Ga naar inhoud

Waterfles of waterbak?


Evee

Waterfles of waterbak?  

227 leden hebben gestemd

  1. 1. Gebruik jij een waterfles of een waterbak?

    • Waterfles
      72
    • Waterbak
      93
    • Zowel een waterfles als een waterbak
      62


Aanbevolen berichten

Alvast een opvolger van de poll die nu boven aan het forum vast staat over de hoeveelheid water.

 

Wat gebruiken jullie, een waterfles of waterbak? Een waterbak drinkt voor konijnen vaak wat lekkerder, ze kunnen wat beter doordrinken, wat gulziger. Maar er zijn konijnen die van elke waterbak een ontzettende smeerboel maken. Dan kan een drinkfles juist weer handiger zijn, omdat je dan weet dat er altijd schoon water is. Of een combinatie van beide.

 

Wat hebben jullie gekozen, ik ben benieuwd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een waterbak en flesje. Flapje heb ik vanaf kleins af aan en heeft in het verleden altijd uit een flesje gedronken (uit onwetendheid van mij). Toen Ollie erbij kwam drie jaar terug kreeg ik van de opvang te horen dat hij daar ook uit een flesje dronk. Thuis heb ik om te wennen naast het flesje nog een bakje neergezet. Sindsdien drinken ze eigenlijk allebei uit het bakje. Ollie geeft daar duidelijk de voorkeur aan, maar als het moet kan hij wel uit de fles drinken. Flapje kiest af en toe toch nog voor de fles (vaak op hele warme dagen, terwijl ik juist andersom zou denken) Ik heb daarom beide, maar ook omdat ze het wel eens voor elkaar krijgen in de waterbak te poepen en er daarna echt niet meer uit willen drinken, wat ik overigens niet zo gek vind. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij hebben een waterbak, omdat ik inderdaad had begrepen dat ze daar makkelijker en beter uit drinken. Ik heb van de week nog een waterbak met een omgekeerde fles gekocht. Niet met een nippeltje dus, maar het water loopt dan uit de fles in een bakje. Mijn konijnen houden hun waterbak wel redelijk schoon, maar soms hebben ze veel dorst/rennen ze door de waterbak/gooien ze hem om. En dan vind ik het met dit weer wel fijn als er nog een drinkmogelijkheid is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb waterbakken.

 

Vorig jaar dacht ik wat wordt dat water toch snel vies, door algen dacht ik. Ik ververs het water elke ochtend, en vul het dan in de avond nog bij. De waterbakken gaan normaal gezien 1x per week in de vaatwasser. Ik had nog niet eerder gehad dat er zo snel aanslag in zat, de bakken staan ook niet recht in de zon ofzo...  Tot ik er achter kwam dat Brenda er in pieste haha. Toen heb ik er tijdelijk nog een drinkfles naast gehangen. Gelukkig piest ze nu niet meer in de waterbak, de fles is dus weer weg. 

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben over gestapt op een bak toen Saartje EC had. Het lukte haar toen niet uit de fles te drinken. Ik heb een tijd beiden gehad, maar dan kiezen ze allemaal voor de bak. Nu dus een overschaal voor de groep en een oude hondebak oid voor mijn koppel.

 

Overigens gaan hun drinkbakken zeker niet bij ons in de vaatwasser, want dat vind ik toch echt te smerig.

Ik ben er ook iets minder schoon op hoor ik al. We hebben het over dieren die bruin zien door het zand waar ze in graven, die zichzelf wassen en die hun eigen keutels opeten. Ik heb grote moeite te geloven dat ze het water niet meer willen drinken als er groene aanslag of zand in zit. Ik maak ze gewoon schoon als ik vind dat ze er vies uitzien of anders bij de wekelijkse grote schoonmaak van de ren en hokken.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 3 bakjes staan, op twee verschillende plaatsen, en dat gaat eigenlijk altijd goed. Een enkele keer zetten ze de toiletbak op een waterbakje, maar dan hebben ze er nog 2 over.

Ik ververs het water twee keer per dag, en dan spoel ik de bakjes af. En ik wissel ze regelmatig om, dan gaan de gebruikte bakjes in de vaatwasser.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb twee waterbakken (voor ieder koppel 1), maar wel twee hangende.

Flesjes werden niet gebruikt en zeker als ze erg dorst hadden werden ze gefrustreerd omdat het zo langzaam ging.

Maar omdat Coco nogal lomp is en iedere keer met een poot of een kont in de bak zat, moest het een hangbakje worden die hij er niet uit kon trekken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waterbakken! Dat is natuurlijker en lijkt me veel fijner drinken. Ik vind het ook nog eens makkelijker schoonmaken, dus ik zie alleen maar voordelen. Ja, zo af en toe drijft er een keutel in of een hooisprietje. 

 

Een tijdje terug stonden er in het graafgedeelte van Loetje en Pluis plassen door de regen. Daar zag ik Loetje toen uit drinken, wat er heel schattig uit zag!

(die plassen zakten later weg. Ik denk niet dat het een goed idee is om ze toegang te geven tot water dat weken stil staat). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook waterbakken en ze worden 2x per dag ververst. Als ik ze wat meer aan de rand zet blijven ze schoon, maar er wordt meer gedronken als ik ze op een plek zet waar ze toch vaak langs hupsen. Alleen dan drijft er weleens een drolletje in :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik een waterbak. Ik heb echt jaren een fles gehad. Toen ik vorig jaar mijn konijnen opnieuw moest koppelen heb ik er een waterbak in gezet, omdat ik de fles niet op een goede hoogte kon hangen (zonder veel moeite te doen). Ze hebben toen alleen uit de bak gedronken. Daarna heb ik in het hok nog een tijdje beide gehad, maar ze dronken nooit meer uit de fles. 

De waterbak ververs ik 1x per dag, tenzij ze zo hard gegraven hebben dat er zand in is gekomen. 

 

Kunnen keramische bakken ook in de vaatwasser trouwens?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had vroeger altijd een flesje voor de nijntjes, maar die zaten ook in een traditoneel hok. Ik had ook een fles voor de ren die ik nu heb, maar dat lekte als de ziekte dus daar ben ik snel mee gekapt. Toen had ik een traditoneel konijnenbakje voor water, maar die was om de haverklap leegedronken/weggegooid/omgestoten/volgekakt/ondersteboven gelopen. Nu heb ik een glazen ovenschaal van Ikea, ideaal dat ding! Hij is groot genoeg dat ik een dag van huis kan zijn zonder me zorgen te hoeven maken over water gebrek, de randen zijn hoog genoeg dat hij niet zo aantrekkelijk is om in te kakken, door heen te lopen, enzovoort en hij is zwaar genoeg dat ze er niet mee gooien.

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had jaren lang alleen flesjes maar omdat m'n konijn ouder werd en ik had gelezen dat waterbakken beter zijn heb ik er een bak bijgezet. Aan het begin dronken ze nog wel uit beide maar later alleen maar uit de bak. Toen heb ik de fles maar weggehaald.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een grote hondendrinkbank en die ververs ik elke avond en 's morgens vul ik hem nog een beetje bij als dat nodig is. Bij mij houden ze hem keurig schoon want ze poepen en plassen er zowat nooit in :) 

 

Mijn konijnen drinken trouwens vooral 's nachts en overdag een heel stuk minder, herkennen jullie dat? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij staat een grote waterbak in de ren (hier in de webshop gehaald). Ik had eerst een konijn dat alleen een flesje had (ik wist niet beter) en nadat ik Josje uit de opvang heb gehaald er een bak bij gezet omdat zij in de opvang hieruit dronk. Vanaf toen werd de fles genegeerd en heb ik deze ook maar helemaal weg gehaald. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .