Spring naar bijdragen
S&T

Extreme rui

Recommended Posts

Een van mijn konijntjes is echt heel erg in de rui, zeker in vergelijking met vorig jaar (hij is nu 2 jaar), hij heeft gewoon kort haar. Zn hele lijfje zit onder de losse plukken haar. Ik borstel hem en de uitstekende plukken haal ik zachtjes weg als ze echt los zitten. Er lijkt geen einde aan te komen. Zijn vacht is nu ook niet meer egaal opgebouwd, hij ziet er gewoon verwilderd uit. 

Kan dit door het extreem warme weer komen? Of kan dit ook een ziekte zijn? Is borstelen en plukken wel goed voor hem als er iedere dag een hand vol haar af komt? Mijn andere konijn van hetzelfde ras heeft er nauwelijks last van vandaar dat ik me afvraag of dit wel klopt. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn konijnen en konijnen van familie en vrienden zijn ook zo extreem in de rui. Een paar weken terug dacht ik dat ze klaar met verharen waren, maar door die hitte gaan ze gewoon nog een keer. Ze zien er echt niet uit inderdaad, overal plukken haar! En enkele konijnen verharen juist niet zo extreem.

Ik zou me dus geen zorgen maken hoor, komt door de hitte. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze zien er hier ook armoedig uit, en de haren liggen werkelijk overal, elke dag.

Niet teveel zorgen maken! En ik zou niet elke dag echt borstelen (dat kan ook juist haaruitval stimuleren), maar wel gewoon met je handen de losse plukken eruit aaien. :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oke, hij vindt dat borstelen ook verschrikkelijk. Ik kan me ook niet echt herinneren dat hij in het voorjaar in de rui is geweest. Dus misschien is dit gewoon zijn eerste echte verharing. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die van mij zijn altijd in de rui volgens mij maar bij Binky is het echt al weken zo erg! Hele plukken hangen eruit, voornamelijk op z'n achterrugje. Ik probeer ze er altijd snel "uit" te trekken (niet echt trekken natuurlijk, ze zitten al los) maar daar is mevrouw niet van gecharmeerd! Borstelen heb ik al opgegeven. Maar ik ben eigenlijk wel blij dat Binky niet de enigste is want ik begon me al zorgen te maken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bunny heeft al een paar maanden een soort tutu aan van plukken haar. Het zit niet los, dus ik kan ze niet lostrekken. Ik overweeg ze weg te knippen maar dat vind ik nog wel eng.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar dan maak je de vachten van je konijnen dus nat? Lijkt me wat onnodig (met je handen wat los haar weghalen is meestal echt wel voldoende) en zeker met de kans op myasis echt niet handig.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier is ook een extreme rui gaande de afgelopen week. Borstelen kun je oneindig blijven doen, zoveel haar komt er mee. Hij vindt het borstelen alleen niet heel tof, maar aangezien ik veel kettingkeutels vind de laatste pasr dagen heb ik het idee dat ik hem moet “helpen”? 

Heb beide bunnies nu even van de bijs afgehaald vanwege de kettingkeutels. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .