Ga naar inhoud

Zindelijk, 9,5 jaar


JUULZxo

Aanbevolen berichten

Hi!

Ik heb 2 vraagjes,

Ik heb vandaag een konijnentoilet gekocht, want ik wil mijn voedster zindelijk maken, alleen is ze wel 9,5 jaar. Kan dit nog? De laatste tijd heeft ze last van plakpoep (ze keuteld ook normale keutels). Ik weet niet waar het door komt, maar het blijft aan de onderkant van haar pootje plakken. Ik kwam hier pas sinds kort achter, maar het is ondertussen helemaal hard geworden. Hoe kan ik haar pootje schoon maken? Ze krijgt 25 g biks in de ochtend en 25 g in de avond. Verder 3 witlof blaadjes. En afentoe een half snoepje (tiny friends farm fruities, niet elke dag, ongeveer om de 2 dagen). Omdat ze een beetje afgevallen is, mengen we weegbree en erwtenvlokken door het hooi heen. Dit is ongeveer een klein handje vol, en 6-7 vlokjes. 

xx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, 

Ik had dit probleem ook met mijn vorige konijn en kwa plakpoep kun je proberen om je konijn minder groenvoer te geven. Kwa voer gaf ik mijn konijn Selective brokken en daardoor had mijn konijn minder plakpoep, dus dat is aan te raden.

Om haar zindelijk te krijgen kun je proberen om wat poep van haar in het konijnentoilet te leggen.

Voor de poep onder de pootjes weet ik helaas zelf geen oplossing.

Ik hoop dat mijn tips je hebben geholpen.

 

Groetjes, Loony wowo

Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden zei Loony wowo:

Hoi, 

Ik had dit probleem ook met mijn vorige konijn en kwa plakpoep kun je proberen om je konijn minder groenvoer te geven. Kwa voer gaf ik mijn konijn Selective brokken en daardoor had mijn konijn minder plakpoep, dus dat is aan te raden.

Om haar zindelijk te krijgen kun je proberen om wat poep van haar in het konijnentoilet te leggen.

Voor de poep onder de pootjes weet ik helaas zelf geen oplossing.

Ik hoop dat mijn tips je hebben geholpen.

 

Groetjes, Loony wowo

dankjewel voor je tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden zei Evee:

Hoeveel hooi eet ze?

ze is een moeilijker hooi eter, maar als ik het hooi ververs knabbelt ze er even aan en dan niet meer. Ik heb een tijdje geleden een zak kruiden besteld voor "moeilijke hooi eters" bij mij in de buurt. Heb nog een zakje weegbree openstaan, dus als dat op is dan ga ik de andere kruiden gebruiken. 

Ze krijgt ss en beaphar care+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het probleem daar zit, Hooi is namelijk het hoofdvoer voor konijnen. 80% van de voeding van een konijn hoort hooi te zijn. Goed hooi eten voorkomt verschrikkelijk veel gezondheidsklachten, zoals tand- en kiesproblemen, nierproblemen en darmproblemen. 

 

Ook lijkt het me zeer verstandig om medische oorzaken uit te sluiten, zou het bijvoorbeeld kunnen zijn dat ze nierproblemen/blaasproblemen heeft? Dat kan namelijk ook zindelijkheid en ondergewicht verklaren. Let ook op of ze wel goed hooi kan eten. Konijnen met haakjes aan de kiezen kunnen soms simpelweg geen hooi eten omdat het te veel pijn doet. Wel belangrijk dus om dat ook goed te laten onderzoeken (evt gebitsfoto te laten maken).

 

Als medische problemen niet de oorzaak zijn, dan zou ik onderstaande proberen: 

 

Ik zou persoonlijk stoppen met groenvoer voor nu, en verder ook helemaal niets bijvoeren van snacks (geen koekjes, geen erwtenvlokken, geen kruiden (of echt een heel klein mini beetje door het hooi) maar niets van aanvullend voer, ook niet om de paar dagen),  ook geen kruiden. Helemaal niets van al dat aanvullende spul, totdat de basis in orde is. Voor nou zou ik gaan puzzelen om uit te vinden wat een juiste verhouding brokvoer-hooi is, waarbij ze wel goed hooi eet. De lastige hooi eters eten namelijk vaak simpelweg geen/weinig hooi omdat ze teveel andere lekkere keuzes hebben. Een juiste hoeveelheid brokken is dat wat ze in 15-20 minuten opeten, daarna moet je het brokvoer wegpakken. Verder geef je die dag dan alleen nog maar hooi. 

 

Kies natuurlijk wel een goede, lekkere, gemengde, rijke hooisoort uit die veel konijnen eten (bijvoorbeeld barn-i kruidenhooi of natures best bergweidehooi zijn goede soorten om in zo een geval aan te bieden, kies niet een budget/ huismerk pakje hooi, dat eten veel konijnen niet graag) en geef dat ruim, ze moeten het altijd tot hun beschikking hebben en geef ook vers hooi, minstens 2x per dag.

 

Kies voor daarbij ook een goede kwaliteit broksoort uit met voldoende voedingsstoffen, en een juiste hoeveelheid.   Je geeft nu 50gram brokken per dag, verdeeld over 2 maaltijden, maar hoeveel hoort ze te wegen (gezond gewicht?). Want simpelweg 50 gram zegt mij niet of het te veel of te weinig is: voor een 1-2 kg konijn is het vrij veel, dan is het logisch dat er niet veel hooi gegeten wordt. Maar als het een 3-6 kg konijn is, dan is het juist goed of zelfs wat weinig. Kijk eerst of ze beter hooi gaat eten als je alle extra's weglaat. Maar er is een grote kans dat je de hoeveelheid brokken ook zal moeten afbouwen, wil ze goed hooi gaan eten. Ook kan het heel erg verschillen welke brok je geeft of de 50 gram veel of weinig is. Van bijvoorbeeld supreme selective kun je vaak een stuk minder geven dan de richtlijn van 20 gram per kg/lichaamsgewicht, terwijl voor budget geperste brokken het een vrij correcte maatstaf is.  
Ook zou ik zelf maar 1x per dag de brokken geven, omdat mijn ervaring is dat ze dan daarnaast beter hooi eten dan wanneer je de brokken over 2 maaltijden verdeeld. Vaak zie je dat als je 's ochtends bijvoorbeeld brokken geeft, en 's avonds hooi aanvult, ze savonds en 's nachts heerlijk van het hooi gaan zitten eten. Terwijl als je dan ook brokken geeft, ze hun buikje vol eten met brokken en het hooi weer laten staan. 

 

 

Ook al is ze mager, als je de bron niet aan gaat pakken, help je haar met ongezonde aanvullende voeding alleen maar verder in de problemen.  Het gaat misschien tegen je gevoel in om zo streng te zijn voor een konijntje dat geen overgewicht heeft maar juist mager is. Maar die basis van goed hooi eten is zo ontzettend belangrijk, dat ik dit echt een tijd op de bovenstaande manier zou proberen.  Als het een tijdje (een aantal weken / maand) goed gaat, dan zou je rustig kunnen kijken of je nog wat groenvoer of aanvullend ander voer introduceert, maar waarschijnlijk moet je dan met de brokken minderen, omdat het anders weer ten koste zal gaan van het hooi eten.  En bij een konijntje met gevoelige darmen moet je echt heel voorzichtig zijn met wat je aanvullend gaat geven. Soms is het beter om het groenvoer dan maar weg te laten en het bij de basis te houden van hooi en beperkt brok. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor je tips!

Mijn konijntje (Snuffie) weegt nu 2,4 kilo. Op internet las ik dat konijnen 25 gram brokken per kilo mogen krijgen, dus daar ging ik vanuit. In het begin van het jaar had ze last van haakjes op de kiezen, maar deze zijn toen verwijderd. Verder heeft ze geen andere medische problemen. Ik kocht vroeger altijd de groene variant van Barn-i kruidenhooi, maar deze worden niet verkocht bij de dichtstbijzijnde dierenwinkel, dus koop ik het afentoe na het werk (dierenwinkel in het winkelcentrum waar ik werk, verkoopt het wel, alleen werk ik 2 dagen in de week, en ook nog is heel de dag). Nu heb ik een ander merk gekocht, maar het lijkt alsof ze het niet zo lekker vindt. 

 

De dierenarts zei dat ze rond de 2,6/7 moet wegen, maar ze ziet er niet mager uit en als je een aai over haar rug geeft, voel je haar ruggengraat niet. Pas als je echt gaat voelen voel je het wel. Dus ik was bang en paniekerig dat ze niet rond dat gewicht kwam en gaf haar dus 25 gram per kilo. Maar ik ga  alleen in de ochtend brokjes geven. 

 

Ook ben ik vandaag langs geweest bij de opvang in Ridderkerk en heb een nieuw konijntje uitgekozen, maandag mag ik langs komen om te kijken of het klikt. :) 

Dus ik hoop dat dat ook gaat helpen

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met ss als brok hoef je geen 25g per kilo konijn geven, dan kun je iets minder geven.

Mijn konijnen staat op Beaphar care + en ss, ik geef ongeveer 15 g per konijn per kilo en daar doen ze het prima op.

Als je haar ruggengraat niet voelt als je aait, maar je echt moet voelen,  zou ik eerder denken dat ze wat te dik is. Kun je haar ribben gemakkelijk voelen, maar niet zien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden zei snuffie en ik:

Met ss als brok hoef je geen 25g per kilo konijn geven, dan kun je iets minder geven.

Mijn konijnen staat op Beaphar care + en ss, ik geef ongeveer 15 g per konijn per kilo en daar doen ze het prima op.

Als je haar ruggengraat niet voelt als je aait, maar je echt moet voelen,  zou ik eerder denken dat ze wat te dik is. Kun je haar ribben gemakkelijk voelen, maar niet zien?

Dan ga ik ook iets minder geven dan. :) Ze ziet er verder niet mager uit. Ook kan ik inderdaad haar ribben voelen en niet zien. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-6-2018 at 22:45 zei JUULZxo:

Ik kocht vroeger altijd de groene variant van Barn-i kruidenhooi, maar deze worden niet verkocht bij de dichtstbijzijnde dierenwinkel, dus koop ik het afentoe na het werk (dierenwinkel in het winkelcentrum waar ik werk, verkoopt het wel, alleen werk ik 2 dagen in de week, en ook nog is heel de dag). Nu heb ik een ander merk gekocht, maar het lijkt alsof ze het niet zo lekker vindt. 

 

 

Soms is het gewoon een beetje proberen, er zijn zo ontzettend veel hooimerken op de markt. Ik zou wel een wat frisser (groenig) hooi kiezen, een weidehooi, omdat dat een mix is van verschillende grassoorten en dus de kans groot is dat er iets tussen zit wat het konijnje lekker vind. Het hoeft niet persee van barn-i te zijn, natures best heeft ook prima weidehooi, vitakraft heeft ook prima weidehooi, het kruidenhooi van beaphar en JR farm is prima hooi wat veel konijnen goed eten. Ik bedoel meer dat je in dit geval niet voor het pakje flink geperst hooi van de supermarkt of het huismerk tuincentrum gaat, dat soort hooi eten alleen de echt goede hooi eters, maar veel konijnen vinden dat meer bodembedekking dan voedsel ;)  Zelf geef ik van Natures best het bergweidehooi, hoewel ik per baaltje wel eens wat verschil merk in hoe graag ze het eten, eten alle vier mijn konijnen daar echt wel ruim voldoende hooi van. Maar pak ik een keer het weidehooi van natures best, dat is net een stapje meer budget, dan hebben ze zo iets van "wat geef je mij nu!" en merk ik gelijk dat ze een stuk minder hooi eten (en het meestal uitstrooien over de grond in het verblijf en er op piesen haha). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .