Ga naar inhoud

Mijn konijn eet geen hooi


Domii

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb sinds oktober een konijn dat weigert om hooi te eten. Weidehooi, kruidenhooi, timothy hooi en zelfs lucerne gaan er niet in. Na zijn castratie heeft hij 2 weken van het Timothy hooi gegeten maar ook dat is weer voorbij. 

Nu ga ik van kasper overstappen naar beaphar care plus zodat hij toch meer vezels (en laagste eiwit gehalte) binnen krijgt. Gedroogde kruiden en groente gaan er goed in. Het gezaaide gras eet meneer ook met veel smaak op. 

Ontlasting is goed en hij knaagt veel aan zijn houten boomstam dus tandjes wordt goed voor gezorgd. De gedachte als je niks geeft eet hij vanzelf wel gaat niet voor hem op. Het is geen dik konijn en dat wil ik ook voorkomen. 

ik kreeg de tip pre alpine aspero die ga ik nog proberen. Wat variatie zou welkom zijn :)

Heeft iemand tips wat ik nog proberen kan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel weegt hij? Hoeveel brok voer je? Hoeveel bijvoeding krijgt hij (denk aan groenvoer, vers en gedroogd, snoepjes, koekjes, dat soort dingen)? 

 

Heb je zijn gebit goed laten nakijken (gebitsfoto's)?

 

Ik ben namelijk eigenlijk in de praktijk nog maar 2 redenen tegen gekomen waarom een konijn geen hooi eet: Het niet kunnen (door gebitsproblemen) of het niet willen (omdat er altijd voldende ander voedsel beschikbaar was/is, en ze simpelweg nooit geleerd hebben hooi te eten daardoor).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is helemaal gezond inderdaad door uitgebreid onderzoek bij de dierenarts. Brok krijgt hij maar 25 gram verder wat wortel 1/3e ongeveer en dan stengel peterselie of kwart witlof. Woog laatste keer 1600 gram. Wel op gewicht maar mag echt nog wat aan komen. Hij knaagt aan een harde boomstam van dat eetbaar hout. Zal dan denk ik niet aan de tanden liggen. Groente geef ik extra niet teveel in de hoop dat hij wat hooi eet ;) Geef ik geen groente dan vliegt hij uitgehongerd over de boomstam als hij los is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij krijgt max 3 snoepjes ( de rondjes of een half staafje) van supreme waar de vezels in zitten. Vroeger had hij een doos waar hij flink van at dus die heb ik al weg gepakt. Hij loopt aardig wat uren los en als je op staat vliegt hij achter je aan en rent bedelend rondjes om je heen. Als hij iets niet wil trekt hij letterlijk zn neus op en loopt dan weg. Hij is met de hand groot gebracht maar hebben van dag 1 hooi tot hun beschikking gehad ook toen ze dus nog te jong waren ervan te eten. Moeder konijn is overleden. Zusjes eten goed hooi ik denk eigenlijk dat hij het echt niet lekker vindt. Vandaar dat ik op zoek ben naar alternatieven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer eens hooi van de boer ipv verpakt hooi. Je kunt een boer in de omgeving zoeken die hooi verkoopt, bel even en vraag of het geschikt is voor koeien of paarden, dan is het ook voor konijnen geschikt. 

Hooi van de boer is qua structuur en versheid vele malen beter. Het is daardoor aantrekkelijker voor het konijn. Het hooi dat verpakt is is al ouder, het zijn vaak korte steeltjes (vaak restjes) en bij sommige pakken heb ik het idee dat ze er een of andere geurspray overheen hebben gebruikt voor extra geur omdat je in het hooi zelf niks ontdekt dat die geur anders zou kunnen veroorzaken. 

Niet alle konijnen eten hooi uit een ruif. Leg dagelijks een flinke pluk ergens in het hok en alleen dat al is vaak interessant om lekker in de speuren en graven op zoek naar  het lekkerste stukje. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn had vroeger hetzelfde. Je kunt creatief zijn door bv het hooi in een bal te knopen. Ze gaan er dan aan knagen en spelen. Een ruif werkt bij mij ook niet. Lekker in de wc doen zodat ze kunnen keutelen en eten tegelijk!

 

En zoek idd naar lang hooi! Mijn konijn is nu dol op bergweidehooi van zooplus, omdat dit hele lange sprieten zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf paarden en dat hooi wilt hij ook niet ☺️

Ik doe hooi in een wilgenhout rol heb echt alles geprobeerd.. iemand die ervaring heeft met pre alpine aspero? 

Hij heeft zijn hooi in een bak net zoals in het nest. Tijdelijk heeft hij ervan gegeten net na de castratie.. geef ook kleine plukjes dan pakt ie eerder wat dan een volle bak.. ik weet het gewoon niet meer.. hij doet het prima zo.. maar hoop gewoon dat hij met hooi begint is toch de basisbehoefte..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft de dierenarts ook foto's gemaakt van zijn gebit? Mijn Loena is ook uitgebreid in haar bekkie bekeken, maar een dierenarts kan meer dan de helft van de kiezen niet goed zien op die manier. Pas na foto's bij Loena werd duidelijk dat haar kiezen achterin verbrijzelt waren. Dat was nooit ontdekt zonder die foto's. Ik hoop natuurlijk dat jouw konijn wel goede kiezen heeft, maar ik wilde je dit nog wel als tip meegeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga je het zelfde advies geven als ik in een ander topic met soortgelijke vraag heb gedaan, ik denk dat je te veel ongezond bijvoer geeft, je geeft meer dan 5% snoep per dag. Ik vermoed ook dat 25 gram brok nog vrij veel is voor een konijntje van 1,8 kg.  Op dit moment heeft hij te veel keuze uit andere lekkere dingen, waardoor hij niet goed hooi eet.

 

 

Dit is het advies waar ik het over had:

 

Op 23-6-2018 at 19:46 zei Evee:

Ik denk dat het probleem daar zit, Hooi is namelijk het hoofdvoer voor konijnen. 80% van de voeding van een konijn hoort hooi te zijn. Goed hooi eten voorkomt verschrikkelijk veel gezondheidsklachten, zoals tand- en kiesproblemen, nierproblemen en darmproblemen. 

 

Ook lijkt het me zeer verstandig om medische oorzaken uit te sluiten, zou het bijvoorbeeld kunnen zijn dat ze nierproblemen/blaasproblemen heeft? Dat kan namelijk ook zindelijkheid en ondergewicht verklaren. Let ook op of ze wel goed hooi kan eten. Konijnen met haakjes aan de kiezen kunnen soms simpelweg geen hooi eten omdat het te veel pijn doet. Wel belangrijk dus om dat ook goed te laten onderzoeken (evt gebitsfoto te laten maken).

 

Als medische problemen niet de oorzaak zijn, dan zou ik onderstaande proberen: 

 

Ik zou persoonlijk stoppen met groenvoer voor nu, en verder ook helemaal niets bijvoeren van snacks (geen koekjes, geen erwtenvlokken, geen kruiden (of echt een heel klein mini beetje door het hooi) maar niets van aanvullend voer, ook niet om de paar dagen),  ook geen kruiden. Helemaal niets van al dat aanvullende spul, totdat de basis in orde is. Voor nou zou ik gaan puzzelen om uit te vinden wat een juiste verhouding brokvoer-hooi is, waarbij ze wel goed hooi eet. De lastige hooi eters eten namelijk vaak simpelweg geen/weinig hooi omdat ze teveel andere lekkere keuzes hebben. Een juiste hoeveelheid brokken is dat wat ze in 15-20 minuten opeten, daarna moet je het brokvoer wegpakken. Verder geef je die dag dan alleen nog maar hooi. 

 

Kies natuurlijk wel een goede, lekkere, gemengde, rijke hooisoort uit die veel konijnen eten (bijvoorbeeld barn-i kruidenhooi of natures best bergweidehooi zijn goede soorten om in zo een geval aan te bieden, kies niet een budget/ huismerk pakje hooi, dat eten veel konijnen niet graag maar zoek een wat groenig, aantrekkelijke hooisoort) en geef dat ruim, ze moeten het altijd tot hun beschikking hebben en geef ook vers hooi, minstens 2x per dag.

 

Kies voor daarbij ook een goede kwaliteit broksoort uit met voldoende voedingsstoffen, en een juiste hoeveelheid.   Je geeft nu 50gram brokken per dag, verdeeld over 2 maaltijden, maar hoeveel hoort ze te wegen (gezond gewicht?). Want simpelweg 50 gram zegt mij niet of het te veel of te weinig is: voor een 1-2 kg konijn is het vrij veel, dan is het logisch dat er niet veel hooi gegeten wordt. Maar als het een 3-6 kg konijn is, dan is het juist goed of zelfs wat weinig. Kijk eerst of ze beter hooi gaat eten als je alle extra's weglaat. Maar er is een grote kans dat je de hoeveelheid brokken ook zal moeten afbouwen, wil ze goed hooi gaan eten. Ook kan het heel erg verschillen welke brok je geeft of de 50 gram veel of weinig is. Van bijvoorbeeld supreme selective kun je vaak een stuk minder geven dan de richtlijn van 20 gram per kg/lichaamsgewicht, terwijl voor budget geperste brokken het een vrij correcte maatstaf is.  
Ook zou ik zelf maar 1x per dag de brokken geven, omdat mijn ervaring is dat ze dan daarnaast beter hooi eten dan wanneer je de brokken over 2 maaltijden verdeeld. Vaak zie je dat als je 's ochtends bijvoorbeeld brokken geeft, en 's avonds hooi aanvult, ze savonds en 's nachts heerlijk van het hooi gaan zitten eten. Terwijl als je dan ook brokken geeft, ze hun buikje vol eten met brokken en het hooi weer laten staan. 

 

 

Ook al is ze mager, als je de bron niet aan gaat pakken, help je haar met ongezonde aanvullende voeding alleen maar verder in de problemen.  Het gaat misschien tegen je gevoel in om zo streng te zijn voor een konijntje dat geen overgewicht heeft maar juist mager is. Maar die basis van goed hooi eten is zo ontzettend belangrijk, dat ik dit echt een tijd op de bovenstaande manier zou proberen.  Als het een tijdje (een aantal weken / maand) goed gaat, dan zou je rustig kunnen kijken of je nog wat groenvoer of aanvullend ander voer introduceert, maar waarschijnlijk moet je dan met de brokken minderen, omdat het anders weer ten koste zal gaan van het hooi eten.  En bij een konijntje met gevoelige darmen moet je echt heel voorzichtig zijn met wat je aanvullend gaat geven. Soms is het beter om het groenvoer dan maar weg te laten en het bij de basis te houden van hooi en beperkt brok. 

 

 

 

Zelf geef ik maar ongeveer 8 gram brok (terra expert) per kg konijn, ze krijgen hier dan wel veel groenvoer bij, maar elk konijn eet ook echt goed hooi. Ik geef zelf het natures best bergweide hooi. Het voordeel van een (berg)weidehooi is dat het een mix is van verschillende grassen en er voor de meeste konijnen dus wel wat tussen zit wat ze lusten. Paardenhooi bij een boer vandaan kan ook. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .