Ga naar inhoud

Plotseling gejaag binnen bestaand viertal


Marjoleink

Aanbevolen berichten

Mijn viertal, bestaande uit 1 ram en 3 voedsters,  is al meer dan een jaar stabiel. Alleen als er een voedster schijnzwanger is dan rommelt het in de ren.

Nu heb ik een paar uur geleden de konijnen een voor een uit de ren gehengeld om ze te behandelen met anti-myasis spray,  dus misschien geeft dat wat onrust.

Maar ik zie nu al twee keer kort schter elkaar dat Tara op Beany jaagt en naar haar hapt. Beany heeft zich nu verschanst in de toiletbak, de enige plaats waar Tara nooit komt.

 

Ik weet niet zo goed wat ik hiermee aan moet. Houdt dit in dat ze niet meer bij elkaar kunnen? Of moet ik afwachten of de situatie weer stabiliseert?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afwachten, als het mee zit is het een fase, een moment dat de hormonen opspelen en het even wat onrustiger is, en wordt het vanzelf weer rustiger. Wat je omschrijft is niet ongewoon in groepen (jagen, happen) en zie je vaker bij groepen in het voorjaar, periodes dat hormonen opspelen of als er dingen veranderen (ziekte, castratie etc). 

 

Zolang het maar geen vechten word is het niet erg (vechten is echt vastbijten in elkaar, en schoppend en bijtend over de grond rollen). Pas als ze echt vechten zou ik ze uit elkaar gaan halen, nu niet.

 

En let ook even op of het wel echt het spray moment heeft als oorzaak, de onrust kan namelijk ook ontstaan als een konijn niet fit is, dat de rangorde daardoor verschuift. Let daar de komende tijd dus wel even goed op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .