Ga naar inhoud

Castreren ram


Rexwidder

Aanbevolen berichten

Het zijn allebei geschikte manieren. Ik kan zo niet zeggen wat beter is. Het is ook afhankelijk van het konijn denk ik. 

 

Het voordeel van plaatselijke verdoving is dat ze meestal een stuk sneller herstellen, de spijsvertering komt sneller weer op gang dan bij een gasnarcose. Ik heb er zelf bij mijn konijnen nog geen ervaring mee, maar ik weet dat er een aantal konijnenopvangen zijn die alle rammen onder plaatselijke verdoving laten castreren en er heel positief over zijn, vooral omdat het herstel zo veel sneller is. Bij echt oudere konijnen die nog gecastreerd worden kan plaatselijke verdoving ook een goede optie zijn. Bij plaatselijke verdoving verdoven ze alleen het gebied waar ze daadwerkelijk in snijden, het konijn is dan verder gewoon bij kennis en wordt goed vastgehouden of vastgelegd. Denk een beetje aan een tandartsverdoving, als ze je kiezen gaan trekken. Alleen halen ze bij konijnen toch echt wat anders weg dan de kiezen op die manier ;) Maar een plaatselijke verdoving kan wel meer stress geven. Je kan je konijn niet uitleggen wat er aan de hand is. 

 

Als jouw ram echt een enorme stresskip is kun je misschien toch beter kiezen voor gasnarcose. Gasnarcose is denk ik wel nog steeds de meest gebruikte methode. Bij veel operaties kan het niet anders, is plaatselijk verdoven geen optie omdat het te lang duurt, een te zware operatie is, of op een plek is waar plaatselijk verdoven geen optie is. Daardoor is het vaak wel de waarmee dierenartsen de meeste ervaring hebben. Ik zou niet zomaar om een plaatselijke verdoving vragen bij een dierenarts die normaal altijd gasnarcose gebruikt. En nog een voordeel is is dat als je ram "out" is van de narcose, ze gelijk het gebit even grondig kunnen bekijken. Het grote nadeel is wel dat konijnen na narcose de temperatuur wat moeilijk kunnen regelen, vandaar het binnen zitten na castratie, en dat de spijsvertering weer even goed op gang moet komen. 

 

 

Hier staat meer informatie over castratie: 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen/

 

Zorg voor en na een operatie:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/zorg-voor-na-operatie/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .