Ga naar inhoud

's nachts zonder biks?


MvdW

Aanbevolen berichten

Ik hoop dat dit in het goede topic staat .... anders sorry.

Wij hebben nu dus sinds vrijdag 2 konijnen, super blij mee (Madelief & Buddy).
We hebben een mooie ren aan het hok gemaakt er daar kunnen ze altijd in en uit. Nu adviseerde mijn schoonmoeder om het hok 's nachts toch af te sluiten ivm ongedierte die op het voer afkomt. Nu is het gaas zo wijd dat ik denk dat ze dat toch wel doen (we hebben van dat gaas dat ook in zo'n losstaande  ren zit) maar zou ik de biks 's nachts gewoon weg kunnen pakken? 
We zitten nog in de overgang van 'muesli' naar Science Selective, en die SS hebben ze meestal al voor de avond op. De muesli ligt er dan nog.
Het zijn geen echte hooi-eters, maar is wel altijd genoeg hooi.
Is er een reden om het wel te laten staan?
Iemand ervaring met muizen in het hok?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Krijgen ze onbeperkt voer dan? Want hier is het binnen tien minuten wel op en hebben ze verder onbeperkt hooi. Ik zou persoonlijk de muesli achterwege laten als ze de SS goed eten en het er verder goed op doen. Wel is mijn mening dat op de zak teveel geadviseerd wordt. Ik gaf altijd op het oog een handje. En daarbij aten ze goed hooi. Wellicht kun je eens een andere hooisoort proberen? Die ze lekkerder vinden. Hooi blijft toch het belangrijkste voor konijnen om te eten, dus het zou mooi zijn als ze daar wat meer van gaan eten ;) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het hok niet afsluiten. Dan beperk je de ruimte juist als ze actief zijn.

Ik geef ze ook 1x per dag SS, en dat is na een kwartier op, en 1x per dag groente. Buiten deze eetmomenten eten ze de hele dag hooi, dat krijgen ze ook in royale hoeveelheden.

Als de biks meteen wordt opgegeten zullen er ook geen muizen op afkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook hier 1x per dag een afgemeten hoeveelheid brokken ( om te beginnen uitgaan van 20g per kg lichaamsgewicht van de konijnen, wel uitgaan van het ideale volwassen gewicht). Ze hebben het hier binnen 10 minuten op.

Verder krijgen ze hier onbeperkt hooi, met daar om het extra lekker te maken per koppel een klein handje kruiden door. Ook krijgen ze hier redelijk flinke porties groenvoer, wat ook de reden is dat ik veel minder brok geef dan de richtlijn van 20 gram. 

 

Brokken horen maar 5% van de dagelijkse voeding uit te maken. 80% moet hooi zijn. De overige 15 % is 5% gezonde snacks (zoals knaaghout, kruiden, stukje fruit of een verantwoord snoepje) en 10% vers groenvoer. Ik zal zo het artikel even linken over voeding. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Artikel over voeding:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/voeding-van-een-konijn/

 

Tips om konijnen meer hooi te laten eten ( hoewel ze dat denk ik vanzelf wel doen als je de brok beperkt). Dat is heel belangrijk voor de spijsvertering, het afslijten van de tanden, helpt tegen verveling.

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/hooi-kiezen/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook 2x daags een klein beetje biks, wat direct opgegeten wordt. Tien minuten later kan ik de lege voerbakjes weer opruimen. De muizen krijgen hier niet eens de kans...

Wel de hele dag hooi beschikbaar en voor de nacht weer een nieuwe voorraad vers hooi. Dat 'verse' hooi geeft altijd direct aanleiding om weer hooi te gaan eten. Hooi wat er al een poosje ligt wordt blijkbaar na verloop van tijd minder lekker. Dus beter niet te veel in 1x geven, maar wat vaker per dag een 'vers' handje vol. Vooral als het nu niet zulke hooi eters zijn. Dat, in combinatie met het niet steeds beschikbaar zijn van lekkere brokjes, zal vast maken dat ze meer van het voor hun gezondheid zo belangrijke hooi gaan eten! En ze kunnen 's nachts ook lekker het hele hok tot hun beschikking hebben! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De muesli is er alleen nog maar omdat we ze pas sinds vrijdag hebben, ze kregen eerst een 'kopje' vol muesli van de vorige eigenaar. Dus ik ben begonnen met 15 gr SS, toen 30 SS, toen 45 SS en zo dus door. Ze eten de SS idd snel op, alleen de muesli blijft liggen en die is dan de volgende ochtend ook op. 
Maar idd kan ik het ook gewoon wegpakken zoals ik het hier lees.
Ze krijgen op dit moment 2 soorten hooi, 1 van de vorige eigenaar en een nieuwe kruidenhooi, maar voor beide lopen ze niet heel warm. 
Ze zitten nu wel veel op het gras (ook opgebouwd) en daar eten ze ook veel van, dus de buikjes zullen toch wel vol zitten :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .