Ga naar inhoud

hormonen weg gesteraliseerde voedster


wortel1

Aanbevolen berichten

Mijn voedster is ongeveer 1,5 week gesteraliseerd. Dit omdat ze in de puberteit zit, last heeft van haar hormonen en het paarseizoen.

Ze heeft hier nog steeds last van (richting het rammetje waaraan ik haar wil koppelen)

Ik las dat ik zo'n 4 weken moet wachten met opnieuw koppelen na de sterilisatie, maar zou iemand misschien weten wanneer haar hormonen volledig zijn weggetrokken?

 

Alvast heel erg bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan wel een maand of 3 duren.

 

Hoewel castratie zeker werkt voor hormoongestuurd gedrag, is het ook verstandig je te realiseren dat vaak niet al het "vervelende" gedrag hormoongestuurd is: het kan ook het karakter van het konijn zijn (bijv. angstige/schuwe konijnen reageren vaak feller, dat is dan niet hormoongestuurd, maar komt vanuit de angst). Sommige dames hebben gewoon een pittig, knorrig karakter. Het is dus niet zo dat je na castratie een compleet ander konijn hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster is vier maanden geleden gesteriliseerd en ze is nog steeds hormonaal en onaardig tegen mijn man. Het neemt langzaamaan wel af, maar kost veel tijd. Ik heb ook gelezen dat konijnen in het voorjaar meestal nog meer hormonaal zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ene voedster is vorig jaar juni gecastreerd. Ze was toen 11 maanden. Ze had daarvoor heel veel last van haar hormonen (en mijn rammetje dus ook) en was regelmatig schijnzwanger. Dit gedrag was bij haar praktisch meteen na de operatie over. Ze is nog steeds super aanhankelijk en knuffelig, maar niet meer zo hitsig :) 

 

Mijn andere voedster was een paar maanden daarvoor, toen 7 maanden, gecastreerd. Had ik vooral laten doen omdat ze nogal eens knorrig kan zijn (ons kleine pruttelpotje). Dat is ze overigens nog steeds, dus bij haar heeft het geen verschil gemaakt :)

 

Kan dus kennelijk per konijn heel verschillend zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze had eerder een maatje waarmee het direct klikte. Toen die overleed raakte ze een tijd daarna hitsig en liet ze zelfs aan mij merken dat ze wilde paren. Ik dacht toen ook dat ze behoefte had aan een nieuw maatje (en waarschijnlijk in de puberteit zat en door de tijd van het jaar)

Bij de koppeling dacht ik echter dat het meteen was opgelost: zij begon op hem te rijden om te laten zien dat ze de baas was en hij deed niks terug. Ik dacht dat het daardoor al soort van duidelijk was, maar toen werd mijn voedster boos op de nieuwe ram omdat hij niet reed en viel ze hem aan.

Aangezien ik haar toch al wilde steriliseren in verband met kanker heb ik dit nu nog sneller gedaan (tegen mensen is ze trouwens altijd precies hetzelfde gebleven, nog steeds heel lief)

 

Ik hoop alsnog dat haar hormonen wat bijtrekken en dat ik ze kan koppelen (ze zitten in twee hokken naast elkaar en als ze geen interesse meer hebben in hun ''eigen'' hok, wissel ik ze weer om zodat ze hopelijk denken dat de deur van de ander bij hen hoort)

In het begin heb ik een stresskoppeling (toen de gewone koppelingen niet lukten) gedaan, waarbij het rammetje tegen de voedster was aangekropen en ze elkaar uiteindelijk gingen wassen... om vervolgens helaas weer opeens te gaan vechten.

Ik wil als hopelijk ze geheel aan elkaars geur gewend zijn nogmaals een stresskoppeling doen over een week of 3-4, in de hoop dat het werkt. Ze lijken namelijk verder wel in elkaar geïnteresseerd en ze vinden het niet vervelend/worden zenuwachtig als de ander in het hok er naast zit.

Ik weet dat dit het verkeerde forum hiervoor is nu, maar weet iemand misschien nog wat manieren?

 

Wel ontzettend bedankt voor alle antwoorden en de moeite mijn openingspost te lezen! Ik hoop dat mijn voedster een beetje bijtrekt. Ze loopt overigens al wel minder met een hoge staart rond en laat niet meer overal stinkkeutels achter, iets wat ze direct ging doen als ze last van haar hormonen had. Ook markeerde ze alles wat van ''haar'' was (gelukkig trouwens hun pluche speelgoed dingen en niet het tapijt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .