Spring naar bijdragen

Recommended Posts

Voor mijn teddy dwergjes ben ik op zoek naar een andere borstel. Ik heb nu zo'n slickerborstel, en hij is inmiddels aan vervanging toe. Ook vind ik hem niet optimaal borstelen. Met deze borstel kan ik er niet zo goed doorheen borstelen. Ik heb weleens van de ladybel borstel (zwijnenhaar) gehoord. Hebben jullie hier ervaring mee? En zo niet welke is dan aan te raden om echt goed erdoor te komen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een mini furminator voor ze, ze vinden het allebei geen probleem als ik ze ermee borstel. Dex alleen wanneer hij ketting keuteltjes heeft als hij in de rui is. Bobbi zodra haar vacht begint te kliteten. Ik heb ook zo'n slickerborstel geprobeerd als hierboven maar dat vonden ze allebei helemaal niks.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met een furminator moet je wel oppassen, daarmee snij je namelijk haren af. Je sloopt daar eigenlijk de natuurlijke vachtopbouw mee en ook kam je al heel snel te veel met een furminator. 

Misschien heb je iets aan de informatie in dit artikel, daar staan verschillende soorten borstels uitgelegd:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-verzorging/post/vachtverzorging-konijn-kammen/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, ik heb ervaring met de ladybel zwijnenhaar borstel. Gekregen van mijn trimster. Ik vind het een superborstel, eindelijk iets fatsoenlijks voor ellendige teddyvachten en andere trieste resultaten van fok toestanden. Ik knip en laat overigens radicaal scheren, de periodes daartussen gebruik ik die borstel. Mijn advies blijft dus ook: eraf met die vervelende vacht, het beestje zelf heeft er namelijk helemaal niks aan. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De beste borstel voor de teddydwergen is inderdaad de ladybel borstel. 

Deze borstel is gemaakt van zwijnenhaar en hiermee borstel je alleen de dode haren uit de vacht. 

De nieuwe/goede haren laat je heel en blijven zitten. 

Ook zorgt deze borstel ervoor dat het talg mooi verdeeld wordt tijdens het borstelen. 

Borstels die in dierenwinkels aangeprezen worden zoals furminators en slickerborstels worden juist afgeraden !

Deze borstels trekken de goede haren uit de vacht en zorgen voor haargroeistoornissen. 

De enige slickerborstel die je evt (na het borstelen met de ladybel borstel) kunt gebruiken is een slickerborstel zonder bolletjes aan het uiteinde en waar de pinnetjes in een kussen staat die meeveert als je hem indrukt. 

Een ladybel borstel is voldoende. Daarna kun je met een groffe kam nog door de vacht heen kammen om te controleren op klitjes. 

Let er met de ladybel borstel op dat je de haren van de borstel bovenin de haaraanzet in “in” zet om het zo maar te zeggen.  En met een licht draaiende beweging naar buiten borstelen. 

Teddydwergen mag je nooit korter knippen dan 3/3,5 cm. Dit zorgt ook weer voor haargroeistoornissen en zo zorg je er eigenlijk voor dat de haren weer in elkaar groeien wat zorgt voor vilt. 

Er zijn “teddy’s” die verkocht worden als teddydwergen en eigenlijk een angoravacht hebben. Deze teddy’s kunnen dus wél geschoren worden. 

Weet je dit niet zeker maar wil je dit wel weten ? Ga dan met je konijn langs een professioneel konijnentrimmer. En dan ook echt 1 die op de lijst van professioneel konijnentrimmers staat. Zij kunnen je vertellen hoe je het beste met de vacht omgaat en ook zij gebruiken de ladybel borstel en zullen deze altijd aanraden. 

Koop je teddy dus ook altijd bij een goede fokker (en ja hier betaal je dus ook iets meer voor) die aangesloten is bij de KLN en deelneemt aan shows. 

Onder de teddyfokkers is er nog teveel onwetendheid vandaar mijn advies ga naar een goede fokker die weet hoe een pels van de teddy moet zijn. 

Ik hoop dat jullie iets aan mijn post hebben. 

Succes ! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

En van die handschoenen met rubberen nopjes erop? Leek me ook wel een goede optie. Nopjes zijn niet zo lang dat ze de huid raken, maar heb geen idee of het een goed plan is.

Zoiets bedoel ik:

9200000077287515.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei dexenbobbi:

En van die handschoenen met rubberen nopjes erop? Leek me ook wel een goede optie. Nopjes zijn niet zo lang dat ze de huid raken, maar heb geen idee of het een goed plan is.

Zoiets bedoel ik:

9200000077287515.jpg

Is ook geen aanrader voor de teddydwerg. 

Je komt hiermee niet tot dieper door de vacht heen. 

Heeft totaal geen nut helaas. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei Mijoux:

Is ook geen aanrader voor de teddydwerg. 

Je komt hiermee niet tot dieper door de vacht heen. 

Heeft totaal geen nut helaas. 

Vroeg het ook voor mijn NHD 😉

23 uur geleden zei Evee:

Zo iets gebruik ik om kleedjes van haren te ontdoen voor ze de was in gaan haha

Goed idee ook!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei dexenbobbi:

Vroeg het ook voor mijn NHD 😉

Goed idee ook!

Het ging hier om borstels voor langharige konijnen 😉

Maar ook voor de nhd is dit geen aanrader.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites