Ga naar inhoud

EC: wat steun gezocht!


Fleurtje1985

Aanbevolen berichten

Afgelopen week ben ik heerlijk op vakantie geweest. Gisteren Fleurtje, oude besje van 8, opgehaald bij mijn ouders.

 

”Ja ze werd in de loop van de week wat matter. Ja ze liet af een toe een plasje lopen. Maarja zij at wel kruiden. Brok werd wel wat minder gegeten.”

Dan denk je nog... ze zal wel verwend zijn en dat plassen. Ja komt thuis af en toe ook voor.

 

Achteraf denk ik... Domme koe, ik had signalen kunnen scharen onder EC. Ik deed dat onder ouderdom.

 

Thuis aangekomen at ze nog wat witlof, maar niet van harte. Toch vertrouwde ik het niet. Misschien wat gas? In de loop van de avond verslechterde de situatie en opeens vielen de stukjes op zijn plek: ze leek wel wat uit balans, verbleef het liefst op de onder etage.... 

 

Ingeladen en naar de spoed van UKG Utrecht... Daar aangekomen was het een hoopje troost. Bij het onderzoek lieten zij haar lopen. Ze rolde gewoon meerdere keren op haar rug.... Ik zat er niet naast. Ook vermagerd ja, en plassen, ook een vinkje.

 

Ik heb haar meegenomen naar huis. Fenbendrops, metacam en maagdarmstimulance (=want ja ze had al een tijdje niet echt goed gegeten). Hok verbouwd naar 1 woonlaag en handdoeken erin.

 

De nacht heb ik haar meerdere keren een fijne reis gewenst, ga maar slapen bij je voormalige maatje... Toch bleek zij een vechter. Ondanks niet willen eten of lopen.

 

Vandaag veelvuldig contact gehad met Utrecht.

 

Vannacht dacht ik zelf een aantal keer, laat ik terug gaan en haar uit haar lijden verlossen. Maar nu twijfel ik erg. Fenbendrops hebben tijd nodig, maar hoe lang? En zal het beestje echt nog kunnen lopen zonder omvallen? Wankelen?

 

Vanmiddag dronk zij zelfstandig weer wat water, nu weer niet.

Net hobbelt ze toch weer klein beetje rond. Wat is wijsheid?

 

Ik lees heel veel forum berichten over EC, maar toch wilde ik mijn verhaal zelf doen en om wat steun of advies vragen....

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is lastig. Je hoort veel verhalen over ec en het kan weer een stuk opknappen. Maar je moet wel ergens doorheen en of je je konijn daar aan bloot wilt stellen kun je alleen zelf inschatten.

 

ik heb zelf 1 ec patient gehad. Eerst dronk zij gigangisch veel. Dierenarts twijfelde. Opeens kon ze niet meer lopen en toen ben ik zelf met panacur begonnen. Ik had wel een termijn gesteld en gelukkig was ze met een paar dagen al een stuk beter.

Toch vind ik niet dat je ec standaard wel moet behandelen. Als een konijn heftig tolt, al heel bang is waardoor de verzorging veel angst geeft of als een dier oud/zwak is, zou ik eerder voor euthanasie kiezen. In mijn huidige groep zou dat betekenen dat ik er bij de meesten niet aan zou willen beginnen.

 

veel sterkte en wijsheid! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor je reactie!

Ik zit dan volledig in mijn emotie ook, pak leeftijd erbij.... 

 

Wij hebben in die 8 jaar samen al zoveel overwonnen. Kaakabcessen, oogabcessen, ga zo maar door... maar toen was zij jong. Zij is nooit bang en hangt veel aan mij.

 

Ik wil eerlijk zijn naar haar, dus wil nog dit weekend progressie zien....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het er nog niet zo slecht uit zien als ze al redelijk rond kan lopen. Maar je kan het zelf het beste inschatten.

 

Ik ben best ver gegaan de laatste keer met mijn voedster en we zijn inmiddels drie maanden verder en nu valt ze nog steeds af en toe om maar weet op haar manier haar weg te vinden. Mijn voedster eet nog heel erg goed dus misschien is het voor jou ook wat afhankelijk daarvan. Wil je veel sterkte wensen en hoop dat ze snel opknapt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het er nog niet zo slecht uit zien als ze al redelijk rond kan lopen. Maar je kan het zelf het beste inschatten.

 

Ik ben best ver gegaan de laatste keer met mijn voedster en we zijn inmiddels drie maanden verder en nu valt ze nog steeds af en toe om maar weet op haar manier haar weg te vinden. Mijn voedster eet nog heel erg goed dus misschien is het voor jou ook wat afhankelijk daarvan. Wil je veel sterkte wensen en hoop dat ze snel opknapt

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden zei Domino:

Ik zou voor jezelf ook een termijn stellen, bijvoorbeeld dat je met zoveel dagen toch wel verschil wil zien. Dan heb je de fenbendrops toch een kans gegeven. 

Ik denk zelf aan max woensdag... maar is dat te snel?

 

Ze pakt nu wel al weer zelf iets eten aan. Maar lopen weer iets minder. Gaat met ups and downs... Is dat normaal?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een konijntje met EC. Ik vond de beslissing bij de da al heel erg moeilijk (inslapen of behandelen) en vind mezelf helemaal in jouw verhaal. 

Luuk heeft dexamethason injecties gehad + fenbendrops. Ik zag hem elke dag een klein beetje vooruit gaan. En nog steeds. Vandaar dat ik niet op wil geven. Nog niet. Ik heb wel bij de da gevraagd om vitamine b injecties omdat deze ondersteunend zouden kunnen werken. Deze heeft hij gisteren gehad. 

Ik geef het in die zin dus allemaal wel tijd. Ik lees veel verhalen dat het wel weken kan duren namelijk. 

En hij eet heel enthousiast en is vrij levendig (met momenten meer dan anders hoor) dus vandaar mijn keuze..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is de situatie eerst verslechtert.

Kopje staat nu 90 graden scheef.

Valt veel om.

Trekt met ogen.

Plasjes laat ze lopen.

Trekt met kop.

 

Ik ben nu bezig met dag 3 fenbendrops...

 

Ik wil het best een kans geven, maar ook niet. Als ze de rest van haar leventje namelijk in het hok moet blijven als gevolg van plasjes of omvallen vind ik dat niet konijnwaardig.

 

Daarnaast moet ze elke 6 tot 8 weken ivm een kies onder narcose geknipt (tanden).

 

De kans dat zij restklachten houdt lijkt mij aanzienlijk? Hoe is dat bij jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijntje heeft ook EC gehad, gelukkig zag ik het snel en hij is volledig hersteld.

Na ongeveer 3 weken behandelen zag ik echt een grote vooruitgang. (eerste 2 weken dubbele dosering)

Had met mezelf afgesproken als na een maand behandelen het niet beter werd dat ik dan zou opgeven.

Zou het iig proberen, je voelt zelf wel of het voldoende aanslaat of niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Gerrie:

Ik heb ook een konijntje met EC. Ik vond de beslissing bij de da al heel erg moeilijk (inslapen of behandelen) en vind mezelf helemaal in jouw verhaal. 

Luuk heeft dexamethason injecties gehad + fenbendrops. Ik zag hem elke dag een klein beetje vooruit gaan. En nog steeds. Vandaar dat ik niet op wil geven. Nog niet. Ik heb wel bij de da gevraagd om vitamine b injecties omdat deze ondersteunend zouden kunnen werken. Deze heeft hij gisteren gehad. 

Ik geef het in die zin dus allemaal wel tijd. Ik lees veel verhalen dat het wel weken kan duren namelijk. 

En hij eet heel enthousiast en is vrij levendig (met momenten meer dan anders hoor) dus vandaar mijn keuze..

Omdat fleur niet eet krijgt ze metacam, en die kunnen helaas niet icm de injecties.. :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel konijnen houden wel wat restverschijnnselen. Hoe acceptabel je dat vindt. Erschilt per geval en per baasje, denk ik.

 

Mijn konijn was gewoon zwakker en had minder kracht in haar achterpoten. Voor ze ziek werd was ze de baas in de groep, maar daarna heb ik haar apart moeten zetten met een eigen vriendje. Dat was voor mij allemaal wel acceptabel. 

 

Toch vind ik niet dat je altijd maar door moet zetten. Ik meen te lezen in je vehalen dat je toch erg twijfelt of je goed bezig bent. Als je je er rot bij voelt en je hebt het idee dat dit niet de goede weg is voor jouw konijn, kun je ook een andere keus maken en voor euthanasie kiezen. Of je bespreekt nog eens de verwachtingen met de dierenarts.

Helaas is de standaard reactie bij ec altijd: "hou vol, want het herstel duurt lang" en "zo lang ze eten willen ze zelf nog" en meer van dat soort dingen.  Maar soms is kiezen voor rust voor een dier ook een juiste beslissing. Ik ben er van overtuigd dat we over het algemeen te lang doorgaan bij zieke konijnen, dus als jouw gevoel zegt dat het genoeg geweest is, dan heb je waarschijnlijk gelijk.

Ik zeg dus niet dat je in dit geval voor euthanasie moet kiezen, want ik kan dat helemaal niet voor je inschatten. Ik wil alleen graag aangeven dat het jouw keuze is en die maak je uit 

iefde voor een dier en niet uit gemak oid.

 

nogmaals sterkte. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk steeds aan de woorden "liefde is ook loslaten". 

 

Ik heb alle klachten aan mijn arts doorgezet en ook de vooruitgang. Heb gevraagd om een situatie inschatting en restgevolgen. Zeker icm de periodieke tandenbehandelingen en mijn regelmate afwezigheid (zeker 4x pj gaat zij 1 tot 3 weken uit longeren). Wat is haar toekomstbeeld...? Als je inmers al 8 bent en heel wat hebt overwonnen in je konijnenleven (van kaakabcessen etc).

 

Ik hoop spoedig op een reactie van de arts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren naar Utrecht gereden.

Eigen arts ipv spoedarts in de nacht.

Na wat simpele testjes blijkt haar achterhand helemaal niet verlamd. De urine geen tekenen van nierfalen te vertonen.

Wij hebben haar laten lopen en ze lijkt rechte lijnen te kunnen trekken ondanks omvallen. Haar rechterzijde inclusief lip hangt meer.

 

De klachten duiden veel meer op een oorontsteking. 

Zeker daar de situatie in een aantal dagen verslechterde ipv verbeterde.

 

Per direct is ze naast de huidige behandeling voor EC ook ingezet op AB kuur.

 

Ze is wat levendiger nu. Drinkt gelukkig zslfstandig. Eten laat nog op zich wachten.

 

Wordt vervolgd...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas heb ik vandaag een beslissing genomen. Geen moeilijke, want ik sta en stond er volledig achter. Wel een verdrietige. Mijn kleine maatje.

 

Ze ging even beter en de afgelopen 48 u flink slechter. Het is een doorgeslagen oorontsteking gebleken. Geen EC.

 

Er mag een slotje op dit topic.

  • Verdrietig 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .