Ga naar inhoud

Nesteldrang door temperatuurdaling?


Bommel&Pluis

Aanbevolen berichten

Hallo, ik ben nog nieuw op dit forum, maar heb een vraag over ons konijntje. Ze lagen afgelopen dagen voor pampus in de tuin door de hitte. Maar vanochtend is de voedster Bommel ineens heel actief en vertoont ze weer nesteldrang. Ze brengt de hele tijd strootjes naar het nachthok en trekt haar vacht uit. Ze heeft dit gedrag wel vaker in het jaar, maar ik vind de timing nu wel erg opvallend. Kan dit komen door de flinke temperatuursdaling en dat haar instinct ineens zegt dat ze zich moet voorbereiden?

IMG-20180808-WA0002.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is nog steeds een normale tijd van het jaar om schijnzwanger te worden, dat kan zowel in de zomer als in het voorjaar. Ik denk dat het toeval is, dat ze het nu is en dat het niet heel veel met het weer te maken heeft. Ze zijn wel weer actiever nu het koeler is, maar dat zou niet zo heel veel invloed op de hormonen (schijnzwangerschappen zijn hormonaal) moeten hebben.

 

Schijnzwangerschappen komen eigenlijk heel het voorjaar en heel de zomer voor, en is meer afhankelijk van hoe veel uren daglicht er is in die periode dan van de temperatuur. Konijnen die een natuurlijk ritme volgen zullen als de dagen weer korter worden, weer minder/geen schijnzwangerschappen krijgen. Met uitzondering  van binnenkonijnen en konijnen die in een verlichte tuin wonen, die zijn dat ritme vaak kwijt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .