Ga naar inhoud

Konijn plast alleen buiten zijn kooi


SpookjeB

Aanbevolen berichten

Hallo, Ik heb laatst een konijntje gevonden en na 3 weken dierenambulance hem geadopteerd. Nu was hij eerst niet zindelijk (dachten we nogmaals weet ik niet zijn afkomst) hij plaste de eerste 3 dagen in zijn nachthok...nu mag hij elke avond los in de woonkamer en plast hij onder de verwarming!! Eerst op het laminaat maar dit ging hij herhalen, en heb ik nu honden trainmat neer gelegd zodat m'n laminaat er niet aan gaat. Nu poept hij wel in zijn kooi maar hou hij het de hele dag op en s avonds plast hij netjes op het kleedje onder de verwarming...zijn hok is verder niet nat dus hij doet het echt alleen daar ook buiten doet hij geen plas. Nu ben ik radeloos en weet ik niet wat te doen. Ik doe namelijk wel telkens stukjes krant met zijn plas huur op het toilet in zijn kooi, ook kan hij hier makkelijk (doet hij ook) om te plassen, rusten of te eten/drinken....helaas gebeurt het plassen (nog) niet....

 

Hij wordt trouwens rond de 6 maandjes geschat en is een dwergje.

 

Hopelijk hebben jullie tips!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas is niet elk konijn zindelijk te maken. Castratie kan een beetje helpen, op dit moment is jouw konijn ook volop in de puberteit. Het zal dus voor een groot deel ook het territorium afbakenen zijn met zijn urine.  Maar er is geen garantie dat je hem na castratie met training wel zindelijk krijgt, het zou dus goed kunnen zijn dat het niet beter wordt dan dit.  

 

In dit artikel staan verder een boel tips: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-gedrag-opvoeding/post/konijnen-zindelijk-maken/

 

Krijgt hij nog een maatje om mee samen te leven? :) 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is zijn hok tevens zijn slaapplek? Zorg voor een hok met een ren ervoor zodat hij altijd de ruimte heeft om zijn benen te strekken en zijn eigen plekjes te kiezen. Konijnen houden slapen en plassen normaal gesproken het liefste gescheiden. Niet alleen konijnen trouwens, wij zelf ook ;-). Ik heb bijvoorbeeld een kittenkattenbak buiten in de ren staan met hooi en papierkorrels. In het hok zelf heb ik een andere bodembedekking zodat het een duidelijke scheiding is.

Pas wanneer hij in zijn eigen verblijf (wel met ren want anders is het te klein) zindelijker wordt kun je zijn gebied langzamerhand steeds wat vergroten en hem los laten lopen. Ben je van plan hem te houden en een vriendinnetje voor hem te zoeken? Dan zou ik namelijk met de aanschaf van een ander verblijf of ren daar rekening mee houden.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Super bedankt jongens... Maar het is niet dat hij terretoium afbakend, hij doet het namelijk wel(zoals ik zei) netjes op een kleedje. Ook staat hij binnen en een ren zien we niet zo zitten, ieder konijn doet het namelijk wel gewoon in z'n hok, toch?! En ja, hij blijft en nee geen vriendinnetje, dit komt omdat ik het zelf moet financieren en ik ben zelf ook nog een tiener dus verdien niet voldoende voor 2...

 

Iemand nog andere suggesties?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je verdient niet voldoende voor twee? Hoe doe je dat dan als het beestje naar de dierenarts moet?

Het kan niet zo zijn dat jij een dier aanschaft en niet in de basisbehoefte (dat is o.a. een vriendinnetje, konijnen zijn groepsdieren en horen niet alleen te zijn) kunt voorzien en dat het konijn daar de pineut van wordt. Dan had je het niet moeten aanschaffen, zo simpel is het, sorry voor mijn directe antwoord. Zo maak je het dier niet gelukkig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien helpt het als je een Konijnentoilet op de plek neerzet waar hij vaak plast. Zelf heb ik de onderkant van een oude caviabak gebruikt. Hierdoor blijft al het zaagsel netjes in de bak.

 

En een vriendinnetje bijdoen. Omdat konijnen veelal zindelijk zijn, is de kans groot dat zij ook zindelijk is. Kan ze jouw man het goede voorbeeld geven ;)

 

bij de opvang kan je voor ongeveer 60 euro een gecastreerd en volledig geënt konijn adopteren. Heb je die kosten alvast gehad.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer dit. Geadopter d na drie weken dierenambulance schrijf je? Dus hij heeft daar in de opvang gezeten en daarna mocht jij hem hebben? Triest dat dit dier dan alsnog niet goed terecht komt.

 

Het mag niks kosten, een vriendje kan niet, een ren is geen optie.... Nu is het nog leuk en nieuw, maar over een tijdje komt het beessie het hokje niet meer uit, want hij plast erbuiten en jij bent, als tiener, vast te druk om elke dag het konijn uren te vermaken. 

Denk je serieus dat het leuk is voor het konijn de komende 10 jaar alleen in een hokje te zitten?

 

Breng hem alsjeblieft naar een goede konijnenopvang waar hij gecastreerd en gekoppeld gaat worden. Denk aan het diertje en niet alleen aan jezelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden zei tam86:

 

En een vriendinnetje bijdoen. Omdat konijnen veelal zindelijk zijn, is de kans groot dat zij ook zindelijk is. Kan ze jouw man het goede voorbeeld geven ;)

 

Hier ben ik het ook niet mee eens! Konijnen zijn soms zindelijk, maar lang niet altijd. Ik heb nog nooit meegemaakt dat 1 van mijn konijnen zindelijk was en degenen die het mog enigszins op dezelfde plek laten vallen, geven ook geen voorbeeld. 

Wat mij betreft schept dit alleen valse verwachtingen. Je kunt geluk hebben, maar niet elk konijn is of wordt zindelijk. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jongens, ik verdien voldoende om dit konijn alles te geven dierenarts en alles er op en eraan kijk eens naar wij hij de afgelopen 2 weken aan spullen heeft gehad. Het is niet zo dat we niet goed voor hem zijn!!! Maar we zouden voor 2 konijntjes nog genoeg kunnen geven, ten eerste een nieuw hok erbij, en grotere een want nu heb ik er 3 voor 1 tje maar ik vindt dat ze wel de ruimte moeten hebben en dus meer als ze met 2 tjes zijn. Als jullie denken dat ik hem niet genoeg aandacht geeft zelf dan sporen jullie niet ik ben geen 5 Jarig kind die na een week er al op is uitgekeken. Ik vroeg om tips niet om afkrakingen. En een ren heeft hij maar hij mag er toch 3x per dag uit en dan loopt hij door het hele huis. Hij krijg erg veel aandacht en wordt goed verzorgd. Dat jullie er allemaal 2 hebben/willen moeten jullie zelf weten maar hij zat zelf bij de vorige eigenaar ook alleen heb ik mij laten inlichten, het beestje weet dus niet anders. Trouwens ik heb hem binnen zitten juist omdat ik het zielig vind als hij alleen buiten zit. Het zij groepsaccommodatie dieren ja maar nu ziet hij mij en mijn familie als zijn groep en wij geven hem alle aandacht die hij nodig heeft. Hij heeft alles wat hij zou kunnen wensen hij heeft zelfs een groot konijnen hok terwijl het een dwergje is. Het probleem is hier nu alleen dat hij alleen BUITEN ZIJN HOK PLAST EN ALS WE HEM EEN KEERTJE 2 KEER ER MAAR UIT KUNNEN LATEN ZOU DIT ZIELIG ZIJN. DUS MIJN VRAAG WAS HOE IK HEM HIEROP KAN TRAINEN!! Niet of hij wel een goed leven bij mij zou hebben!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De leden willen alleen maar het beste voor jouw konijn :) Behalve antwoord op je vraag kun je hier op het forum dus ook tips verwachten over de verdere verzorging. Het is ook niet zo simpel dat zindelijkheidstraining alleen onzindelijkheid van een konijn op zal lossen. Vaak spelen de andere factoren, de andere basisbehoeften, mee in de oplossing van een probleem, zeker als het probleem zindelijkheid is.

 

Er zijn nou eenmaal een aantal basisbehoeftes van konijnen, die helaas niet zo vanzelfsprekend vervuld worden. Mensen hebben toch vaak nog het ouderwetse beeld van konijnen als "Goedkoop makkelijk huisdier in een klein hokje achter in de tuin of een standaard traliekooitje in huis".   In de praktijk is konijnen houden echter niet zo simpel als dat en is er ook heel veel foutieve en verouderde informatie overal te vinden: in de dierenwinkels, bij fokkers, op internet, in boeken. Op dit forum (en op de rest van de website) blijven we de belangrijke punten dus echt net zo lang herhalen zodat de oude gebruiken uiteindelijk bij iedereen tot verleden tijd gaan horen, en elk konijn goede voeding, voldoende permanente leefruimte, de juiste medische zorg en een soortgenootje als maatje heeft :)

 

Wij kunnen vanaf dit forum geen kijkje nemen in jouw huis en hoe het er uit ziet en hoe jouw konijn het heeft, vandaar de vragen en tips. Trek het niet als een aanval aan, maar beschouw het als tips, gegeven met de beste bedoelingen voor het konijnenwelzijn, niet als persoonlijke aanval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst heb je hem gevonden en nu weet je hoe hij bij zijn vorige baasje woonde?

Eerst zien jullie een ren niet zo zitten en nu heeft hij wel een ren? 

 

Ten eerste klopt dit dus niet met elkaar en ik hou niet van leugenaars. 

Ten tweede denk ik dat je misschien even een andere toon aan moet slaan. Je gedraagt je wel degelijk als een stampvoetende 5-jarige!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe zal jij het vinden om je leven lang met een dier te wonen en in aanraking te komen?

Dat geld nu t zelfde voor het konijn, jij spreekt zijn taal niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ervan overtuigd dat je het beste wilt voor je konijn. Daarom stel je deze vraag ook denk ik. En uiteraard willen wij dat ook.

 

Maar het is echt niet zo dat jij een maatje kunt vervangen, hoeveel aandacht je ook geeft aan je konijn. Jij ligt niet tegen hem aan te slapen, jij likt zijn vacht niet schoon (daar ga ik maar vanuit), en bovenal, jij slaapt als hij wakker is. 

 

Dit kan een oorzaak zijn van het plasprobleem. Ruimtegebrek kan ook een oorzaak zijn. Hoeveel ruimte heeft hij in zijn hok+ren, op hetzelfde niveau? Dus verdiepingen tellen niet mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb je een privé bericht gestuurd met een tipje.

 

Verder, konijnen worden "zindelijk" binnen hun territorium geloof ik. Ik denk dat hij het plekje onder de verwarming als "van hem" ziet. Je kunt deze voorlopig afschermen en heel goed schoonmaken met schoonmaak azijn + water om de geur van hem daar weg te halen zodat het niet meer van hem is. Hou dat gedeelte afgeschermd tot hij een nieuwe plek heeft gevonden om te plassen. Leg wat in urine gedrenkt papier in zijn nijnentoilet in het hok, hopelijk gaat hij die dan kiezen als wc. Misschien helpt het ook om de ren om het hok te zetten tijdelijk, zodat "zijn territorium" even wat kleiner is?

 

Ik denk dat castratie ook kan helpen, omdat hormonale nijnen het principe "zindelijkheid" volledig kunnen vergeten.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey, nogmaals super bedankt voor alle reacties! Ik heb er veel aan. Ik ben aan het kijken of het eventueel mogelijk is om een tweede konijntje (van vriendin) hier ook te krijgen... Zij blijft haar deel en konijn betalen en ik mijn deel en mijn konijnje, goede oplossing toch? Alleen dit is een buiten konijnje en is dus ook niet zindelijk, denken jullie dat het dan makkelijker zou zijn of niet? 

 

Trouwens die een waar ik het over had is voor buiten en niet voor binnen (tenminste zo gebruiken wij hem niet) wel bedankt voor oplettendheid en ik snap de onduidelijkheid sorry. 

 

Verder doet hij het nog steeds onder de verwarming....schoonmaak optie net geprobeerd maar hij gaat er net zo hard weer zitten... Net opnieuw schoongemaakt dus vanavond met hekje eromheen proberen! 

 

En over hoe ik weet hoe die daar woonde is een waarschijnlijke opnemening. We zijn naar iemand gegaan die hen gecontroleerd heeft en die zei aan zijn gedrag te zien dat hij waarschijnlijk zo had geleefd. Dus waarschijnlijk ook buiten. Nogmaals dit is natuurlijk niet zeker want ik heb hem gevonden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja als ze eenmaal iets in hun bol hebben dan zit het erin als cement, echt niet normaal haha. Mijn ene konijn heeft ruzie met de deurmat dus die gaat linea recta naar de mat om die overhoop te graven als ik hem de kans geef. De ander wil zich naar de andere kant van de wereld graven dwars door de bank heen. Ik ben tot de ontdekking gekomen dat als ik ze daar een tijdje weg hou ze vergeten dat het een ding was en er niet meer zo obsessief over zijn als ik ze er na een tijdje er weer bij laat.

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben blij dat je toch wilt kijken voor een maatje. Dt is al ontzettend goed.

maar.... Nu heb je wel een probleem dat je konijnen niet in een kooi kunt houden. Als een ren geen optie is, heb je gewoon te weinig ruimte voor een konijn. En voor twee al helemaal! Een konijn moet zijn energie kwijt kunnen op momenten dat het dat wil. Dat is meestal in de overgang van dag naar nacht en weer terug. Ook in de nacht zijn ze veel actiever dan overdag. Dat is nu het moment dat ze opgesloten worden. Voor twee dwergjes (maar in mijn ogen ook voor 1) heb je minimaal twee vierkante meter aan oppervlak nodig. Een koppel konijnen moet elkaar ook uit de weg kunnen gaan en in een kooi kan dat niet. Dit geeft kans op onrust of vechten.

 

Verder vraag ik me af of je er vestandig aan doet een niet zindelijk konijn erbij te nemen, aangezien je nu 1 konijn dat buiten de kooi plast al een probleem vindt. Dat probleem los j zo niet op. 

 

Nogmaals: ik vind het leuk te lezen dat je wel iets doet met de adviezen en je hebt vast het beste met het beestje voor. Maar denk even goed na wat nu handig is.

Succes! 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden zei Christaaa:

Ik ben blij dat je toch wilt kijken voor een maatje. Dt is al ontzettend goed.

maar.... Nu heb je wel een probleem dat je konijnen niet in een kooi kunt houden. Als een ren geen optie is, heb je gewoon te weinig ruimte voor een konijn. En voor twee al helemaal! Een konijn moet zijn energie kwijt kunnen op momenten dat het dat wil. Dat is meestal in de overgang van dag naar nacht en weer terug. Ook in de nacht zijn ze veel actiever dan overdag. Dat is nu het moment dat ze opgesloten worden. Voor twee dwergjes (maar in mijn ogen ook voor 1) heb je minimaal twee vierkante meter aan oppervlak nodig. Een koppel konijnen moet elkaar ook uit de weg kunnen gaan en in een kooi kan dat niet. Dit geeft kans op onrust of vechten.

 

Verder vraag ik me af of je er vestandig aan doet een niet zindelijk konijn erbij te nemen, aangezien je nu 1 konijn dat buiten de kooi plast al een probleem vindt. Dat probleem los j zo niet op. 

 

Nogmaals: ik vind het leuk te lezen dat je wel iets doet met de adviezen en je hebt vast het beste met het beestje voor. Maar denk even goed na wat nu handig is.

Succes! 

Sorry, ik was zelf niet erg duidelijk!! We hebben dan een kamer helemaal alleen voor de konijnen...deze is groot genoeg en buiten hebben we samen ook nog erg veel ruimte. Bij dit konijntje die doet het wel in zijn kooi en niet erbuiten dus we hopen dat ze elkaar helpen want de een doet het al in de kooi en de ander netjes op een kleedje :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je konijn een hele kamer heeft, zou je dan niet een wctje op de plek waar hij plast neerzetten? Er zijn best wel veel manieren om een konijn enigszins zindelijk te krijgen maar ze zijn nooit 100% waterdicht en sommige konijnen worden gewoon niet zindelijk. Van mijn konijnen weet ik nog steeds niet of ik ze het nou geleerd heb of dat ze zelf besloten 'het juiste' te doen eerlijk gezegd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Shivaya:

Als je konijn een hele kamer heeft, zou je dan niet een wctje op de plek waar hij plast neerzetten? Er zijn best wel veel manieren om een konijn enigszins zindelijk te krijgen maar ze zijn nooit 100% waterdicht en sommige konijnen worden gewoon niet zindelijk. Van mijn konijnen weet ik nog steeds niet of ik ze het nou geleerd heb of dat ze zelf besloten 'het juiste' te doen eerlijk gezegd.

Nou nu ook als die los loopt hebben we dat op het begin gedaan maar telkens ging hij ernaast zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .