Ga naar inhoud

Gebitsproblemen


Sanne1993

Aanbevolen berichten

In heb een beetje een gekke vraag. 

 

Ik heb nu al drie konijnen gehad met gebitsproblemen en ik wil toch wel graag kijken of ik daar iets aan kan doen. 

Mijn konijnen zitten altijd binnen en krijgen science selective brokken. Nu heb ik daarover zitten nadenken en een aantal onderzoeken gelezen en ik heb nu een best wel sterk vermoeden dat het bij mijn konijnen gaat om acquired dental disease door de combinatie van calciumarm voer en te weinig zonlicht (vitamine D).

 

Ik wil graag weten of er meer mensen zijn hier met dezelfde ervaring. Binnenkonijnen op calciumarm voer met gebitsproblemen. 

 

Ik heb voor nu besloten om ze over te zetten op een brok met een wat hoger calciumgehalte. Ik ben nog een beetje op zoek naar de ideale brok (ik wil voor Rex graag ook een brok met wat meer eiwitten erin), dus tips zijn welkom ;) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou Hope Farms Super Trio proberen, als het goed is heb je dan een calciumgehalte van 0,9% (ten opzichte van 0,6%) en daarnaast heb je dan ook gelijk een hardere, geperste brok. Ook dat kan natuurlijk een rol spelen bij gebitsproblemen. En vitamine D bij geven wordt ook wel aangeraden in dit soort gevallen dacht ik? Ik was van plan dat te proberen bij een konijntje waarbij dezelfde problematiek speelde maar die is uiteindelijk voor die tijd al overleden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik zit nu dus te overwegen om over te stappen naar SS junior, maar daar kan ik geen analyse van vinden.. 

Een hardere brok maakt in mijn geval niet zo veel uit denk ik. De problemen zitten echt bij de kieswortels. Dat is nu bij de rexdames zo en holly had daar ook last van. Zeker omdat holly er ook last van had denk ik dat mijn ‘management’ er ook iets mee te maken heeft en dat het niet alleen genetisch is. Ik vind het alleen zo lastig dat ik het niet zeker weet, want diagnostiek voor dit soort dingen is natuurlijk ook gewoon lastig. Ik twijfel daarom ook een beetje over vitamine D injecties. Ik denk dat ik dan misschien eerder voor zo’n uv lamp zou gaan..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat vraag ik me dus een beetje af. Konijnen krijgen toch vooral plantaardige voeding en daar zit dus vooral D2 in en omdat ze bij mijn binnen zitten kunnen ze dat niet goed omzetten in D3. In de biks zit ook wel vitamine D toegevoegd, maar ik vraag me nu dus een beetje af of dat wel genoeg is voor een binnenkonijn. Misschien dat ik nog iets kan doen met orale vitamine D supplementen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou inderdaad ook kunnen kijken naar een goede uv lamp zoals deze ook voor reptielen verkocht worden, maar  ik heb geen idee of konijnen wel onder een uv lamp willen gaan liggen. Ik bedoel, bij voedsel- of laboratorium konijnen die in relatief kleine verblijven zitten is dat wel een oplossing, maar je gaat ook niet je hele huis verlichten met UV lampen lijkt mij. En dan kom je toch weer uit op of voeding, of injecties. Je zou inderdaad van de supreme nog over kunnen op een brok met wat meer calcium er in.  Ik heb thuis op mijn computer een overzichtje staan van verschillende konijnenvoeders, zal binnenkort wel even kijken wat een beetje hoog eiwitgehalte heeft en ook een wat hoger calcium gehalte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat er nog eens over te denken. De brokken hebben een calciumgehalte van 0,6 - 0,9%. Als je van je huidige brok met 0,6% over gaat naar een brok met 0,9% calcium krijgen ze dus 1/3 meer calcium binnen. Maar zou het in absolute termen wellicht meer opschieten als je ze buitenom de brokken erg calciumrijke dingen geeft?

 

Ik denk bijvoorbeeld aan paardenbloembladen, al weet ik dan niet hoe een grote hoeveelheid je daar van zou moeten geven. Zoiets geeft misschien een groter calciumverschil dan veranderen van brok (ik weet het niet, maar ik kan het me zo voorstellen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dan geen probleem met het gebit, maar wel met de blaas. En ik heb begrepen dat als ze niet genoeg vitamine d krijgen, het calcium-opname ook minder goed is?

Dus ik wil ook kijken naar zo'n lamp. Maar of dat werkt???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Calcium wat in de urine zit, wordt uitgescheiden nadat het eerst opgenomen is geweest. Het gaat van darmstelsel naar bloed naar urine. Vitamine d voorkomt de uitscheiding niet, want dan zou het ophopen in het lichaam. Extra vitamine d helpt dus niet tegen blaasgruis of stenen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .