Ga naar inhoud

Voeding


lili/fleur

Aanbevolen berichten

Je moet wel uit gaan van het volwassen gewicht. Een Nederlandse hangoordqerg word meestal 1.5-1.8 kg. 40 gram in totaal zou dus op zich kunnen voor een mnd ( is wel wat ruim, maar kan wel). Let vooral goed op dat hij goed hooi gaat eten en je niet te vaak de blindedarm keutels (trosjes) ziet liggen. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het voer even opgezocht omdat de naam mij al deed vermoeden dat er een anti-coccidiose middel inzit. Dat blijkt ook het geval te zijn. 

Een anti-coccidiose middel is handig voor fokkers met veel jonge konijnen door het grotere besmettingsgevaar, maar voor een koppeltje konijnen is het niet aan te raden om preventief het medicijn te geven. 

Je zou dus beter kunnen overschakelen naar een brok zonder dit middel erin. Enkele bekende brokken die hier op het forum veel aan de konijnen worden gevoerd zijn bijvoorbeeld: supreme selective, Beaphar care plus, hope farms supertrio,...

Link naar reactie
Delen op andere sites

'Gevaarlijk' is het niet nee, anders zou dat voer niet op de markt zijn. :p

Ik moet wel zeggen dat ik de details ook niet ken hoor, maar volgens mij heb ik hier vroeger ergens gelezen dat ze resistent kunnen worden aan het medicijn als ze het constant binnenkrijgen en het dan minder/ niet werkt als de ziekte toch opduikt.

 

Ik zie het als: ik neem ook geen asperientje als het niet nodig zeg maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net antwoord gekregen van de DA:

 

"

Zou een anti-coccidiose middel persoonlijk ook niet geven aan de konijntjes. Dat is meer iets dat gedaan wordt in de industrie. 
 
We hebben goede ervaringen met Burgess en Supreme Science. Het voer van Aveve kennen we niet goed maar de ingrediënten zien er goed uit. 
 
In elk geval mag dat krachtvoer toch maar 10% van hun totale voedselopname bedragen. Dan nog 10% vers voer en 80% hooi.

"

 

Ik gebruik ook dezelfde korrel als dat jij gebruikt, die 348 van Aveve.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zelf geen anti coccidiose middel geven in het voer. Je geeft je konijn, als je voeding met anti-coccidiose middelen er in voert eigenlijk een langdurige, een levenslange kuur tegen parasieten. Een leven lang elke dag "anti-wormmiddel", om even een vergelijking te maken. Dat kan niet alleen zorgen voor een minder goede darmwerking, maar ook voor resistentie op termijn. Ik denk niet dat dat iets is wat je moet willen.

 

 Het is wel zo dat je een dier, dus ook je eigen konijn als die anti-coccidiose middel krijgt, niet mag opeten. Maar nou verwacht ik niet dat er veel bunnybunchers zijn die dat van plan zijn ;) Maar meestal houd dat dus al in dat het niet echt gezonde middeltjes zijn die je toe dient.  Ik kom wel tegen dat anti-coccidiose middel in kippenvoer in de eu verboden is, dat is blijkbaar tegelijk met de groeibevorderdende antibiotica's verboden. Voor konijnen is het lastiger zoeken, ben ik al achter. 

 

Wat ik wel verontrustend vind is dat overdoseren behoorlijk schadelijk kan zijn, en aangezien er nog steeds mensen zijn die onbeperkt brokken voeren, vind ik het eigenlijk best slecht dat er nog zo veel voeders met anti-coccidiosemiddel op de markt zijn. Zo kom ik tegen dat te veel anti coccidiose middel kan zorgen voor 40% minder groeisnelheid bij jonge dieren. Overdoseren kan vergiftiging tot gevolg hebben. Echt flink overdoseren kan sterfte als resultaat hebben. 

 

dit kom ik tegen over de resistentie:

Intensief gebruik van  vooral de chemische anticoccidiosemiddelen kan ongevoeligheid (resistentie) van de parasiet voor het gebruikte middel veroorzaken. Voor een effectieve coccidiosepreventie is het daarom belangrijk te weten voor welke middelen de verschillende coccidiosestammen gevoelig zijn. In principe zijn alle middelen werkzaam, maar resistentie kan de werkzaamheid verminderen. Overschakeling op middelen met een ander werkingsmechanisme (onderscheid tussen zogenaamde ionofore en niet-ionofore middelen) kan deze problemen verminderen. Bedrijfsmatig wordt er daarom gekozen voor een wisseling van 2 verschillende middelen om de werkzaamheid te behouden.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

deze reactie bedoel ik

Op 20-8-2018 at 19:45 zei Evee:

Ik doe dat meestal in stapjes van een kwart:

 

Stap 1: 3/4 oud en 1/4 nieuw,

Stap 2: half om half,

Stap 3: 1/4 oud en 3/4  nieuw

Stap 4: volledig over op nieuw.

 

Je kan voor elke stap een dag aanhouden, maar dat werkt niet bij alle konijnen. Even goed naar de keutels en het verdere eetgedrag kijken. Als je het idee hebt dat ze langer moeten wennen ( bijv omdat ze gevoelige darmen hebben) kun je ook elke keer 2, 3 of nog meer dagen dezelfde verhouding geven voor je naar de volgende stap gaat.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .