Ga naar inhoud

Onophoudelijk knagen aan kooi, help!


KristyHL

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik ben nieuw hier, so be kind! Hoop dat het topic goed staat hier maar denk het wel.

Wij hebben op het moment 2 nijntjes, Jane het vrouwtje en ons kereltje Tokey.

Tokey heeft in zijn vorige kooi wel eens aan de tralies geknaagd, maar dat was iets van 5 minuutjes en dan hield het op. Soms wel iets langer.

Sinds een paar dagen mag hij eindelijk samen met Jane en dit gaat heel goed! Ze zitten samen in een grote kooi met genoeg ruimte, eten/drinken, knaagstenen, hooi, balletjes etc.

Alleen weet Tokey opeens van geen ophouden met knagen aan de kooi en nog luid ook! Hij reageert niet meer op zijn naam, niet op klappen, niet op roepen, helemaal niks. Hoe harder hij knaagt, hoe beter hij het vind! Meestal duurt dit van een half uur tot een uurtje.. Met een beetje geluk haha!

Zodra hij in de kooi zit begint het, maar dus ook als we in bed liggen helaas. 'S avonds al als we hem in de kooi zetten omdat we gaan slapen. Hij begint ook al rond half 7 's ochtends en we worden er constant wakker van. 's nachts is hij gelukkig rustig, of we slapen dan dieper ;) Maar het is heel vervelend en ik ben een beetje ten einde raad.

Overdag lopen ze altijd los door de woonkamer, we hebben helaas nog geen tuin.. Maar ze lopen de nodige uren los op een dag door onze ruime woonkamer zolang we thuis zijn en er is genoeg om te doen voor ze, vervelen zullen ze zich niet snel doen.

Heb nu anti knaag spray besteld, weet niet of het zal werken.

Heeft iemand nog tips? Want ik begin mijn slaap te missen!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij wil duidelijk niet opgesloten zitten in de kooi. Heb je geen mogelijkheid voor permanente beweegruimte zodat hij niet in de kooi hoeft?

Antiknaagspray lijkt me niet oke. 

Je zou de kooi kunnen weghalen als je permanente beweegruimte voor hem hebt, dan kan hij er ook niet meer aan knagen. Hij blij, jij blij :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas gaan dan mijn meubels eraan! En de muur.. En het tapijt..

Zijn op het moment druk op zoek naar een huisje/appartementje met een tuin zodat ze gewoon lekker buiten kunnen zijn en constant vrij lopen.

Zou best kunnen dat hij niet opgesloten wilt zitten! Snap ik heel goed, maar vind het dan gewoon apart dat het pas zo erg is geworden sinds de nieuwe kooi, ondanks dat hij hier veel meer ruimte heeft en gezelschap van z'n vriendinnetje. En doordat ze samen zitten hoeven ze ook niet apart los, en hij loopt dus ook eigenlijk nog meer buiten de kooi dan voorheen.

Eerder had hij wel altijd de rust in zijn kooi en ging hij ook rustig liggen, dat is nu ook een stuk minder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En als je nu in de uren dat je er niet bent een losse panelenren om de kooi zet? Dan hebben ze wat meer ruimte en gaan je meubels niet kapot :) .
Kennelijk heeft Tokey toch nog teveel energie die eruit moet. (Of frustratie, maar dat kan ook komen door een teveel aan energie.) Veel konijnen zijn ook juist in de schemer en nacht  erg actief.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de kooi zelf is niet gek veel ruimte ivm deur van de badkamer, salontafel ed. Ben bang dat dat dan alsnog te klein gaat zijn. Tokey kennende springt hij er nog overheen ook.

Heb namelijk al eerder de woonkamer in twee delen gedeelt omdat ze nog niet bij elkaar konden dmv een wand van gevouwen dozen. Was ongeveer zelfde hoogte als een paneelren en ook hier sprong die gewoon overheen. Ga het eens proberen zometeen.

Misschien ligt het een beetje aan mij :rits: maar ik snap er niks van, want zijn nieuwe kooi is ongeveer 3x zo groot als zijn oude, 2 ruime verdiepingen met nog een kleine 3de.. Loopt sowieso van 3 uur 's middags tot 12 uur-half 1 los in een woonkamer van 35m2 waar die ook als een dolle doorheen rent. Soms de hele dag vanaf 8-9 uur tot dan ook weer een uur of 12 in de avond avond om vrij rond te lopen..

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervelend, dat knagen! Maar ik reageer eigenlijk op iets anders: ik las dat ze knaagstenen hebben. Die kun je beter weghalen, die zijn niet goed voor konijnen (ook al staat er op de verpakking wel dat het voor konijnen is). Je kunt ze beter takken geven van bijvoorbeeld wilgen of appelbomen. Misschien scheelt dat ook in het knagen aan de kooi?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wel een beetje een nadeel van konijnen binnen houden ja, dat ze waarschijnlijk overal aan gaan knagen. Konijnen houden er nou eenmaal van om overal aan te knagen, daar hebben ze de perfecte tandjes voor gekregen ;-)

Fijn dat er een plekje buiten voor ze in het vooruitzicht is, daar zullen ze blij mee zijn. 

Takken! Inderdaad een goed plan, gewoon een hele tak met blad ergens afhalen en die bij ze leggen. Of een flinke berg hooi neerleggen, dat is toch leuker dan in een ruifje, daar kunnen ze ook wel een tijdje mee bezig zijn. In die knaagstenen zit veel kalk, daar kunnen ze blaasstenen van krijgen, kan echt gevaarlijk zijn. Ik begrijp niet dat ze nog steeds verkocht worden, echt een beetje middeleeuws. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had dit probleem aan het begin ook. Ik heb alleen in de deur (1m bij 1m) gaas zitten waar ze aan knagen dus ik ben creatief geweest met een plastic deksel en wat wasknijpers en heb dat aan de binnenkant van de deur voor het gaas bevestigd. Zodra ze erachter kwamen dat ze daar hun tandjes niet lekker in kunnen zetten was het knagen klaar. Alleen smorgens gaan ze er tegenaan krabben zodat ik de deur open doe en vers hooi geef. Maar dat doen ze ook echt pas rond de tijd dat mijn wekker gaat en ze merken dat ik wakker ben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Citaat

 

(Tralie)knagen


Tralieknagen is een gevolg van te klein gehuisvest zijn, verveling en/of eenzaamheid bij een konijn. Als dit gedrag eenmaal is aangeleerd,  is het echt heel moeilijk (bijna niet) af te leren. Zorg dat de basis goed is: het verblijf moet ruim genoeg zijn (liefst 2 vierkante meter per konijn of groter), zorg dat het konijn met een soortgenootje samen leeft, geef de juiste voeding en voldoende hooi en zorg dat er speelgoed en knaagmaterialen in het verblijf aanwezig zijn. Soms is alles echter al perfect, en blijft het konijn knagen. In de meeste gevallen is het dan echt een gewoonte geworden van het konijn. In dat geval is de enige oplossing om een hok te maken of kopen waar geen tralies in zitten.

 

 

Uit dit artikel: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-gedrag-opvoeding/post/gedragsproblemen-bij-konijnen/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een soortgelijk probleem met mijn dwergje Bliksem. Alleen hij knaagt niet aan de tralies, maar aan het plastic van de bak. Er is al een aardig stukje weg, dus hij krijgt het ook echt binnen. Het lijkt wel of hij in een soort trance is als hij knaagt. 

Hij heeft behoorlijk veel ruimte, zijn kooi is groot, en er staat een ruime ruif omheen. Hij loopt ook veel los in de kamer. 

Binnenkort krijg ik nog een groter hok met 2 verdiepingen van hout. Ik hoop dat het dan over zal zijn, want dat hij dat plastic binnen krijgt kan nooit goed zijn volgens mij.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

@EsjeG Gezelschap van een soortgenootje is de beste afleiding die een konijn kan hebben. Krijgt hij als hij een groter hok krijgt ook een maatje? En weet je dat eigenlijk elk hok te klein is, dat je altijd voor een combinatie van een hok met een ren moet kiezen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Evee ik weet t. :)

Hij heeft nu een grote kooi met een ruime ren eraan. (Ik schreef ruif, maar bedoelde ren.)

Hij is idd nu nog alleen, ik denk dat mijn man een rolling krijgt als er nog een konijntje bij komt. Maar ik denk dat het wel leuk voor hem zal zijn. Maar heel spannend.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 4 konijnen, Maar ook mijn ram knaagt aan de tralies als ik slaap, word ik ook wakker van 

Ze hebben iets meer dan 10m2 permanent. Als ik thuis ben hebben ze ook de woonkamer nog

Link naar reactie
Delen op andere sites

Excuses voor de late reactie.

Takken en een flinke bos hooi hebben we geprobeerd! Er lag altijd wel al hooi in de kooi, maar nooit veel omdat ze toch hun hooiruif hadden en een wc-rolletje met hooi in, en ze duwden het toch vaak in een hoekje. Na de bos hooi bleek ons vrouwtje (schijnzwanger) en er ligt nu een mooi nestje van hooi, haar, takjes en stukjes krant! Er is een kleine kans, dus we zullen maar even afwachten.

Ik ben ook gaan kijken om iets in de kooi langs de tralies te maken. Alleen dan zit ik met het deurtje want daar kan ik niks voorzetten, maar ook daar knaagt hij aan..

Verveling lijkt me echt sterk! Hij rent veel, heeft van alles om mee te spelen zowel in als uit de kooi, van alles om aan te knagen en genoeg ruimte. Zeker met de kijk op zijn energie, die rond de nacht toeneemt maar meestal loopt hij wel los tot half 1. Vaak ligt hij rustig te dutten als we hem rond die tijd in de kooi gaan zetten.

De knaagstenen hebben we ook verwijderd uit de kooi, hier knaagden ze toch amper aan en vooral na de informatie dat het slecht voor ze is.

De knaagspray werkte helaas bijna niet.. Na alles wat we aan tips hier en van anderen geprobeerd hebben, is het geknaag er nog!
Het is wel al iets minder, maar nog altijd begint hij zodra in bed liggen en rond 7 uur en hij begint dan ook steeds harder te knagen.. Hij reageert gewoon helemaal nergens op als hij knaagt.

We zijn inmiddels een beetje radeloos, de frustaties beginnen wat hoog op te lopen in huis wat natuurlijk ook niet fijn is..

Is er nog iets anders wat we zouden kunnen proberen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas is het nu niet mogelijk, we kunnen door onverwachte kosten nog even geen ren kopen voor om de kooi het 's nachts. En jammer genoeg bijten ze de meubels kapot anders had ik ze gewoon los gelaten. 

Wel hebben ze een grote kooi met 2 verdiepingen en nog een wat kleinere derde verdieping. Normaal gezien ruimte genoeg en er ligt genoeg in de kooi tegen verveling, vaker ook iets nieuws. In het begin knaagde hij niet aan de kooi, dat begon pas na een week ongeveer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan absoluut niet in je portemonnee kijken natuurlijk en dat wil ik ook niet doen. Maar een heel simpel rennetje van panelen is al in veel winkels te koop voor niet al te veel geld (dat is natuurlijk relatief). Dat zou je misschien een tussen oplossing bieden tot je wel de middelen hebt om een vaste ren te maken. Eventueel kun je er een net bijkopen die je er over heen kan doen in de nacht zodat ze er niet uit kunnen springen. 

 

Daarnaast een vriendelijke doch kritische noot: konijnen kosten meer geld dan je vaak denkt. Al is het maar de basisbehoefte : 2 konijnen, goede voeding en een ruim verblijf. Ik snap dat de kosten onverwacht waren maar wat nu als je konijn(en) ineens ziek werd? Dan moet je ook naar de da en dat kost ook geld. 

Ik denk dat het knagen echt ligt aan de behoefte van je konijn om permanent de ruimte te hebben om zich uit te kunnen leven. Dat gaat helaas wel geld kosten denk ik. 

Misschien een idee om een apart potje te maken waarin je onverwachte kosten  voor je konijnen uit kunt betalen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden zei KristyHL:

 

Wel hebben ze een grote kooi met 2 verdiepingen en nog een wat kleinere derde verdieping. Normaal gezien ruimte genoeg 

Helaas klopt dit dus niet. Een konijn heeft nu eenmaal ruimte nodig. Ruimte om een sprintje te trekken etc, en dat kan nooit in een kooi. Meerdere verdiepingen dragen daar niet aan bij; het gaat juist om de ruimte op 1 oppervlak. Voor een klein konijn heb je al 2 vierkante meter als minimum nodig. Daar komt geen kooi aan.

 

ik snap de frustratie, maar als je niet meer ruimte gaat geven, ga je het denk ik niet oplossen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt al een panelenren vanaf een tientje, als je een beetje zoekt. Wel kwalitatief minder dan die van 40 euro, maar zo veel heeft het niet te lijden.

Ik heb ooit eens een aanhangernet gekocht om de ren mee af te dekken, die zijn volgens mij ook niet zo duur. Die van mij kun je zo krijgen, ik heb hem niet meer nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook in gewone dierenwinkels vind je paneelrennen voor ongeveer 20 euro. Dan heb je iets als dit:

 

9200000010743599_1.jpg

 

Misschien wist je dit al en kun je 20 euro echt niet missen (snap ik!), maar ik zelf dacht ik bij een ren eerst ook altijd meteen aan 70-100 euro voordat ik echt ging zoeken. Dus misschien heb jij hetzelfde en is een ren een stuk mindere hap uit je portemonee dan je denkt. :) Mocht je een springer hebben, dan is het makkelijk af te dekken met iets van netten, dekens of gaas.

 

Geef je ze 's ochtends eten? Als ze eten verwachten worden ze ook altijd hyperactief. Mocht je ze 's ochtends eten geven, misschien het voer moment verplaatsen naar 's avonds.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap jullie zorgen wat betreft dierenarts goed! Maar geen zorgen, wanneer er echt iets is kunnen wij bij mijn (schoon)moeder aankloppen die dan met liefde het even voorschieten wanneer we het zelf niet kunnen betalen. We hebben indd al een potje voor onverwachte kosten. Normaal redden we het wel, maar met een kapotte vriezer deze maand werd het krap. Verder komen de bunnies echt niks tekort en hebben ze alle basisbehoeften.

Wat de ren betreft. Ik had inderdaad al gezocht, ook tweedehands, maar op het moment kunnen wij het echt niet missen en tweedehands was hier in de buurt niks. Voor zoiets kleins leen ik liever geen geld, dan maar even geduld hebben.

Ik geef ze niet op een bepaalde tijd eten, meer wanneer de voerbak leeg begint te raken. Nieuwe groenten oid krijgen ze wanneer het op is. Enige opvallende is dat hij meestal wel begint rond de tijd dat ik normaliter op sta voor school/stage. Nu ik vakantie heb, lig ik dus langer in bed.

Ik snap jullie gedachten over de permanente ruimte. Maar wat ik zelf vreemd vind is dat het geknaag pas sinds een weekje of 2-3 is, en we hebben Tokey al 4 maanden. Eerder heeft hij nooit geknaagd en hij liep toen zelfs minder los omdat hij nog niet samen met het vrouwtje kon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En daarom horen konijnen buiten en niet binnen is mijn mening. Een konijn wil kunnen ontdekken, graven en knagen, dat zijn zijn natuurlijke behoeftes. Daar is ook weinig tegen te doen als je ze binnen houd, dan heb je daar nu eenmaal meer last van. 
Zelf geef ik s morgens en s avonds mijn konijnen eten en krijgen dan ieder een klein handje per keer, en mij is verteld dat dat ook al haast teveel is... Ze een hele bak voer geven terwijl ze weinig beweging hebben lijkt me niet echt handig, zo kun je ook niet snel zien of ze minder eten ja of nee. Zorg ook dat je alleen biks geeft, of Sience Selective, een soort korrel, want van mengvoer worden ze ook dik en selectief en zitten vooral dikmakers in en eten ze de biks niet op en daar zit alles in wat ze nodig hebben. Je zegt wel veel hooi te geven en dat doe je dan wel weer super want dat horen ze onbeperkt te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uur geleden zei KristyHL:

 en hebben ze alle basisbehoeften.

Behalve voldoende ruimte....

 

Sorry voor deze wellicht flauwe toevoeging, maar ik heb niet het idee dat je iets doet met de adviezen die je krijgt. Alleen een hok of kooi is te klein en dat voldoet dus niet aan de basisbehoeften.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uur geleden zei KristyHL:

Ik geef ze niet op een bepaalde tijd eten, meer wanneer de voerbak leeg begint te raken.


Ik zou toch, tenzij ze jong zijn, je aan een vaste hoeveelheid biks per dag houden, anders krijg je straks ronde rollende konijnen ;-). Ik hoop voor jou en de konijnen dat een ren een oplossing is: het is in ieder geval wel prettig voor ze om meer ruimte te hebben, want zo te lezen is Tokey het er gewoon niet mee eens dat het hok dicht gaat. 1 van mijn konijnen knaagt aan hout, maar doet dit altijd rond etenstijd. Ik heb geen klok nodig :D. Haar manier om aan te geven dat ze iets wil van me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .