Ga naar inhoud

Twijfels over leeftijd konijntje

dexenbobbi

Aanbevolen berichten

Hieronder zie je Bobbi. Ze is nu ongeveer 2 maanden bij ons thuis en een heel actief en blij konijntje. De koppeling met onze ram Dex ging vlekkeloos. Maar er is iets vreemds aan Bobbi.

We hebben haar bij een tuincentrum gekocht waardoor onze twijfels wat groter zijn. We zouden haar met 8 weken meegekregen hebben wat zou betekenen dat ze nu zo’n 15 weken zou moeten zijn. Alleen ze is zo klein.. 480 gram.. Ze eet goed (biks en hooi), is heel actief en oogt verder heel gezond. We hebben haar onlangs meegenomen naar de dierenarts omdat Dex snot had, de dierenarts schrok ook van haar lichte gewicht en twijfelde ook aan haar leeftijd. Ze lijkt ook niet te groeien. Op de foto rechtsonder was ze 1 dag bij ons, de foto rechtsboven is van vorige week. Ze past letterlijk in je hand.

Misschien een ervaringsdeskundige hier die zijn/haar vinger er op kan leggen? Ze is ook niet raszuiver, heeft iets weg van een lionshead, heeft een kroesvacht, heeft op haar rug dezelfde vacht als Dex. Het is een bijzonder beestje (maar wel heel lief!)

32AD75A8-271C-439F-817F-376F2EA76EFE.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een tuincentrum koop je zowieso niet raszuiver, daar koop je vuilnisbakjes, broodfokkonijntjes. Een of andere ram wordt op een andere voedster gezet en hop, weer een nest erbij. Grote kans dat het een achterblijvertje is, het kleinste konijntje van het nest, maar zowel een tuincentrum als de broodfokker waar het tuincentrum ze inkoopt interesseert dat helemaal niks, zo lang het geld opbrengt wordt het verkocht. 

Ik hoop voor je dat je ze gezond blijft, het kan heel goed zijn dat ze een achterstand heeft gehad en daardoor snel kans heeft op allerlei ziektes, maar misschien komt het gewoon goed en blijft ze klein zonder andere narigheid. 

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze alleen maar jong is, zou ze wel groeien. Als ze 480 gram is en ze groeit niet, zegt dat meer over haar algehele gezondheid dan over haar leeftijd, lijkt me. Ik zou me hier wel zorgen over maken, maar je kunt er niet zo veel aan doen. Behalve geen dieren in een tuincentrum kopen natuurlijk. 

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook zo'n konijntje gehad, mijn eerste, dus helaas ook van de dierenwinkel. Haar zusje leeft nog en weegt 1200/1300 gram, maar zij is ook altijd blijven hangen op 900 gram. Ze groeide langzamer dan haar zusje, maar ze groeide wel. Achteraf niet de beste keuze en ze zijn ongetwijfeld ook jonger geweest toen wij ze kochten. Sindsdien alleen nog opvang voor mij! 

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ons andere konijn komt van een boerderij hier in de buurt, en Bobbi hebben we meer in een impuls meegenomen omdat we haar een beter huisje wilden (en kunnen) bieden. Maar je ziet het verschil dus wel heel goed, Dex is een supermooi dier met een mooie bouw en Bobbi is een beetje vreemd. 

Maar goed, ze is er niet minder lief om. Ik ga haar gewicht de komende weken maar even goed monitoren. Nog andere dingen die ik in de gaten kan/moet houden?

Overigens lijkt ze een sterkte weerstand te hebben. Dex heeft last van snot en ondanks dat ze hem veel wast en neus aan neus liggen neemt ze het (gelukkig) niet van hem over!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan best zijn dat het konijntje wel al de leeftijd heeft die jij denkt dat het heeft maar dat het ernstig ziek is geweest in de eerste weken (bijv coccidiose), of dat de moeder veel te weinig melk had. Dat soort zaken kunnen zeker groeiachterstanden veroorzaken. Helaas zijn zo goed als alle dierenwinkelkonijntjes massaproductie dieren. Er zijn er in Nederland, maar er schijnen er tegenwoordig ook uit oostbloklanden te worden geimporteerd. De konijnen komen uit fokhallen of schuren waar in kleine hokjes de dames nest na nest krijgen. En vaak met 4-6 weken de jongen bij de moeder weg gaan en op weg gaan naar een winkel, omdat de moeder dan ook weer het volgende nest al weer krijgt. Door zo een diertje te redden, hoe graag je dat individu ook wil redden, houd je toch deze werkwijze in stand. Ergens snap ik dat je het doet hoor. Maar het is voor mij een reden om winkels waar dieren worden verkocht gewoon volledig te mijden. 

Ik hoop dat dit konijntje er nog een beetje bovenop komt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei Evee:

Het kan best zijn dat het konijntje wel al de leeftijd heeft die jij denkt dat het heeft maar dat het ernstig ziek is geweest in de eerste weken (bijv coccidiose), of dat de moeder veel te weinig melk had. Dat soort zaken kunnen zeker groeiachterstanden veroorzaken. Helaas zijn zo goed als alle dierenwinkelkonijntjes massaproductie dieren. Er zijn er in Nederland, maar er schijnen er tegenwoordig ook uit oostbloklanden te worden geimporteerd. De konijnen komen uit fokhallen of schuren waar in kleine hokjes de dames nest na nest krijgen. En vaak met 4-6 weken de jongen bij de moeder weg gaan en op weg gaan naar een winkel, omdat de moeder dan ook weer het volgende nest al weer krijgt. Door zo een diertje te redden, hoe graag je dat individu ook wil redden, houd je toch deze werkwijze in stand. Ergens snap ik dat je het doet hoor. Maar het is voor mij een reden om winkels waar dieren worden verkocht gewoon volledig te mijden. 

Ik hoop dat dit konijntje er nog een beetje bovenop komt. 

Je hebt ook helemaal gelijk, we hebben bij ons eerste konijn ook heel bewust voor een boerderij gekozen die goed bekend staat. Maar toen we voor back 2 nature korrels richting het tuincentrum gingen stal ze ons hartje. Ze was zo immens bang en klein dat ik dacht nee, jij moet met ons mee. 

Maar ik schrik eerlijk gezegd wel van de vermoedens die gedeeld worden. Misschien naïef maar nooit bij stil gestaan dat ze een achterstand kan hebben of misschien wel ziek is geweest. Ze is in de afgelopen 2 maanden van een doodsbang naar heel sociaal diertje veranderd, is heel actief en ze eet onwijs goed. Hopelijk is dat dan nog iets positiefs aan dit hele verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit artikel geef ik wat meer uitleg over waarom je geen konijntjes uit de dierenwinkel moet halen, en waarom ik eigenlijk vind dat konijnen gewoon echt niet meer in dierenwinkels verkocht moeten worden, net zoals ze ook geen honden en katten meer verkopen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-nieuwkonijn/post/dierenwinkel-konijn/

En dit filmpje is een reportage van waar dierenwinkeldieren vandaan kunnen komen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dat snap ik. Dat zou ik ook zeker niet doen. Bij jou zit dit konijntje nu prima en hij heeft een kans op een mooie toekomst, dat is voor dit diertje al heel wat.

Ik ben ook ooit begonnen met dierenwinkelkonijntjes.  Dat was toen ik nog niet beter wist. Voor bunnybunch bestond ;) Ik begon met twee rammetjes, je weet wel, onder het mom van "ja hoor die kunnen prima samen". Heel veel mensen hier op het forum zijn denk ik vroeger wel "fout" begonnen. Gelukkig ben je nooit te oud om te leren. Maar voor de mensen die nog geen konijntje hebben gekocht en dit topic lezen, staat hier nu wel alle info, de kennis om een goed besluit te maken. En hopelijk een konijntje uit een asiel te halen ipv uit een winkel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Evee:

Nee, dat snap ik. Dat zou ik ook zeker niet doen. Bij jou zit dit konijntje nu prima en hij heeft een kans op een mooie toekomst, dat is voor dit diertje al heel wat.

Ik ben ook ooit begonnen met dierenwinkelkonijntjes.  Dat was toen ik nog niet beter wist. Voor bunnybunch bestond ;) Ik begon met twee rammetjes, je weet wel, onder het mom van "ja hoor die kunnen prima samen". Heel veel mensen hier op het forum zijn denk ik vroeger wel "fout" begonnen. Gelukkig ben je nooit te oud om te leren. Maar voor de mensen die nog geen konijntje hebben gekocht en dit topic lezen, staat hier nu wel alle info, de kennis om een goed besluit te maken. En hopelijk een konijntje uit een asiel te halen ipv uit een winkel. 

Kan inderdaad niet duidelijk genoeg gemaakt worden. En ik wist het hoor, voordat we Dex bij ons thuis verwelkomden heb ik er meer dan genoeg voor gelezen en er dan toch voor vallen als je zo'n klein, bang hoopje pluis tegenkomt. Hopelijk hebben we met Bobbi geluk :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij ook een reden om winkels (dierenwinkels en tuincentra) die dieren verkopen maar gewoon helemaal te vermijden. Ik bestel bijna alles online tegenwoordig. 

Veel mensen zijn zo begonnen, met een dierenwinkel konijn. Ik zelf ook, alweer zo'n 12 jaar geleden. Klassiek, je valt als een blok voor dat schattige snuitje achter het glas.
Ik ben heel blij dat ik hem toen gekocht hebt, want door hem is de konijnenliefde gegroeid en heb ik zoveel geleerd over konijnen dat ik kan zeggen dat mijn konijnen een gelukkig leven hebben. En zo verspreid je weer goede kennis en zijn er daar inmiddels al veel konijnen veel beter van geworden. 
Maar na mijn 1e konijn uit de dierenwinkel heb ik er nooit meer 1 in de dierenwinkel gekocht natuurlijk. Als er een overlijd gaan we met degene die overblijft naar de opvang voor een nieuw maatje.

Veel geluk met Bobbi, ze heeft geluk gehad dat jullie haar niet konden weerstaan. Maak er het beste van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uur geleden zei Anjo:

Voor mij ook een reden om winkels (dierenwinkels en tuincentra) die dieren verkopen maar gewoon helemaal te vermijden. Ik bestel bijna alles online tegenwoordig. 

Veel mensen zijn zo begonnen, met een dierenwinkel konijn. Ik zelf ook, alweer zo'n 12 jaar geleden. Klassiek, je valt als een blok voor dat schattige snuitje achter het glas.
Ik ben heel blij dat ik hem toen gekocht hebt, want door hem is de konijnenliefde gegroeid en heb ik zoveel geleerd over konijnen dat ik kan zeggen dat mijn konijnen een gelukkig leven hebben. En zo verspreid je weer goede kennis en zijn er daar inmiddels al veel konijnen veel beter van geworden. 
Maar na mijn 1e konijn uit de dierenwinkel heb ik er nooit meer 1 in de dierenwinkel gekocht natuurlijk. Als er een overlijd gaan we met degene die overblijft naar de opvang voor een nieuw maatje.

Veel geluk met Bobbi, ze heeft geluk gehad dat jullie haar niet konden weerstaan. Maak er het beste van.

We doen inderdaad ons best met haar, maar gelukkig geeft ze geen tekenen dat haar gezondheid haar in de steek laat. Laten we vooral hopen dat het ook zo blijft :-) Bestel het meeste overigens ook online en blijf dat voor mijn eigen veiligheid ook maar gewoon doen, haha!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .