Spring naar bijdragen
Neelix

Wat voor 'ras' zijn mijn nijntjes?

Recommended Posts

Hoi!

Ik vraag me al heel lang af welk ras mijn nijntjes nou eigenlijk zijn... Vooral met Spook ben ik altijd al aan het klooien met zijn ras, ook niet handig voor in zijn paspoort dus :)

Weten jullie misschien wat het zijn? Of een mix van wat?

Spook

IMG-20170706-WA0001.thumb.jpg.6cd622756a3cdfeb9625b13c4d0e22c3.jpg

Neelix

5b6477821c563_IMG-20180801-WA0020(1).thumb.jpg.4055cb572281ef8c4eb4a41ee031c0b4.jpg

Rory the Roman

Rory.thumb.jpg.387e1e2790b0c1a8d274b5176205f26f.jpg

Ps. Open haard is een sier haard, absoluut geen echte.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Allemaal rasloze konijntjes. In elk konijn kan je wel een ras zien, maar de ervaring leert dat deze zelden uit echte raskonijnen komen. Maar dat maakt toch niks uit? Als ze maar lief met elkaar zijn. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Aniek:

Allemaal rasloze konijntjes. In elk konijn kan je wel een ras zien, maar de ervaring leert dat deze zelden uit echte raskonijnen komen. Maar dat maakt toch niks uit? Als ze maar lief met elkaar zijn. 

Nou, ik wou vooral van de 2de een beetje weten wat ik qua gewicht kan verwachten. Rory en Spook zijn uit de groei, maar Neelix zit er midden in. Kun je misschien dan een beetje zien hoe groot deze ongeveer wordt? Weegt nu 1100 gram en is 5 maanden oud

Helemaal waar :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het konijntje van de 2e foto heeft wel redelijke flappers. Ik denk dat ie ergens rond de 1.8- 2kg uit gaat komen, voor zo ver je dat van een foto kan schatten natuurlijk.  Nu 1100 gram lijkt mij wat aan de lage kant, maar hij is natuurlijk nog wel in de groei als hij nog maar 5 maanden oud is. Hoe is de conditie verder? Want  dat is natuurlijk het belangrijkst ;)  Hoe is zijn model / zijn de flanken, voel je de ruggengraatjes/ribben goed? Eet hij wel goed? Gezondheidsproblemen of niet?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
58 minuten geleden zei Evee:

Het konijntje van de 2e foto heeft wel redelijke flappers. Ik denk dat ie ergens rond de 1.8- 2kg uit gaat komen, voor zo ver je dat van een foto kan schatten natuurlijk.  Nu 1100 gram lijkt mij wat aan de lage kant, maar hij is natuurlijk nog wel in de groei als hij nog maar 5 maanden oud is. Hoe is de conditie verder? Want  dat is natuurlijk het belangrijkst ;)  Hoe is zijn model / zijn de flanken, voel je de ruggengraatjes/ribben goed? Eet hij wel goed? Gezondheidsproblemen of niet?

Nou, Neelix is overgenomen van een baasje wat er niet voor kon zorgen (zat in een klein hokje, bloedheet, slecht voer, geen speelgoed, kon niet eens languit slapen) dus ik weet niet helemaal wat zijn 'normaal' zeg maar is. Maar ik vind hem nu erg gezond ogen, moet nog eventjes een beetje wennen, maar hij eet goed (krijgt onbeperkt Science Selective Junior, 3 tot 4 keer per dag groenvoer met wat extra vocht ivm hitte, onbeperkt hooi, en is ook fan van zijn kartonnen doos:) ), heeft een (voor een konijn die maanden slecht voer gehad heeft) gezonde vacht, maakt de hele dag door binky's omdat hij dolblij is en doet overal lange paashaas slaapjes (zo noem ik nijntjes die helemaal languit liggen te slapen). Nee, ribbetjes voel ik niet echt, wel als je goed voelt natuurlijk, maar ik heb me laten vertellen dat dat juist moet.

Gebitje heb ik nagekeken en ziet er netjes uit, lijkt ook geen last van zijn gewrichten of spieren te hebben, dus voor zijn situatie is het volgens mij een heel gezond nijntje

Ook ben ik kruiden aan het voeren die algemeen goed zijn, bloedzuiverend, rustgevend, ontsteking remmend enz enz enz. Ik wil allemaal die slechte troep  uit dat kleine lijfje hebben, dus daarvoor krijgt hij kruiden (vind hij ook echt heerlijk hoor)

Ik weet dus niet wat zijn stamboom is, zijn achtergrond, en zijn 'jeugd', aangezien ik niet weet of Neelix van een dierenwinkel is of van een fokker, of misschien uit een asiel. Ik weet dus alleen hoe het nu met hem gaat, helaas niet zijn medische verleden.

Denk je dat het misschien goed zou zijn om hem bij de dierenarts na te laten kijken? Zouden ze daar misschien wat kunnen zien?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

On beperkt voer is niet goed, daarmee maak je ze vaak hooi eet af en groeien ze veel te snel. Persoonlijk ben ik ook geen fan van junior brokken met hun enorm hoge eiwit gehalte.

Gewoon voeren naar het verwachte volwassen gewicht, ik zou 2 kilo verwachting aanhouden dus 30 gram per dag, maar als hij ook zoveel groenvoer enzo bij krijgt, zou ik zelf 20 - 25 gram brokjes geven. Echt heel belangrijk, hoeveel "verpeste" konijnen ik zie door het onbeperkt eten als ze jong zijn, zo zonde. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuke konijntjes heb je :)

Spook zou wel een Nederlands Hangoor Dwerg (NHD) kunnen zijn. 

Misschien iets te groot uitgevallen voor shows en daarom in de verkoop gekomen. Maar dan moet het konijn wel blauwe of rode ogen hebben, dat kan ik niet zien op de foto's.

Er zit iig wel aardig wat % NHD in.

Neelix zie ik niet echt een ras in, maar is wel op kleur gefokt waarschijnlijk, die kleurschakeling noemen ze Japanner.

Rory zit wrs ook een deel NHD in, en kleur is ook vervaagd Japanner.

Is gekruist met rasloze konijnen met wat langer haar bij de nek, kop en kont.

Dit noemen ze ook wel 'leeuwenkop' konijnen om ze duur te verkopen, maar het is geen echt ras.

Toen ik 5 jaar geleden op dit forum was, was er wel iemand mee bezig, volgens mij heette zij Chanty op het forum.

Zij fokte NHD en probeerde met de kleur madagaskar en het 'leeuwenkop' erkend te krijgen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Leonie85:

Leuke konijntjes heb je :)

Spook zou wel een Nederlands Hangoor Dwerg (NHD) kunnen zijn. 

Misschien iets te groot uitgevallen voor shows en daarom in de verkoop gekomen. Maar dan moet het konijn wel blauwe of rode ogen hebben, dat kan ik niet zien op de foto's.

Er zit iig wel aardig wat % NHD in.

Neelix zie ik niet echt een ras in, maar is wel op kleur gefokt waarschijnlijk, die kleurschakeling noemen ze Japanner.

Rory zit wrs ook een deel NHD in, en kleur is ook vervaagd Japanner.

Is gekruist met rasloze konijnen met wat langer haar bij de nek, kop en kont.

Dit noemen ze ook wel 'leeuwenkop' konijnen om ze duur te verkopen, maar het is geen echt ras.

Toen ik 5 jaar geleden op dit forum was, was er wel iemand mee bezig, volgens mij heette zij Chanty op het forum.

Zij fokte NHD en probeerde met de kleur madagaskar en het 'leeuwenkop' erkend te krijgen.

Ik ben het toch niet helemaal met je eens haha. Bij dierenwinkelkonijnen zitten er zoveel kleuren in de genen, dat het over het algemeen toverballen nesten zijn. De bouw, kleurslag kan wel iets van een ras in zich hebben, hoewel je grofweg twee modellen hebt bij konijnen:  het ranke, slanke, atletische, of juist het bollige, mollige. Dat is niet aan één ras specifiek. Maar wat je meestal ziet bij rasloze konijntjes is dat de combi van bouw & vacht dan toch niet echt klopt. Het zijn vaak gewoon kleine / middelmaat konijntjes met willekeurig staande of hangoren en in een nest kunnen konijntjes met een verschillende vachtkleur zitten, gewoon net wat er in dat nest naar voren komt qua genen. 

Een NHD mag ook bruine ogen hebben. Ik denk dat wat jij bedoelt een pooltje is, die heb je in roodoog en blauwoog, maar die zijn heel rank en slank en klein, en hebben staande oortjes.  Zie deze info: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnenrassen/post/konijnenras-pool-blauwoog/ Witte nederlandse hangoordwergen komen wel voor, en inderdaad wel vaak met rode of blauwe ogen (dat zijn nou eenmaal de oogkleuren die zo goed als altijd naar voren komen bij konijnen die vooral de kleur wit in de vacht hebben), maar daar lijkt deze toch wel erg groot voor en aan de kop zie ik toch niet echt kenmerken van een NHD. Gewoon een mengelmoeskonijn dus ;)

Een japanner heeft veel mooiere aftekening dan wat vlekken in die kleuren, die hoort gespiegeld te zijn en de kleuren te hebben in blokken. Zie deze info: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnenrassen/post/konijnenras-japanner/

Een leeuwenkop, lion head, heeft hele andere beharing dan dit konijn, dit is wat ze in een dierenwinkel een leeuwenkop noemen (alles met iets van lang haar op de kop). De leeuwenkop zoals die echt door fokkers gefokt wordt, is een heel ander konijn om te zien, dat is een nederlandse hangoordwerg met niet alleen lange manen aan de kop, maar ook een rokje, zie deze info: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnenrassen/post/konijnenras-leeuwenkop/

Allemaal tekenen dat dit geen raskonijntjes zijn dus. Maar dat zegt gelukkig niets over hoe leuk ze zijn als gezelschapsdier! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .