Ga naar inhoud

Gas(aanval)


Newby1981

Aanbevolen berichten

Ik vermoed dat Monky gas heeft. Hij wou niet echt eten, keek wat suffig en lag voornamelijk. Ik heb ‘m nu inflacol gegeven, metacam en massage. Heb haar weer terug in de ren gezet en ze at net haar peterselie op. Zometeen nog wat witlof proberen en dan besluit ik binnen nu en een uur of ik naar de DA ga. Maar wat doen jullie verder in zo een geval? Binnen halen? En hoe vaak geven jullie inflacol en massage?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is voor mij alweer een tijdje geleden eigenlijk, ik heb maar 1 konijntje gehad in al die jaren die gevoelig was voor een gasbuik.  Heeft Monky al vaker gas gehad, of is het de eerste keer?

 

Ik heb zelf een stethoscoop in huis, waarmee je eigenlijk al vrij snel hoort of er gas is of niet (of je hoort het buikje keihard borrelen, of het is echt super stil), dan kon ik eigenlijk wel inschatten hoe ernstig het was.  Vergeet ook niet te temperaturen, ondertemperatuur komt vaak voor bij konijnen met gasbuikjes en dan moet je hem warm houden. Maar ga hem met dit warme weer ook niet onnodig de warmte in halen, dus wel even temperaturen. 

 

Ik nam eigenlijk altijd direct contact op met de dierenarts voor overleg, en ging pas na overleg middelen toedienen, meestal metocloral. En meestal ook gelijk carprofen of metacam tegen de pijn (net wat ik in huis had op dat moment). Meestal maakte ik dan direct een afspraak voor iets later op die dag, zodat ik als het dan niet beter was langs kon komen. Dan stel je voor jezelf direct ook een tijdslimiet in, tot waar je zelf gaat proberen. 

 

Met buikmassages wel voorzichtig zijn, soms hebben ze daar al een te pijnlijke buik voor is mijn ervaring en niet elk konijn vind het prettig en het laatste wat je wil in zo een geval is het minder comfortabel maken voor je konijn. Als hij het toe laat en prettig lijkt te vinden, ok, maar zo niet, het niet opdringen. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Monky heeft 1 keer eerder een gasaanval gehad die gelukkig ook heel snel over was. Ik was toen wel naar de DA geweest en die had de massage voor gedaan. Ik had trouwens geen metacam gegeven maar carprofen. Dat had ik de laatste keer meegekregen. Ze is nu terug in de ren en is weer beweeglijk, heeft dille en witlof op en zat lekker hooi te eten. Dan vind ik het toch ook weer overdreven om naar de DA te gaan en haar weer stress te bezorgen. Ik hou haar iig nauwlettend in de gaten en bij twijfel bel ik direct. Temperaturen kan ik echt niet, daar ben ik te onhandig in. Vind het wel lastig zulke dingen. M’n man zat alweer te klagen dat ik me aanstel en dat ze gewoon last van de warmte heeft

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het goed gaat, klinkt alsof je er op tijd bij was! Met dit warme weer zijn ze overdag minder actief, wat invloed heeft op de spijsvertering. Ik mijd op het moment ook een beetje de koolsoorten in de groenvoerschotels, als het er in gaat, is dat maar heel beperkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben net wezen kijken en ze zaten allebei onder in het hok. Heb ze een snoepje gegeven wat er gelukkig in ging en wat bevroren flesjes en 2 ice pods neergelegd. Hoop dat het vanavond nog steeds goed gaat. Normaal is Monky vrij actief en nu uiteraard niet dus wellicht heeft dat er mee te maken. Of hij had geen gasaanval gisteren en het was gewoon toeval :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .