Spring naar bijdragen
Evee

Borstel tunnel voor konijnen?

Recommended Posts

Joris ziet er weer eens niet uit. Ik bedoel, ik heb 4 konijnen. Die alle 4 verharen. Drie van de vier doen dat gewoon normaal, geleidelijk aan, af en toe wel een uitstekend plukje, maar niet echt overdreven. Maar Joris... jeetje wat een sloddervos is dat qua wassen. Hij ziet er echt weer uit als een ontplofte haarbal. Ook vind ik dat hij de vacht op zijn poten slecht bij houd.

Zijn er meer mensen die dat hebben bij konijnen? Ik heb er toch heel wat gehad, maar zo erg als Joris niet. En het vervelende is dat Joris ook precies het konijn is dat aanraken het minst fijn vind. Vaker dan eens per week wat los haar uitplukken wil ik hem dus ook niet aan doen. De dierenarts heeft al meerdere keren gekeken naar zijn gewrichten, maar alles beweegt gewoon soepel. Hij eet zijn blindedarmkeutels ook gewoon op, ik bedoel dan moet je toch ook je poten en je rug/kont-haar kunnen bijhouden? 

Ik heb wel eens zitten denken om een soort borstel-tunnel te maken (of kopen) voor Joris, iemand dat wel eens gedaan? Of heeft dat geen overlevingskans (knagen ze de haren van de borstels af?) Zo iets bedoel ik dan:

image.png

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een borsteltunnel klinkt bijna als een soort wasstraat, haha. Dit zou het bij mij zeker niet overleven. Soms kan het slechter bijhouden van zichzelf ook in iets kleins zitten dat wij niet goed kunnen zien. Chip heeft mij en de dierenarts in ieder geval ook al 1,5 jaar lang doen geloven dat alles in orde was en hij gewoon meer een smeerpoets was terwijl hij wormen had. Aan de andere kant kan Joris zijn vacht ook tegen hebben zitten: de ene vacht gaat wat makkelijker dan de ander. Ik zie genoeg ontplofte konijnenegels hier op het forum ;-)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haha ja nou dat ding van het plaatje is ook vrij gammel, ik denk inmiddels aan een soort zelfgemaakte tunnel (van planken) met borstels aan de binnenkant. Als hij er dan langs loopt, worden de haren door de borstels uit zijn vacht gehaald, dat was het idee. Maar ik vrees ook dat het een sloop-projectje gaat worden. Maar aan de andere kant, ik kan het altijd eens proberen. Als het werkt is het voor Joris wel echt een uitkomst.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor koeien heb je ook van die zelf-borstel-systemen. Hmm, beetje groot voor onze nijnen...

Maar voor Hubbel zou het ook handig zijn. Hij is effen zwart, maar de plukken die er als een stekelvarken uitpieken zijn grijs/wit. Alleen de punten van zijn haar zijn echt zwart.

Ook Hubbel is een konijn waar je niet aan mag komen. Hij is op zich niet bang, loopt niet voor je weg, maar scharrelt juist gezellig om je heen. Totdat je 'aan hem wil zitten', dan blijft hij voor je weg hupsen. Het lukt mij zelfs vaak niet om even stiekem een plukje weg te plukken. Hij heeft me gewoon door! Ik moet hem dus echt pakken om eens goed te plukken. Lien laat zich wel vrij lang plukken terwijl ze bijvoorbeeld zit te eten. Pas als ze het zat is of als ik aan een plukje haar trek wat nog ietsje vast zat hupst ze even weg. Gelukkig is zij zo gemakkelijk, want zij zit vrij lang in de verharing. 

Zou een gewone tunnel met iets ruws aan de binnenkant wat zijn? Bijvoorbeeld een ruwe vloerbedekking of zo aan de binnenkant? Maar dan moeten ze er wel krap doorheen kunnen, want anders raken ze met hun rug de vloerbedekking natuurlijk niet...

Een konijn schurkt zijn huid niet zoals een paard en een koe dat doen (echt met hun lijf tegen iets ruws aan duwen en lekker heen en weer schurken).

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 12-6-2018 at 10:16 zei Evee:

Zijn er meer mensen die dat hebben bij konijnen? Ik heb er toch heel wat gehad, maar zo erg als Joris niet. En het vervelende is dat Joris ook precies het konijn is dat aanraken het minst fijn vind. 

Dat hebben we hier ook precies met 1 konijn. Die vind aanraken zo vreselijk, dat ze altijd wegkruipt als ik de ren instap.

Zolang ik aan de buitenkant van het gaas ben is er niks aan de hand. En juist zij. Verhaard zo ontzettend veel en slordig. Ben er al eens mee naar de konijnen trimmer geweest.

Maar een andere oplossing hou ik van harte aanbevolen. Dus ik lees hier weer even mee.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga het zeker proberen en hou jullie op de hoogte! Als ik binnenkort bij de action of een tuincentrum oid ben waar ze voordelige borstels hebben ga ik er een aantal inslaan, van resthout kan ik wel een tunnel maken, borstels aan de binnenkant  vastschroeven en afwachten dan maar haha :)

Ik denk overigens dat het een L-vormige tunnel gaat worden, zodat in de bocht z'n kont ook mee gekamd gaat worden. Dat is de theorie tenminste haha.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat een superidee een borsteltunnel! dat ga ik ook maken. Mijn konijn heeft ook andere ideeen over kammen enzo en ik ben er ook niet handig in.. Plukken kan net maar niet erg lang. Dus hij ziet er niet als hij aan het verharen is. Binnenkort moeten/gaan we  weer daten.. dus willen `we'  een goede indruk maken. Een borstel tunnel zou ons beide een hoop gedoe schelen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het heeft best even geduurd, blijkbaar zijn er tegenwoordig bijna alleen maar borstels met plastic haren te koop. Echt zo lastig! Ik ben echt verschillende winkels, tuincentrums en bouwmarken langsgegaan maar kon eigenlijk niet precies vinden qua borstels wat ik zocht. De modellen die ik zocht waren eigenlijk allemaal van plastic gemaakt, en dat wil ik liever niet.

Uiteindelijk had ik toch wat opties en heb ik gewoon wat gekocht wat het meest in de buurt kwam van wat ik oorspronkelijk zocht. Wat ik uiteindelijk kon vinden aan borstels wat wel aardig voldeed waren schoenen poets borstels, één soort handveger en binnenbezem met natuurlijke haren en/of een kokos deurmat.

Ik heb uiteindelijk een aantal schoenen poets borstels gekocht en een kokos deurmat. Binnenkort eens aan de knutsel gaan voor de onthaar-tunnel ;) Eens kijken wat versie 1.0 gaat worden, want ik vrees zomaar dat er wel meer versies nodig zijn voor het echt naar mijn zin is haha. Als ik het prototype heb wat klaar is voor Joris het proefkonijn, dan laat ik het weten!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .