Ga naar inhoud

Kale knie-tjes


Fleurtje1985

Aanbevolen berichten

Mijn oude besje Fleur is inmiddels 8 jaar.

Afgezien van wat oude-konijnen-kwaaltjes doet zij het nog super. Geniet elke dag mer volle teugen.

 

Periodiek (lees: elke 8-12 weken) komen wij in Utrecht Ukg voor tandjescontrole. Lang verhaal.

 

Nu heeft zij sinds een jaar kale pootjes. Haar beide knieën zijn kaal geplukt. Geen schilfers. Geen wondjes. Gewoon kaal. Ik zie haar niet overmatig plukken of continue met pootjes bezig.

 

De artsen hebben overlegd en ze hebben qua gezondheid geen reden of verklaring.

Hormonaal lijkt het niet te zijn, gezien de baarmoeder verwijderd is. Verder geen andere aanleiding. 

Super vrolijk en actief beestje.

De artsen bekijken haar elke periodieke controle van top tot knie (haha!).

 

Heb al eens gewisseld van voeding. Ook geen effect.

 

Wie heeft hier ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen ervaring met kale knietjes, maar wel ervaring met oude konijntjes.

 

Mijn ervaring daarmee is dat de vacht naarmate ze ouder worden wel dunner wordt. En bijvoorbeeld de dun behaarde / kale plek die veel konijnen in de nek hebben, ook groter wordt, de vacht minder vol, soms merk je het ook aan de beharing op de voetzooltjes etc. Per konijn is het ook echt heel verschillend of en op welke leeftijd je dat gaat zien. Het zou dus denk ik ook kunnen komen omdat de aanmaak van nieuw haar bij konijnen die ouder zijn niet meer zo optimaal verloopt, en dat bij jouw konijntje de voetzooltjes en knietjes de plekken zijn waar je dat goed terug ziet.

 

Anders dan dat, er zijn helaas ook veel dingen die eigenlijk niet bij konijnen te onderzoeken zijn, misschien heeft ze een bepaald vitaminetekort, of een immuunprobleem waardoor ze hier last van heeft. Bloed afnemen bij konijnen is niet makkelijk, en daarbij missen dierenartsen ook vaak de "normaalwaardes" waarmee ze de uitkomst van een bloedonderzoek van een konijn kunnen vergelijken. Helaas zijn dat dus dingen waar je eigenlijk niet achter komt. Maar zo lang ze het verder helemaal prima doet en er geen last van heeft, is dat ook niet zo heel erg. Let wel op dat haar vacht verder goed genoeg blijft om buiten te wonen in nat weer en in de kou in de winter (of is het een binnenkonijn?).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Topic gesloten. Topics in het forumonderdeel gezondheid zetten we nadat ze van de eerste pagina zijn verdwenen  binnen enkele weken tot een paar maanden maanden standaard op slot, omdat het over het algemeen geen actuele onderwerpen meer zijn na een paar maanden en baasjes vaak ook niet herinnerd willen worden aan het ziekteverloop van een konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .