Ga naar inhoud

Konijn 2 weken zonder aandacht?


Sam_64

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik wilde vragen of een konijn twee weken zonder aandacht kan, omdat ik twee weken op vakantie ga. 

 

Nog een beetje informatie:

Mijn buurvrouw geeft ze elke dag eten en drinken, zodat ze eten en drinken hebben en ze toch nog iemand zien.

 

Groetjes, Sam

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het een beetje onduidelijk of je nu één of twee konijnen hebt. Twee konijnen hebben elkaar, dus die hebben niet per se menselijke aandacht nodig. Één konijn zal, denk ik, twee weken zeer weinig aandacht toch niet fijn vinden.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden zei Okki:

Ik vind het een beetje onduidelijk of je nu één of twee konijnen hebt. Twee konijnen hebben elkaar, dus die hebben niet per se menselijke aandacht nodig. Één konijn zal, denk ik, twee weken zeer weinig aandacht toch niet fijn vinden.

Ik heb 2 konijnen maar die zijn gescheiden omdat ze elkaar aanvielen 

(2 voedsters die allebij de baas wilden zijn) ik zou graag nog 2 konijnen erbij willen hebben voor ze allebei, maar dat mag niet van mijn ouders.... hoe beter het ook is het mag gewoon niet... (ik heb ook al alles laten zien op  het internet waarom 2 konijnen bij elkaar veel beter is)

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei Marjoleink:

Ik vraag me wel een beetje af of het veilig is om haar zonder toezicht in de tuin te laten. Dat geldt eigenlijk ook als je er wel bent. Denk aan katten, roofvogels, etc. Tenzij je tuin overdekt is, maar daar ga ik even niet vanuit.

Nee hoor.... ik ben er altijd bij :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel op dit forum laten lezen. En ze misschien eens meenemen naar een konijnenopvang? Daar kunnen ze heel goed uitleggen hoe ze een geschikte partner voor je konijnen uitzoeken.

 

Is een konijn omruilen voor een ram een optie? Ik weet dat dat geen makkelijke beslissing is, maar ik denk dat je ze dan wel allebei een beter leven geeft.

 

De opvang stelt wel eisen aan de ruimte die de konijnen hebben. Hebben ze alleen een hok of zit er ook een ren aan? Opsluiten in een klein hokje is inderdaad zielig, ook als het alleen voor de nacht is.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden zei Marjoleink:

Veel op dit forum laten lezen. En ze misschien eens meenemen naar een konijnenopvang? Daar kunnen ze heel goed uitleggen hoe ze een geschikte partner voor je konijnen uitzoeken.

 

Is een konijn omruilen voor een ram een optie? Ik weet dat dat geen makkelijke beslissing is, maar ik denk dat je ze dan wel allebei een beter leven geeft.

 

De opvang stelt wel eisen aan de ruimte die de konijnen hebben. Hebben ze alleen een hok of zit er ook een ren aan? Opsluiten in een klein hokje is inderdaad zielig, ook als het alleen voor de nacht is.

Heel er bedankt! Ik ga het tegen mijn ouders vertellen en hopen dat dat dan wel mag of kan. Alleen vindt ik het wel moeilijk mijn konijn weg te doen, maar als ze dan allebij een beter leven krijgen dan vindt ik het de beste optie.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei Sam_64:

Heel er bedankt! Ik ga het tegen mijn ouders vertellen en hopen dat dat dan wel mag of kan. Alleen vindt ik het wel moeilijk mijn konijn weg te doen, maar als ze dan allebij een beter leven krijgen dan vindt ik het de beste optie.

 

Ik hoop dat dit gaat lukken. Ik vind het goed dat je er zo over denkt en dit positief oppakt. Hopelijk zien je ouders het ook zo!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had eerst ook twee voedsters die onaardig waren. Bij de konijnenopvang heb ik ze laten koppelen aan een ram. Een trio dus. Misschien vinden je ouders dit wel een optie? Stel dat dit niet werkt, zou ik idd een voedster naar de opvang brengen en de ram en de andere voedster houden.

 

beschikken de konijnen wel over een permanente ren? Anders is het gegarandeerd ruzie. Ze moeten de mogelijkheid hebben elkaar even niet te zien. Ik heb een hokje voor ze gemaakt met twee uitgangen en gebruik kartonnen dozen ook met twee uitgangen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een konijn alleen is 2 weken zonder aandacht inderdaad lang. Ik hoop voor je dat je ouders ook snappen dat het in dit geval beter is om toch te kijken of je voor één van de dames een nieuw huisje kan vinden, en dan met de overgebleven dame kan gaan speed-daten om een geschikte partner te vinden. 

 

Als ik op vakantie ben is er 2x per dag controle, ook weinig aandacht verder voor de konijnen behalve dat moment. Maar ze zitten hier altijd in koppels of groepjes, en hebben elkaar dus. Zo erg is het dus niet. Sterker nog, ze vermaken zich altijd wel prima zonder mij. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, konijnen kennen geen familieverbanden zoals wij mensen. Op zich ook logisch, want als ze dat wel zouden kennen zouden er veel inteelt nestjes zijn. Konijnen zijn - net als mensen - best kieskeurig in met wie ze willen samen wonen. Logisch ook, want ze moeten het gewoon goed met elkaar kunnen vinden, willen ze het op relatief klein terrein met elkaar volhouden. Dat is de reden dat wij aanraden om als je een koppel konijnen wil altijd te adopteren uit een konijnenopvang. Daar zitten kant en klare setjes, maar daar kunnen jouw dames ook op speed-date, en zo kijken met welke ram het zou klikken. De ram waar het het beste mee klikt, adopteer je dan en dan gaat de koppeling thuis verder.

 

Wat is het plan dan nu precies, wat je ouders goed vinden? Om beide voedsters een eigen vriendje te geven? Of om één van de dames af te staan aan een opvang en een gecastreerde ram te adopteren? (houd in dat laatste geval wel rekening met zowel afstandsgeld als adoptiegeld).

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Evee:

Nee, konijnen kennen geen familieverbanden zoals wij mensen. Op zich ook logisch, want als ze dat wel zouden kennen zouden er veel inteelt nestjes zijn. Konijnen zijn - net als mensen - best kieskeurig in met wie ze willen samen wonen. Logisch ook, want ze moeten het gewoon goed met elkaar kunnen vinden, willen ze het op relatief klein terrein met elkaar volhouden. Dat is de reden dat wij aanraden om als je een koppel konijnen wil altijd te adopteren uit een konijnenopvang. Daar zitten kant en klare setjes, maar daar kunnen jouw dames ook op speed-date, en zo kijken met welke ram het zou klikken. De ram waar het het beste mee klikt, adopteer je dan en dan gaat de koppeling thuis verder.

 

Wat is het plan dan nu precies, wat je ouders goed vinden? Om beide voedsters een eigen vriendje te geven? Of om één van de dames af te staan aan een opvang en een gecastreerde ram te adopteren? (houd in dat laatste geval wel rekening met zowel afstandsgeld als adoptiegeld).

Wat mijn ouders goed vinden is 1 voedster houden en daar een ram bij zetten en de andere voedster naar een opvang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Fijn dat jij en je ouders nadenken over het welzijn van alle konijnen! Hopelijk krijgen je voedsters snel een leuk vriendje en heb jij ook weer een leuk stel thuiszitten. Ben je al naar een opvang geweest of doe je dat na je vakantie? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .