruchtbaar vanaf 12 weken (ook hier geldt: correct me if I'm wrong).

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei henk en bobbi:

Ik was dus van plan om Bobbi in het hok naast Henkie te zetten en te scheiden dmv een ren en om beurten eruit te laten.

Hoe bedoel je om beurten eruit halen?

na twee drie weken kan je met koppelen beginnen, maar wel op neutraal terrein. Waar ze allebei nooit geweest zijn. Hier moet je ze een paar dagen laten zitten. De konijnen zullen waarschijnlijk op elkaar rijden, achter elkaar aanrennen en er zullen plukken haar liggen. Dit hoort erbij en zal na een paar dagen als de rangorde is bepaald, over zijn. Pas als ze gaan vechten, is het geen match. 

De voedster castreren zal haar rustiger maken. Zeker als ze na een half jaar in de puberteit raakt. 

In die tussentijd kan je Henk zn terrein goed schoonmaken en bv de spulletjes verplaatsen zodat ze na de koppeling op neutraal terrein starten. Heb je wel een of twee schuilplastsjes, een doos of een huisje? Kunnen ze zich even terugtrekken als ze willen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neutraal terrein kan zeker binnen zijn. Wel moet je oppassen dat de temperatuur wisseling niet te groot is. Nu kunnen ze prima van buiten naar binnen en omgekeerd.

De twee hokken naast elkaar zetten wordt niet zo aangeraden. De reden hiervoor is dat het frustratie bij de konijnen kan opwekken, omdat ze elkaar wel kunnen zien en ruiken, maar niet bij elkaar kunnen. Die frustratie komt de koppeling later niet ten goede. Het beste is ze uit elkaars zicht en reuk zetten.

2 weken na de castratie is lang genoeg, maar 3 weken gescheiden houden is zeker voldoende, dan kan hij echt niet meer vruchtbaar zijn. Wel zijn de hormonen dan het lichaam nog niet uit, dus langer wachten kan wel een positief effect op de koppeling hebben. 10 weken is toch nog te vroeg om de voedster te koppelen aan het rammetje, ze kan zich nog niet verweren op die jonge leeftijd. 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn is 2 weken na de castratie nog vruchtbaar, je kan koppelen als de 2 weken echt goed voorbij zijn. Om veilig te zitten adviseren wij daarom koppelen 3 weken na castratie. 

Deze tijd van het jaar kun je nog wisselen tussen buiten en binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou hier op de site even wat lezen wat betreft het koppelen.

Zorg inderdaad voor neutraal terrein, een kamer bijvoorbeeld die ze niet kennen, dat kan prima binnen. Zorg wel dat je een ruimte pakt waar je ze eventueel een aantal dagen achter elkaar kunt laten.

Als je ze eenmaal samen hebt, zolang ze niet vechten, lekker samen laten. Ze hebben even tijd nodig om de rangorde te bepalen, op elkaar rijden of wat achter elkaar aan rennen is helemaal niet erg, als ze vechten moet je ingrijpen natuurlijk. Maar ze hebben vaak wel even nodig om aan elkaar te wennen. En sommige koppelingen gaan heel makkelijk en zijn zo gebeurd. Dat is even aankijken, daarom is het goed om je vooraf wat in te lezen zodat je weet wat je wel of niet moet doen.

Als het rustig is tussen beide laat je ze nog een dag zitten en dan verhuis je ze naar hun gezamenlijke ruimte. Die kun je in de tussentijd mooi schoongemaakt hebben. Ze kunnen nu nog goed naar buiten hoor. Mooi op tijd voor de herfst.

Na 3 weken kun je zeker koppelen.
Vruchtbaar is je konijn dan niet meer, het duurt langer voor de hormonen ook uit zijn lijf zijn. Dat wordt nog wel eens door elkaar gehaald. Maar na 3 weken maakt hij echt geen baby's meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .