Spring naar bijdragen
Pluis19

Topaz rabbits / dwergkonijnen.com

Recommended Posts

beste mensen,

Via deze weg wil ik proberen te achter halen of er andere mensen zijn die de volgende nare ervaringen hebben meegemaakt.

Op 10/5 heb ik 2 NHD gekocht bij Topaz Rabbits van 8 weken oud, broer en zus. Na een weekje op 17/5 heb ik ze bij de DA laten checken en inenten. De volgende dag lag het mannetje plotseling dood in zijn hok, verdrietig alom. Van de fokker mocht ik coulance halve een ander vriendje uitzoeken en van de DA kreeg ik heel netjes de inenting terug.Beide konden niet verklaren wat er mis was. Op 22/5 heb ik ons nieuwe mannetje gehaald. Alles van te voren goed schoongemaakt, ontsmet met Dettol enz.

De nieuweling moest wel wennen en deed t rustig maar t vrouwtje vond een maatje heel gezellig. Zo zocht zij hem op en ging hem wassen. Groot was dan ook de schrik dat op de verjaardag van mijn dochter ook het vrouwtje plotseling dood lag. Om 07.15 niets aan de hand en om 08.45 dood. weer contact gehad met fokker en DA. Volgens de fokker was er bij haar niets aan de hand en de DA denkt aan een genetische afwijking. Dezelfde dag het hok weer grondig gereinigt en de volgende dag langs DA om mijn laatste Binky te laten checken. Op het oog niets mis met hem tot gisteravond hij door zijn voeten zakte, gebeld met DA maar kon op dat moment niets doen. enkele tips ontvangen en hopelijk komt Binky de nacht door zodat ik deze ochtend met hem naar de DA kon gaan. Lang bij hem gebleven en vannacht gecheckt,hij zat in nachthok maar vanmorgen om 06.00 uur lag hij op zijn zij en had enkele stuiptrekking maar zachtjes aaien en tegen hem gepraat te hebben is ook hij van ons heengegaan.

Lieve mensen, wat is hier nu toch aan de hand? Virus,parasiet,elkaar aangestoken. Ik ben ten einde raad en heb het vertrouwen in mijn konijnenvriendjes verloren en al helemaal in de fokker.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De enige manier om er achter te komen is om ze op te sturen voor onderzoek (sectie). Anders is het voor ons ook alleen maar gissen. In dit geval, met drie overleden konijnen, zou ik wel echt aanraden om dat te doen. Het kan RHD zijn, maar het kan ook compleet iets anders zijn. Alleen sectie kan uitwijzen wat het in dit geval was.

Heel veel sterkte gewenst met het verlies.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het lijkt me wel iets besmettelijks. Jammer dat de fokker direct zegt dat er bij haar niks aan de hand is. Lekker makkelijk! 

Rhd kan, coccoidose kan. En zo zijn er nog wel meer dingen te bedenken. Ik zou ook sectie laten verrichten, zodat je weet waar je aan to bent en ook de fokker kunt waarschuwen..

ik kan me voorstellen dat dit alles niet zo'n fijne ervaring is. Mocht je nog konijnen willen aanschaffen zou ik zeker niet meer naar deze fokker gaan. In een opvang zou je twee volwassen dieren kunnen uitzoeken die ook al gevaccineerd zijn. Dan heb je meer kans te kunnen genieten van een fijn koppel.

sterkte! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nog even op de website gekeken. Dit is echt een broodfokker, alleen maar bezig met hippe kleurtjes en vachtsoorten, waarbij het duidelijk niet om gezondheid gaat. Ver van weg blijven! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Och wat triest. Ik kan me heel goed voorstellen dat jullie vertrouwen in konijnen weg is (en in de fokker). 

Helaas komen zeer vergelijkbare situaties vaker voor. Soortgelijke verhalen worden dus vaker op het forum gedeeld. Jonge konijntjes zijn erg kwetsbaar. Ik dacht ook meteen aan coccidiose of RHD, maar het kan zoals al is gezegd natuurlijk ook iets anders zijn. 

1 uur geleden zei Christaaa:

ik kan me voorstellen dat dit alles niet zo'n fijne ervaring is. Mocht je nog konijnen willen aanschaffen zou ik zeker niet meer naar deze fokker gaan. In een opvang zou je twee volwassen dieren kunnen uitzoeken die ook al gevaccineerd zijn. Dan heb je meer kans te kunnen genieten van een fijn koppel.

Dit zou ik jullie ook zeker aanraden. Ten eerste zijn volwassen konijnen iets minder kwetsbaar dan die jonge ukjes, en ten tweede zijn de vaccinaties die konijnen in de opvang krijgen al werkzaam op het moment dat ze bij jullie komen (het duurt even voor ze echt beschermd zijn na de vaccinatie). 

Sterkte

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

bedankt voor jullie reactie. via een oproep op MP ben ik lotgenoten tegen gekomen die ook bij  deze fokker hun konijntje hadden gekocht met exact dezelfde ervaring dan ik. Een persoon is er al 1.5 jaar mee bezig. Hebben jullie nog ideeen bij welke instanties ik melding kan maken om deze brood fokker te stoppen?

bewerkt door Evee
naam fokkerij verwijderd

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Christaaa:

Censuur?

jammer dit. Als er nu iemand zoekt op de naam, omdat ze overwegen er een dier aan te achaffen, vind n ze dit verhaal niet. :( 

Dat klopt en vind ik ook erg jammer. Maar op verzoek van TS is de naam van de fokker uit het topic verwijderd, er heeft zich achter de schermen iets voorgedaan waardoor zij dit verzoek aan mij heeft gestuurd, daar heb ik begrip voor en vandaar in dit geval de keuze voor "censuur".

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Evee:

Dat klopt en vind ik ook erg jammer. Maar op verzoek van TS is de naam van de fokker uit het topic verwijderd, er heeft zich achter de schermen iets voorgedaan waardoor zij dit verzoek aan mij heeft gestuurd, daar heb ik begrip voor en vandaar in dit geval de keuze voor "censuur".

Nogmaals erg jammer.

@TS: je hebt gewoon feiten opgeschreven toch? Jij hebt drie dode konijnen en de fokker zegt dat er bij haar geen probleem zit. Dat mag je gewoon opschrijven als het zo gegaan is. Door de naam wel te laten staan kun je mensen behoeden voor dezelfde aankoop. 

Ik hoop dat je inmidd ls een manier hebt gevonden om de fokker aan te pakken! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja onder dwang van nep advocaat heb ik de naam weg laten halen. Na wat research en mijn strijd om het beste te willen voor de konijntjes heb ik de naam toch weer terug geplaatst.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Sandra, heeft u sectie laten verrichten op één van de konijnen? Op deze manier blijft het giswerk en kan er niks gedaan worden aan deze Fokker. Als u echt iets wilt bereiken is sectie het enige en dan komt de oorzaak naar boven. Tenzij de konijnen niet goed zijn bewaard natuurlijk...

Ik wacht uw reactie af.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Christaa: zelf heb ik ook ooit een keer een konijn gehad wat de 1e week niet heeft overleefd. (At bijna niet meer na aankomst). Toen het diertje dood was heb ik het zelf onderzocht en geconstateerd dat de kiezen niet goed aansloten. Foto' s gemaakt (erg vervelend om te moeten doen aangezien het bekje geheel openmoest worden gemaakt) en hierna pas begraven. Ik heb daarna gebeld met de Fokker deze was zeer blij dat ik naar haar toe was gekomen en foto's had gemaakt. Toen heb ik direct een nieuw konijntje gekregen wat enorm gezond Is!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aha. Omdat je aangemeld bent kort nadat dit geplaatst is en je nergens anders iets op gezegd hebt en je niet hebt voorgesteld, was ik even bang dat je misschien zelf van die fokker was. Goed om te horen dat je het met TS eens bent dat hier iets niet klopt. :) 

Persoonlijk zou ik nooit een nieuw konijn illen van een fokker die zo met zijn klanten en vooral met zijn dieren omgaat. Even nadenken over het beloop en je snapt dat de dieren iets besmettelijks gehad moeten hebben. Dan moet je nog maar bewijzen waar het dan vandaan komt, maar als fokker zou ik me vooral enorm zorgen maken om al het ande kleine grut ipv zo makkelijk te zijn. En misschien is het toch iets erfelijks met al die satijn vachtjes etc. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haha, nee dat is niet zo:)

Maar over het eens zijn, ik ben het er mee eens dat er iets niet klopt.

Maar stel dat er iets met een infectie is:

Als konijn 1 een drager is en geeft het door aan konijn 2 (of ze zijn beide drager wat goed mogelijk is) en 2 gaat dood.

Dan is het heel leuk om het hok schoon te maken enzo maar als konijn 3 (mogelijk clean) bij konijn 1 komt krijgt konijn 3 het ook en gaan ze allemaal dood. 

Dus ik zou wel aanraden bij een volgende koop niet zomaar konijnen bij elkaar te zetten als er 1 dood is gegaan.

Algemeen bekend dat quarantaine een goed plan is lijkt mij.

Wil hiermee alleen even een paar dingen duidelijk maken die me zijn opgevallen. Ik wil niet iemand de schuld in schoenen schuiven;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik heb de konijntjes niet laten onderzoeken, volgens de DA moest ik ze dan naar Utrecht opsturen. Bij 1e controle van DA twijfelde zij aan de vieze neus van 1 van de 2 wat kan wijzen op snot. Na t overlijden van konijntje 1 heb ik b op advies van Da het hok grondig schoongemaakt met dettol en niemand heeft mij op het apart zetten gewezen, jammer. Ik denk ook dat het zusje door hem is aangestoken. Ons laatste konijntje had moeite met het op de achterpoten staan en viel om, dit kan weer wijzen op een parasiet. De andere gedupeerde hebben het hoofdzakelijk over plots dood vallen en heftige diarree. Ik ben het met jullie eens dat t gokken blijft maar gezien de feiten is er bij d fokker qua gezondheid echt iets niet in orde en wil ik graag dat zij dit op orde brengt,allereerst voor de beestjes zelf en ten tweede voor alle andere families met kinderen die met het verdriet blijven zitten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Coccoidose is een goede optie. Ik heb ook jonge dieren gezien die omvielen en door de pootjes zakten. Ook een jong nest waarvan meerdere dood gingen. We hebben toen wel sectie laten verrichten, waarbij levercoccoidose werd vastgesteld.

volwassen dieren zijn hier minder vatbaar voor en hoeven dus geen verschijnselen te hebben. De diarree past er wel weer goed bij. 

Je snapt niet dat zo'n fokker zich hier geen zorgen om maakt....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat er meerdere soorten coccidien op het bedrijf aanwezig zijn. Het instorten past inderdaad bij lever coccidiose en de heftige diarree juist weer bij darmcoccidiose. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Weg met al die prutfokkers. Hoe lang moeten we dit soort vreselijke verhalen nog blijven horen? Ik had gisteren al even mee zitten lezen en me ook verbaasd over die David. Komt alleen in dit topic kijken. Heel toevallig op het moment dat Pluis met dit topic bezig is. Riekt echt naar allerlei vreemde praktijken. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Rian, 

Ik was gewoon erg benieuwd naar de ervaring van Sandra.

Ik lees wel vaker mee met verhalen op dit forum alleen had me nooit aangemeld om mijzelf niet in discussies te verwikkellen.

Nu had ik wat vragen en heb ik uiteindelijk toch besloten mij aan te melden.

Als u het zich eventueel afvraagt, "nee, ik heb geen connecties met Topaz Rabbits"

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

David, de ouders waren niet aanwezig ,zij waren volgens de fokker op de boerderij. Ik had 1 ander konijntje vast en deze zat onder de plakpoep. Teveel gegeten en deze werd apart gezet.

Ik heb inmiddels diverse meldingen gemaakt bij verschillende instanties. Helaas haalt de fokker zowel mijn bericht als het bericht van een andere iedere keer van haar gastenboek waardoor er dus enkel en alleen positieve reacties  op haar gatenboek overblijven. Over 2 a 3 weken kan ik de dierenpolitie terug bellen voor een evaluatie. Ik kan nu niets meer doen en hopen dat het probleem bij de fokker opgelost wordt.

wij gaan proberen het verlies te verwerken en na de vakantie opnieuw kijken waar we 2 lieverds kunnen vinden. Ik ben al ingeschreven bij de konijnen opvang maar als jullie een betrouwbaar adresjes weten in de omgeving van Haarlem dan houd ik mij aanbevolen voor tips.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites