Ga naar inhoud

advies poezen en dwergje.


Dwergdobby

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Ik heb een dwergje ''Dobby'' van 14 weken oud. Dobby heb ik van een fokker dus hij blijft er klein.  Dobby is nieuwsgierig, speels en ook al erg tam.

Aankomend schooljaar ga ik studeren en neem ik Dobby mee naar mijn studentenkamer/huis. Dobby mag in mijn kamer los lopen. In de nacht gaat Dobby in zijn hok.

Mijn huisgenoot heeft net 2 nieuwe kittens meegebracht. Deze zijn ook nog heel jong.

 

Nu dus de vraag. Wat moet ik doen? Kunnen deze dieren samen met Dobby? (ik heb verder ook geen ervaring met katten)

We hebben al afgesproken dat mijn deur dicht blijft zo dat de kittens niet bij Dobby kunnen. Het zal vast wel eens gebeuren dat de deur per ongelijk open blijft staan.

 

Wie kan mij tips geven.

 

Groeten 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil niet onaardig klinken, maar heb je je vooraf wel een beetje verdiept in het houden van konijnen, en bedacht of dat echt goed gaat werken als je student bent? Konijnen horen niet alleen te zijn en hebben echt 24/7 een redelijk groot verblijf nodig, voor een koppel minimaal 2 vierkante meter permanente leefruimte, dus altijd. Een studentenkamer is toch vrij beperkt wat de ruimte betreft. Een konijn er los in laten = garantie voor veel gesloopte plinten, vloeren, muren en alles wat in de kamer staat. Maar een goede ren of verblijf van 2 vierkante meter voor konijnen in een studentenkamer? Ik vermoed dat het een eenzaam konijntje in een standaard traliekooitje gaat worden.... En dat maakt mij heel erg verdrietig.


En ook het financiele plaatje, heb je dat wel goed geregeld, als student? Een konijn is geen goedkoop huisdier, zoals veel mensen denken. Naast de kosten voor voeding, bodembedekking en speeltjes heb je ook nog dierenartskosten. Reken toch op castratiekosten, jaarlijkse inentingskosten. En als je konijn ziek is, is het toch al snel een 50-500 euro rekening, afhankelijk van hoe ernstig het is. Een klein konijn van een fokker klinkt leuk, maar dat zegt bij konijnen niets. Konijnen zijn niet zoals honden en katten gefokt op een bepaalde karaktereigenschap, maar als productiedier en showdier. Heel wat anders dan een gezelschapsdier. Een klein konijn is juist behoorlijk actief en heeft dus net zo veel ruimte nodig als een konijn van gemiddeld formaat. 

 

De vraag over katten is wel vaker gevraagd. Op zich kunnen konijnen en katten onder toezicht soms wel samen. Het ligt helemaal aan de situatie, de karakters, of het konijn zich veilig voelt. Maar pas ook zeker op: zeker 2 kittens, speels als ze zijn, en een eenzaam konijntje... dat kan een probleem worden. Katten zijn roofdieren, konijnen prooidieren. En als een konijn bang is, valt het vaak terug op het enige wapen dat een konijntje heeft, agressie. Dat kan richting jou zijn, maar ook richting de katten. 

 

 

 

Hier wat links naar leesvoer om je te helpen wat meer kennis te krijgen: 

 

tips en uitleg voor een nieuw konijn

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-nieuwkonijn/post/tips-en-uitleg-voor-een-nieuw-konijn/

 

Tips en uitleg over tam maken en een nieuw konijn laten wennen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-nieuwkonijn/post/hoe-maak-je-een-konijn-tam/

 

veelgemaakte fouten bij het houden van konijnen

https://www.bunnybunch.nl/informatie/10-veelgemaake-fouten-bij-het-houden-van-konijnen/

 

Informatie over castratie:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen/

 

Informatie over inentingen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/myxomatose-vhs/

 

De asiellijst, voor als je op zoek gaat naar een maatje:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-nieuwkonijn/post/konijnenopvang-asiel-lijst/

 

Koppelen, om je te behoeden voor het zomaar aanschaffen van een maatje, zonder eerst te speed-daten:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/koppelen-van-konijnen/

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie.

Ik begrijp je waarschuwing, en ik kan mij voorstellen dat ik over kom als dat ''naïeve studentje'' …. dat zou ik jammer vinden.

 

Ik heb mij heel goed ingelezen voor dat ik een konijn ging aanschaffen. Ik heb een hok van 1.5 m, kamer is er op aangepast, inentingen zijn gewoon heel belangrijk dus gebeurd zo als het hoort, financieel is het geregeld en mijn huisgenoten zijn dol Dobby, dus krijgt veel aandacht. Het is geen konijntje voor ''Gewoon er bij'' maar echt mijn maatje.

 

Bedankt voor je advies voer de katten, dit ga ik goed in de gaten houden.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat je er goed over nagedacht hebt en dat het in jouw geval mogelijk is. Ik bedoel, het kan hoor als student, er zijn genoeg studerende bunnybunchers waar de konijnen niets te kort komen ook al is het baasje student en wonen ze in een studentenhuis. 

 

 Ik mis alleen het konijnenmaatje voor jouw konijn in het plaatje, ik hoop dat je als je een tijdje meeleest hier op het forum en bij de informatie toch overtuigd kan worden over het belang van een soortgenootje voor Dobby er bij. Een maatje is namelijk echt een eerste levensbehoefte voor een sociaal dier als een konijn. Hoewel jij en je huisgenoten hem heel wat aandacht kunnen geven, kunnen jullie helaas geen ander konijn vervangen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het goed is om Bunnybunch goed door te nemen. Je geeft aan dat je je goed hebt ingelezen, maar er is op andere sites helaas niet altijd de goede informatie te vinden. Als het goed is dan heb je gelezen dat Dobby een vriendinnetje nodig heeft en permanent de mogelijkheid om samen met haar sprintjes te kunnen trekken buiten het hok. Ik heb ook jaren een konijn alleen gehad en dacht vroeger dat het wel mee viel, maar sinds ik altijd twee konijnen heb zie je goed verschil: ze knuffelen samen en spelen op de momenten dat ik slaap of weg ben. 

Overigens is het niet vanzelfsprekend dat Dobby klein blijft omdat hij van een fokker komt. Ik heb in het verleden twee konijnen van een fokker gehad, maar ze hadden niet altijd het dwerggen meegekregen. Loena is 1,8 kilo geworden, haha.

Ik heb twee kittens op laten groeien met een konijn. Die kan je met geen seconde alleen met een konijn laten: ze zien het als 1 groot bewegend speelkonijn. Ik bleef er altijd bij zitten om de katten te corrigeren en na maanden energie er in stoppen ging het steeds een stapje beter. Inmiddels heb ik nog 1 van de 2 katten en is ze 11 jaar oud. Ze weet nu niet anders dan dat er konijnen rondlopen en heeft na de strenge opvoeding nooit een nageltje naar ze uitgestoken. Iedere kat is echter anders.

Leuke naam: Dobby :-). Mijn eerste tuincentrumkonijntje heette zo. Vandaar ook mijn forumnaam Huiself ;-).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Huiself Bedankt voor je reactie. Tijdens het zoeken naar informatie gaven veel verschillende sites ook verschillende informatie,  soms zelfs tegenstrijdig. Ik ben nieuw op Bunny bunch en vind het erg fijn dat er zo veel informatie te vinden is.

 

Ik ben mij er van bewust dat Dobby een vriendje nodig heeft, maar dit is op het moment helaas niet mogelijk. Thuis bij mijn ouders hebben we ook een super lief konijn ''stampertje''  ze komen elkaar vaak tegen in de tuin maar ze moeten nog erg aan elkaar wennen..... (dit gaat al steeds beter ).

 

hihi ik ben benieuwd of Dobby ook zo zwaar als Luna gaat worden. Dobby is nu 14 weken en weegt 700 gr.

 

Goed om te weten dat het mogelijk is dat katten en konijnen samen kunnen mits ze goed zijn opgevoed (onder toezicht) en aan elkaar gewend zijn. Ik ben benieuwd. Wat was de eerste reactie van de katten en het konijn tijdens de eerste ontmoeting ? 

 

Haha precies, Dobby de huiself :-)

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden zei Dwergdobby:

 

Ik ben mij er van bewust dat Dobby een vriendje nodig heeft, maar dit is op het moment helaas niet mogelijk. Thuis bij mijn ouders hebben we ook een super lief konijn ''stampertje''  ze komen elkaar vaak tegen in de tuin maar ze moeten nog erg aan elkaar wennen..... (dit gaat al steeds beter ).

 

 Het blijft jammer dat mensen eerst doen wat leuk is voor henzelf en dan pas naar de ideale omstandigheden voor het dier kijken. Wat mij betreft moet je eerst zorgen voor permanent genoeg ruimte, waarbij er ook plek is voor een koppel, en dan pas aan konijnen beginnen. Het dier moet nu voor de nacht in een kleine kooi (niet heel klein, maar wel te klein) en zit bovendien alleen. Wat mij betreft dien je eerst te zorgen dat je een dier in de basisbehoeften kan voorzien en dan pas een dier aan te schaffen. "op het moment helaas nog niet mogelijk" is slechts een smoesje om iets leuks te doen voor jezelf, terwijl je het dier niet het optimale geeft. Jammer....

 

Konijnen af en toe bij elkaar zetten, zoals ik begrijp uit je post, hebben ze niks aan en kan, als Dobby groter wordt, leiden tot problemen. Het zijn geen honden waar je af en toe een speeldate mee kunt hebben. Of je koppelt de konijnen of je moet ze uit elkaar houden. Is stampertje een ram of een voedster? Misschien is dat een dame en is het mogelijk ze te koppelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dwergdobby: ik hoop dat je nog wat tijd neemt om je beter in te lezen, want Christa heeft gelijk. Ik kan me wel voorstellen dat het kan voorkomen dat het niet lukt om er direct aan te voldoen doordat hij bijvoorbeeld eerst nog gecastreerd moet worden, maar als de intentie er maar is om een vriendinnetje voor hem te regelen (en niet dat dit jaren duurt). En Stampertje niet te vergeten, want als ik het goed lees dan is er nog een konijn alleen :-(.

 

Dobby past het beste bij een dame mits hij zelf gecastreerd is natuurlijk. Soms kan een eerste ontmoeting met een andere konijnenman eerst nog goed gaan, maar als Dobby wat ouder is geworden kun je er geld op inzetten dat het mis gaat. Je wil niet dat ze gaan vechten en elkaar verwonden. Bovendien hebben ze niets aan korte ontmoetingen. Mocht het zover zijn (en ik hoop snel) dan hoop ik dat Dobby zelf zijn vriendinnetje mag kiezen, want niet tussen ieder konijn is het liefde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .