Ga naar inhoud

Haar trekken en eten van ander konijn


Emilie771

Aanbevolen berichten

Al meer dan een jaar heb ik twee lieve mooie dames in mijn bezit, Kaya en Beer . Ik heb ze gekocht als zusjes met de gedachten dat ze samen oud konden worden, alleen wist ik toen niet dat twee voedsters meestal niet samen gaan. Daardoor hebben ze jammer genoeg al een aantal UPS en downs gehad waarvan ik veel heb geleerd.

 

Sinds het warmer is heb ik de mogelijkheid gekregen om hun meer ruimte te geven in de buitenlucht. Ik zie ze hiervan genieten, en het ging hier ook een tijd goed. Dit veranderde toen ze een week bij een vriend van mij hebben doorgebracht omdat ik op vakantie ben gegaan. Sindsdien is het rijden op elkaar wat meer, vooral Kaya doet dat. Maar sinds een paar weken trekt ze ook haren uit van het andere konijn en eet ze het op.

 

Ik zie dat mijn andere konijn het niet leuk vindt en helemaal kaal word op der ruggetje. Beer smeer ik nu iedere dag in met teatree olie maar dat werkt nog niet effectief genoeg.

 

Weet iemand waar dit gedrag vandaan komt? Of dat dit hormonen zijn en een sterilisatie helpt? Want het plukken zit mij al niet lekker, maar het haren eten krijg ik ook een kronkel van in mijn maag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijdens het rijden kan het zijn dat de ram wat haar mee plukt, bij een nieuw of onrustig koppel zou dat zeker kunnen. Vaak zijn koppels van 2 dames toch wat onrustig, niet zo stabiel. In zo een geval zou het dus hormonaal / rangorde gerelateerd kunnen zijn. Aangezien het begon na het verblijf bij een vriend, is dat wel voor de hand liggend in dit geval. Andere omgeving is vaak reden om opnieuw de rangorde te bepalen. Of castratie zal helpen of niet, durf ik niet te zeggen. Je veranderd de situatie dan weer op nieuw. Er is kans dat ze dan wel goed samen gaan en het gedrag stopt. Maar er is ook kans dat ze elkaar dan echt niet meer accepteren. 

 

Bij dames kan het ook nog wel eens zijn dat als ze niet gecastreerd zijn en schijnzwanger zijn, ze hun partner kaal plukken voor het nest (normaal plukken ze zichzelf kaal, maar in sommige gevallen is de partner de klos).  Maar in dat geval zou het tijdelijk moeten zijn en na een week ongeveer weer over gaan. 

 

Maar het kan nog meer oorzaken hebben.  Het kan door verveling komen. Het kan door voedingstekorten komen. Maar het kan ook een geestelijk probleem zijn. Net zoals mensen soms obsessief gedrag kunnen gaan vertonen, kan dat bij dieren door aangeboren afwijkingen, trauma of stress ook gebeuren. Het punt is alleen dat het zo ontzettend moeilijk is om uit te vinden wat precies de oorzaak is.

 

Hoe groot is het verblijf? Wat en hoeveel krijgen ze te eten? Is er genoeg te doen in het verblijf om goed bezig te blijven, mogelijkheden om te graven, knagen, slopen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De konijntjes zitten nu in het buitenhok die ik zelf gemaakt heb. Deze is beneden ongeveer 2 vierkante meter groot en boven ook (waar ook een nachthok is). Soms zet ik nog wat hekjes om het hok heen zodat ze toch nog iets meer loop ruimte hebben. Maar een mogelijkheid tot graven hebben ze niet omdat ze of een houten ondergrond hebben of een stenen.

 

Qua speelgoed en knaagspullen moeten ze denk ik genoeg hebben. Ze hebben een bedje waaraan ze knagen naast het hok zelf, 1 dikke tak, gebonden takjes, knuffels en een kartonnen doosje. 

 

Ze beginnen de dag met twee snoepjes per konijn, dan later op de dag krijgen ze iets van groente, kruiden of fruit zoals sla, wortel of een aardbei. En in de avond krijgen ze hun droogvoer (biks) waar ik een bodempje van geef in hun bakje. Daarnaast krijgen ze eens in de week een stokje met zaadjes. En hooi krijgen ze onbeperkt en probeer ik altijd goed aan te vullen.

 

Kaya is inderdaad al eens schijnzwanger geweest. Ze gaat dan een nestje bouwen met voornamelijk het haar van het andere konijn. Dit nestje laat ik dan een paar dagen voor wat het is. Maar het haar eten en de andere kale plekken geven is pas van de afgelopen 2/2,5 week. Zou dit kunnen komen dat ze aangeeft zich niet goed te voelen? Net als een hond dat gras eet.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een hond eet gras om te braken, konijnen kunnen niet braken. Dus nee, het is niet hetzelfde. Konijnen uiten op een andere manier dat ze niet lekker zijn. Probeer het verblijf wat om te gooien, wat nieuws er in, wat dingen anders zetten. Eventueel een graafbak er in ( kan ook een curverbak of kattenbak zijn met wat graafmateriaal). Kijk eens of het als je ze even intensief nieuwe dingen aan bied verminderd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .